Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-04-28 på alla områden
-
2 poängVill minnas att det handlar mycket om kamtiderna och en rejält vass kam med mycket overlap är tydligen inte en bra kombo med avgasrören under ytan. Det är alltså inte enbart för att låta så mycket som möjligt som en del V8-båtar har raka rör.
-
2 poäng
-
1 poänghttps://www.sverull.se/ http://cento-kullager.se/ Eller någon annan firma som sysslar med kullager och tätningar. Det står säkert något nummer på tätningen annars så får man mäta. Ring o prata med dom. Jag tror att det är en Johnson-pump i grunden. Edit: Coppertail hann före
-
1 poängHa inte för bråttom med båtköpet. Tex Crescent 42 säljs för en spottstyver då och då. Tycker en femhästare på en sådan är ganska lagom. Har en 42:a med en 8-hästare och det är mer än vad båten behöver. Går man upp lite i storlek till båtar som är gjorda för att plana så är de oftast omöjliga att ro! PS. Välkommen till MG!
-
1 poäng
-
1 poängHar haft flera lika dana tankär, och på de kunde man vrida locket ett kvarts varv, så sätt det fast ordentligt där ändå, men var inte tätt, utan avluftades på så sätt. Jag har dock aldrig gjort det, har fungerat utmärkt ändå.
-
1 poängJag och en kamrat seglade i september på 5 dagar Malmö-Stockholm, ca 380 nm så Skellefteå-Göteborg ca 950 nm kanske tar 14 dagar om man seglar från tidig morgon till sen kväll eller snabbare om man kan segla dygnet runt med en större besättning. Riktigt roligt att segla långa dagar och det finns mycket att se på vägen. Och om man ska till Göteborg kan man gena via Göta kanal. Den fina tiden är ju maj-juli med ljusa nätter. Efter vår seglats köpte jag en PLB nödsändare vilket skulle ha gjort innan. En bra nödsändare både till sjöss och på landbacken vilken i princip är godkänd att användas i all världens länder med några få undantag. Ett alternativ om tiden inte finns att segla själv är att betala några att segla hem båten antingen hela sträckan eller kanske ner till Stockholm. Men vad kan en landtransport kosta?
-
1 poängSka montera 2 plankor högst upp på relingen och sedan en ny triangel på vänstra sidan sedan tror jag att det är dags att plasta
-
1 poängHar för mig att svågern använde Surte Åkeri. Priset beror mycket av om det är bråttom eller om man kan vänta tills de har transport båda vägarna. Annars är Skellefteå - Göteborg en fin tripp på semestern. Passa på att ta Gotland på vägen. Lycka till!
-
1 poängInte jämförbart eftersom det är olika batterikemier. LiFePO reagerar inte våldsamt som LiPO gör.
-
1 poängNu har jag redan monterat och precis sjösatt, men jag gissar att den risk jag löper med att eventuellt ha dragit "för hårt" (kring 200 nm) är att propellern sitter lite hårdare på plats. Dvs, jag får slita mer nästa gång jag ska få av den? Ur synvinkeln axel-propeller-mutter bör det inte vara något risk för skada, och jag har i alla fall inte dragit för löst. Då känner jag mig trygg och nöjd. Tack för alla tips! 🙂
-
1 poängKänner inte heller igen detta... Mottryck är nästan uteslutande negativt om vi pratar 4taktare. Enbart ändring av avgassystem(främst grenrör) kan ge uppåt 10-15hk på en vanlig sugmotor. Man kan jobba med 4-1 alt 4-2-1 grenrör beroende på vad man vill uppnå. Marina grenrör aka limpor är generellt sett avskyvärda ur ett flödesperspektiv.
-
1 poängHar en gång varit med om någonting liknande. Då sågade jag till kanterna så allt var rakt och i vinkel. Sedan frästes (med handöverfräs) halva tjockleken av virket bort på ett område runt kanterna. Sedan gjordes nya bitar av lika tjockt virke så att de passade mot utfräsningarna. Utanpå alltihopa lades en fanerskiva som var en aning större än lagningen. Allt limmades med epoxi. Efter det lades ny glasfiber på utsidan. Kom ihåg att slipa bort all färg på glasfibern du skarvar mot, annars lossnar det med tiden. På det här sättet blir lagningen inte så tjock, beror förstås på vilken dimension du har på fanerskivan. Hittade till och med originalritningen i garagets arkiv :-)
-
1 poängEn normalt aspirerad bensinmotor är mycket känslig för mottryck skulle jag vilja påstå. Det krävs ganska små ändringar i luftfilter eller avgassystem för att man ska behöva byta munstycken i en förgasare exempelvis. Är installationen rätt utförd idag kommer den gå väldigt fett. Nu är det ju iofs, ingen som bryr sig om avgasvärden på fritidsbåtar på någon besiktning och någon extra liter bensin hit eller dit lär väl knappast märkas heller. . Men att påstå att en motor är en kompressor byggd för att pumpa avgaser genom ett okänt mottryck blir fel. Angående högre mottryck vid högre fart så gällde det alltså ts fråga om man kunde dra en 90 graders böj från befintligt utblås rätt ner i vattnet. Vad det skulle få för effekter är nog lite svårt att svara på.
-
1 poängHåller inte med dig riktigt VP, det är konan som ska överföra momentet. Krysskilen är bara en extra säkerhet, man kan se ibland propellrar som inte varit korrekt dragna att kilen är "hamrad" på båda sidor, vilket i sämsta läget kan skjuva av kilen.
-
1 poäng
-
1 poängHallå! Kan inte svara på frågan men jag tror att @Georg_Ohm kan ha svar på frågan. Har för mig att han har en norsk båt och att tillverkaren eller modellen heter Triton. Kontakta honom eller ha lite is i magen för han svarar snart här. Han är aktiv här och en sympatisk och hjälpsam herre. Lycka till i jakten 🙂 /Mathias
-
1 poängAtt klämman verkar ha rört sig är normalt om man drar åt skruven, det är i princip bara ena ändan av klammern som rör sig i förhållande till båten.
-
1 poängSe till att det är absolut rent i konans båda anläggningsytor annars kommer du få ett h@lvette när den ska loss igen. Loctite243 är alltid trevligt. Går att lossa igen.
-
1 poängHere we go again! Nu när Navionics fått ordning på sin presentation av data väljer man att slår ihop två bra produkter och får fram en dålig produkt. Det känns ju väldigt viktigt att skriva ut just UNDERVATTENSKABEL så att man inte trasslar in sig i den när man kommer körande... Varför står det inte - i logikens namn - SJÖMÄRKE bredvid varje sjömärke? En klar förbättringspotential! "Allt eftersom vi ser incidenter som denna så kommer vi att förfina allt efter som." Garmin tar alltså rejält betalt för en undermålig produkt som man vill få hjälp att korrekturläsa/betatesta... Najs eller bajs? Rätt svar! 💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩 av fem möjliga. Varför inte visa tydligt när man byter till Hydrograficas databas. Det är ju ändå inte bra att djupinformation försvinner, men det är ju bra för användaren att veta att man är i ett område som är bättre sjömätt. Tillägg: En fungerande länk, http://www.dagensbatliv.se/uppdatering-och-sammanslagning-inte-alltid-till-det-ba-ttre
-
1 poängJag har aldrig använt gelcoat utom i formar. 2k håller bättre och är lättare att lägga på.
-
1 poängLite tankar om att installera på ett alternativt sätt (utan att dra kabeln genom rufftaket). Mina solceller har likadan platt kabel som dina. Jag började med att dela kabeln (bara den del som skulle böjas) o sikade fast de två delarna i en böj på undersidan av panelen så att jag fick ut kablarna där jag ville ha dem. Att böja kabeln utan att dela den går inte, då blir den för styv. På det viset kunde jag få ut kabeln där jag ville ha den för att få in den under sprayhoodsfästet och vidare bredvid ingångsluckan (där den, på ett skyddat ställe, skarvades till längre kabel) varifrån kablar fortsätter i rör till regulatorn. Ett litet plåtskydd (sikafyllt) skyddar ingångshålet (det finns inget distansmaterial bakom så den problematiken slapp jag). Det blev minimalt med synlig kabel o lätt att komma åt skarvar på kabeln. Solcellerna monterades med skruv o en tunn sikasträng på tre sidor samt ett par småsträngar på mitten. Sidan som ligger nedåt på taket lämnades olimmad så ev kondens kan rinna ut. Jag ställde några batterier på solcellerna (mjukt skydd mellan...) medan sikan härdade. .
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00