Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-04-29 på alla områden
-
3 poängCristerN är på rätt spår tycker jag men jag kan försöka ge litet teoretisk bakgrund till det här. Hur stor motor en båt behöver för att gå att manövrera och köra i motvind på ett säkert sätt i deplacementhastighet (inte planande) beror på två faktorer: -Skrovformen. Ju mer strömlinjeformat skrovet är destu lättare glider det framåt. Vi som paddlar kajak vet ju hur litet kraft som krävs för att driva fram ett extremt långsmalt strömlinjeformat skrov som inte bildar några virvlar. De flesta segelbåtarna och nästan alla traditionella motorsnipor har också mycket strömlinjeformade skrov som fungerar väl med liten motorkraft även om de inte är lika extrema som en kajak. En planande motorbåt som körs i låg hastighet utan att plana är raka motsatsen. Där finns en bred och djup akterspegel som bildar massor med virvlar och får båten att dra upp mycket svallvågor. Alla de vattenrörelserna tar sin kraft från propellern och stjäl den från framdrivningen. Samtidigt som den planande båten utan riktig köl och med bred botten inte går att styra och manövrera i sjögång och blåst med så litet framdrivningskraft. -Verkningsgraden. Vid relativt låga hastigheter överför en långsamt snurrande propeller med få blad kraften från motorn till vattnet betydligt effektivare än en snabbt snurrande liten propeller. Med 6 hästkrafter och långsamtgående tvåbladig propeller manövrerar och driver man fram en 21 fots traditionell motorsnipa (6,3 meter lång och vikt inklusive last omkring 2 ton) i alla väder som den överhuvudtaget kan hålla sig flytande i både inom och utomskärs. Med god säkerhetsmarginal. Samtidigt som en 6 hästars snurra i allt utom stiltje är alldeles för litet för att kunna manövrera och driva fram en 16 fots modern bred snurrebåt som är tänkt att plana.
-
3 poängSå om dom sätter ett peke eller nåt som ger längd 4m så är det ingen vattenskoter längre. Affärside då att sälja "lansar"/konverterare till vattenfarkoster.
-
2 poängAntagligen är det Havs och Slafs myndigheten som utrett saken. De har int så mycket vettigt att göra så det är kan vara något för dem, i synnerhet som tydligen vet väldigt lite om det marina friluftslivet. Gör två regler: Max 5 knop 0-200m från land. Det skyddar alla som badar. Alla som framför en farkost som kan göra 15 knop ska ha fyllt 15 år. Är det bara vattenskotrar som är problemet?
-
1 poängVad kan man använda långa mörka vinterkvällar till? Man kan ju alltid bygga sig en båt! Den här båten har en lång historia bakom sig. Tre generationer ungefär. På sjuttiotalet låg en gammal provisoriskt lappad och lagad träbåt bredvid en sten vid min farfars sommarstuga. Troligtvis hade farfar fått den gjord av någon lokal båtbyggare. Han använde den i åratal och när den var bortom räddning fick den ligga där vid stenen. Då på mitten av sjuttiotalet fick farsan en ide om att gjuta av träbåten och göra den i en glasfiberversion. Träbåten släpades hem, den spacklades och målades och gjöts av. Resultatet var en glasfiberbåt som var en aning för lätt men lastad var den sjövärdig nog för att ta familjen på fem fram och tillbaka till sommarstugan i flera år. Senare ersattes båten av en något snabbare planande båt. Den fick då tjänstgöra som fiskebåt. När farsan inte fiskade längre vändes den uppochned bredvid en sten ute på ön. Där låg den några år innan jag fick en ide om att testa med en elinombordare. Det fungerade egentligen riktigt bra. Likväl blev båten åter liggande hemma bakom garaget. För tre år sedan bytte vi sommarstuga och behovet av en roddbåt uppstod igen. Först tänkte jag bara fixa till den där gamla båten som låg bakom garaget. Men när den väl var inne i garaget tänkte jag att man kunde testa att göra en glasfiberkopia av glasfiberkopian av farfars gamla träbåt... Inredningen revs ut och båtens insida spacklades upp och målades. Sedan var det bara att vaxa och plasta sig en ny båt. Det här är alltså tredje inkarnationen av den här båten. Nu är den kläckt ur sin form och jag håller på att inreda den. Tänkte lägga upp lite bilder allteftersom projektet går framåt. Just nu inreds båten. Mittoften har passats in och skall plastas fast. Krysslasern är ett underbart hjälpmedel i det här jobbet. Mittoften blir rätt stor, den skall rymma två 100 A/h batterier och ha en 100 W solpanel som lock. Båten blir alltså självförsörjande på drivmedel. En 58 lbs trollingmotor skall sitta på akterspegeln. Perfekt när man skall glida omkring i viken och lura gäddorna...
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängFick hjälp att plocka ner och rengöra förgasarna, men det hjälpte inte trots flera försök. Som tur är hitta jag en servicetekniker som inte gav upp och det visade sig efter ytterligare nedplockande av förgasarna att spetsen på en av reglerskruvarna som reglera bränsleflödet vid tomgång till en cylinder hade gått av och ströp allt bränsle.
-
1 poängVi hade en Crescent 465 (orange, med vindruta) när jag var i yngre tonåren. Den var utrustad med 20 hk och gjorde 15 knop med mig i, och var då nätt och jämnt i plan. Jag rodde den också vid flera tillfällen, och det gick alldeles utmärkt. Lite väl bred för att ro bekvämt, men det var inga problem att få fart eller att styra. Gillade redan på den tiden att färdas ljudlöst.
-
1 poängFrågan till TS är väl om det ska vara en planande båt (ej möjlig att ro) eller en roddbåt. Alla båtar är kompromisser men där skiljer de flesta sig åt. Antingen är de planande och mer eller mindre möjliga att ro eller så är de deplacerande roddbåtar. Mellantingen är oftast inte bra på något.
-
1 poängÄgde en Crescent 434 för ett par år sedan. 2004 års modell på båten. Yamaha 2004. (15 hk tvåtakt.) 16 knop med en pers. Planade med fyra, vid rätt placering i båten. 10 hk är lite i minsta laget om man ofta är fler än tre i båten.
-
1 poängBra text @heimlaga. Ett tillägg: Ett smalt strömlinjeformat skrov glider lätt och klarar sig med en liten motor men om ni är flera och ska på utflykt, kanske med barn som inte vill sitta still för länge, kommer den smala båten kännas väldigt rank och kanske obehaglig när den lutar. Som med alla båtar gäller det att hitta sin egen kompromiss.
-
1 poängEn basanränna skall byggas av bräder för plaströr flatnar då man kommer upp i temperatur. Enligt en bekant som hade gjort misstaget att använda plaströr. Det skulle bli snyggt och stadigt och enkelt att basa och böja dit inransudband och ytransudband av gran och fästa ihop med båtspik rätt igenom och via dem på insidan. Jag har lämpligt krokvirke till stamkraft åt dig om du behöver.
-
1 poängAlla grejer måste av och på från drivningssidan! Det finns inga genvägar, pumpen måste loss och pressas isär.
-
1 poängJag skulle passa på att helrenovera pumpen med nya lager mm, https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=993-996-1027&sok=&id=6348
-
1 poängHar de definierat vattenskoter som ett eget typ av fartyg eller hur tänker de lösa det rent juridiskt?
-
1 poängEnligt statistiken bör man ju ha en övre åldersgräns istället. Eller är det max 15år som gäller. Tydligen ingen under 17år förolyckats.
-
1 poängDu kan också kontakta www.kullager.se alternativt moderbolaget www.dione.se.
-
1 poängDrevdelar.se har det du söker, har precis gjort lika operation. Ett tips byt axel och lagringsenheten med, kan bli läckage trots nya tätningar då axeln oftast har en förslitning efter de gamla tätningarna. Kan tycka det är väldigt svagt av penta att ta bort denna renoveringssats man blir lite irro när de hänvisar till ny pump för 8500 :- sek, det är mycket som börjar försvinna från pentas delar till dieselmotorerna trots att de bara har 10 talet år på nacken, skitdåligt.
-
1 poängSe till att tätningen innehåller en fjäder som är rostfri, det är inte standard.
-
1 poängLager och tätningar köps som skrivit innan hos någon maskinfirma, till en bråkdel av vad VP har hjärta att klämma ut från kunden. Det är standard grejer som finns på hyllan.
-
1 poängVet inte vad du har för motor, men jag köpte renoverings-kit i lördags för vattenpumpen till min MD5A hos Marinshopen (den lagerhålls av Hansen Marin, tog 2-3 dagar att få hem), och där ingår tätningen tillsammans med kullager mm.
-
1 poängTror det är bättre att glida in i någon av deras butiker om man har en i närheten och lägga upp objektet på disken. De brukar vilja mäta själva.
-
1 poängOxalsyra använder jag färdigblandad från marinbutiken och helst på torr gelcoat. Är gelcoaten blöt, eller om man som du blandar med vatten, är risken stor att det blir flammigt. PS. Välkommen till MG!
-
1 poänghttps://www.sverull.se/ http://cento-kullager.se/ Eller någon annan firma som sysslar med kullager och tätningar. Det står säkert något nummer på tätningen annars så får man mäta. Ring o prata med dom. Jag tror att det är en Johnson-pump i grunden. Edit: Coppertail hann före
-
1 poängJag skulle börja med Sverull. https://www.sverull.se/produkt/tatningar
-
1 poängJag har också för mig att man kan vrida locket till två olika lägen. Den ena är helt gastätt och det andra är stängt men släpper in luft.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poäng@Caribic410 - dina kunskaper kring limmer verkar vida överstiga min (och många andras gissar jag), så därför, för att förenkla det så även jag kan förstå. Låt säga att jag skall åka till t ex Bauhaus, Horbach eller något annat bolag som säljer byggmaterial till privatpersoner... Exakt vad heter MMA-produkten som t ex Sika tillverkar och säljer till oss vanliga, dödliga konsumenter?
-
1 poängLocket på. I kväll kom flyttankarnas överdelar på plats. De plastades fast med restbitar som revs till ungefär 10 cm breda bitar. Tog till en metod som ofta användes när jag jobbade på båtvarvet i bygden. Praktiskt när man plastar ihop olika delar med långsmala skarvar. Man tar en lagom stor bit byggplast som man gör paket med några lager matta på. Man kluddar på polyester och rullar mellan varje varv. Man stryker också ut polyester på ytan där man skall lägga paketet. Sedan är det bara att ta tag i byggplasten och lyfta hela paketet på plats, dra bort byggplasten och rulla ut luften. Den här metoden underlättar speciellt när det är trångt och bökigt att komma åt. Om jag monterar te.x en bogpropeller är det den här metoden jag använder. Då kan man dra in det färdiga paketet på plats och trycka dit hela härligheten i stället för att kludda med lager efter lager på platser där man kanske inte riktigt kommer åt att se om polyestern hamnar där den skall. Klappat (eller rullat) och klart!
-
1 poängDags för en liten uppdatering kanske. Nu är tofternas sidor på plats och i akterspegeln har jag laminerat in en stadig bit plywood. Har faktiskt laminerat in den skivan två gånger eftersom jag glömde blanda i härdare vid första försöket. Hann lägga två lager matta innan jag började undra varför polyestern inte ändrat färg ännu. Nyttan av att vara i stort sett trespråkig är att man kan besvärja sin tankspriddhet mycket omsorgsfullt... Tofternas/flyttankarnas lodräta delar plastades på en spånskiva med melaminyta. En vanlig hylla där jag fräste ena kanten rund för att få en trevlig kant att laminera på. Förpackningstejp är perfekt att använda till att täcka den råa spånskiveytan. Sedan är det bara att vaxa och laminera. På bordet ligger som bäst flyttankarnas överdelar. Förens lock har fått förstärkningar inlaminerade och aktre flyttankens överdel är laminerad på en skiva som i Finland kallas hårdskiva (datanissarna snodde den termen senare men jag framhärdar...), karkopan kallades den visst också i tiderna. Det är en träfiberskiva med en blank sida som är utmärkt att vaxa och laminera på när man vill göra plana bitar. Nästa steg blir att plasta fast flyttankarnas överdelar, därmed börjar plastjobbena vara klara och det blir dags att måla insidan.
-
1 poängMin lilla Walker Bay ska få en uppfällbar panel. Någon gång. När båten används är den uppfälld över snurran men i "transportläge" är den nedfälld över mittoften. Då får man alltid laddning.
-
1 poängNu är främre flyttanken på god väg och sidorna på mittoften är fastplastade. Nästa jobb blir att passa in aktre flyttankens vägg. Det är ett jäkla mätande och testande för att få till grejerna så att de passar. Om båtar såg ut som flyttlådor vore det enklare. Men inte vackrare. Använder en isoleringsskiva med först en 2,5 cm nivå och därefter 5 cm nivåer som ger mått som flyttas över till en bit kartong som sedan passas in mer precist. Sedan kan man rita av den på den färdigt plastade toftsidan. Det tar tid men än ligger isen så pass tjock att folk kör ut till sommarstugorna med bil så jag borde hinna. Åtminstone innan isen lägger sig igen :-) Måste bara testa sätta solpanelen på mittoften för att se hur det tar sig ut.. En lite större hade inte passat...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00