Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-04-27 på alla områden
-
2 poäng
-
2 poängOm kabeln är svartoxiderad selar ingen roll bara kontakteringen är bra, tex lödning eller pressning med riktiga riktiga kontakter där presstrycket är så högt att metallen kallflyter.
-
1 poängNu får det vara slut med dyra löddrande båtrengöringsmedel, ättika funkar bättre, är billigare och säkert tämligen ofarligt för miljön. http://blogg.lustbat.se/rengoring-i-ogarsattika
-
1 poängJapp, DESSA Mycket lättare att dra fram i tex rör jämfört vanlig kabel. Går bra att märka med en fin tuschpenna. Eftersom förra båten ägts av en elektriker så fortsätter jag med blå=minus och svart=plus. Allt där var draget med FK1,5, blå och svart, brun, grön, orange och vit. Hur enkelt som helst när man skulle reda ut dragningen. Som kontakter använder jag rullpressade, oisolerade flatstift.
-
1 poängJa det är nog en avrinning från däck som spacklats igen. Min förra båt hade ett par sådan, kopparrör som plastats fast. Jag satte dit ett extra par eftersom det samlade sig vatten på däck. Drog slangarna med fall till aktern. Tyckte det var en bra lösning. Men tänk så kul, nu kommer även nästa ägare att få något att fundera på!
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängJag tycker din fundering låter högst trolig. Ser man på bilden inifrån ser det väldigt likt ut så som jag har mina. Jag gissar att bilden utifrån är tagen ungefär i samma position som den inifrån, och det är väl då tänkbart att man valt att ordna avrinningen med hålet i sargen istället. Man slipper ju då dels genomföringar i däck och skrov, och man slipper problem med att slangar sätter igen av löv, barr, och annat skräp. På BB har man pluggat hålet och på SB låtit slang sitta kvar till T-kopplingen. Jag hade testat att lossa slangklämman och ta loss slangen under skarndäck och se vad som döljer sig. Gissningsvis hittar du undersidan av lagningen... Spänningen är oliiidlig 😀 [Edit]: testa att googla bilder från andra likadana båtars däck och se hur deras avrinning är gjord.
-
1 poängFast hellre fler färger än fler nyanser (säger en mig mycket närstående!).
-
1 poängToaen (Tommy) har inte varit här sedan 19/4 mycket tråkigt, jag saknar honom! Det är sådana som Tommy, som håller igång ett forum likt detta. Lite märkligt att vi som ställde upp för honom blev avsnoppade och raderade.
-
1 poängJag tog bort den delen av inlägget innan du postade för att jag tänkte att det egentligen inte bidrog med något Jag kom att tänka på det när jag såg din tråd och visst är det tråkigt när saker riktas personligt. Här var ju kritiken mer av arten att jag inte bidrog på forumet och det är ju tråkigt när jag i snart 10år befunnit mig här just för att kunna lära mig och även bidra och ge råd. Men i mitt yrkesliv får jag höra värre saker närmast dagligen, så jag sitter inte i fosterställning i duschen om vi säger så Jag tror som du är inne på att det är lättare att gå på hårt online då man inte behöver stå till svars för det man sagt eller se mottagarens reaktion. De som tar illa vid sig på riktigt förblir nog tysta och syns inte. Kanske slutar de till och med att skriva inlägg. Grundregeln att skilja på sak och person är bästa medicin.
-
1 poängOm jag inte minns fel så tog jag med de första inläggen i en serie tjafs och sedan länkade jag vidare. Intressant att du fortfarande tänker på detta. Det tycker jag visar att vi är rätt "sårbara" för nättjafs. Min helt oprofessionella gissning är att det är lättare att kasta "elektronisk skit" på någon än att göra det öga mot öga, men på mottagarsidan är det lika jobbigt att ta emot skiten. Det kanske tom. är värre med elektroniskt skitkastande. Jo, det visade sig ju väldigt tydligt när trådarna bara blev längre och längre utan att tillföra något. Vill man säga ifrån när man tycker en tråd spårar ur för mycket kan man ju göra det på många olika sätt och med olika syfte, tex. Vänligt påpeka att man tycker tråden spårar ur för att försöka få den på rätt köl. Surt påpeka att tråden spårar ur bara för att man surar. Provokativt påpeka att någon särskild person förstör tråden och med syfte att skada och skapa bråk.
-
1 poängJo jag är medveten om det, jag brukar använda fast nyckel eller spärrnyckel när jag kan. Men nu hade jag ingen fast nyckel i rätt dimension och spärrnyckel hade inte fungerat. Skiftnyckeln är i modell större och nästan ny, knappt använd. Min erfarenhet är dock att skiftnycklar ofta fungerar bra så länge de är oslitna och man är noga med att spänna käftarna ordentligt. Men naturligtvis, fast nyckel och spärrnyckel är bättre.
-
1 poängBara jag som reagerar på ”skiftnyckel”..? Fasta nycklar eller hylsor är det som gäller om man vill dra något hårt, annars är risken väldigt stor att du drar muttern rund är min erfarenhet.
-
1 poängSe till att det är absolut rent i konans båda anläggningsytor annars kommer du få ett h@lvette när den ska loss igen. Loctite243 är alltid trevligt. Går att lossa igen.
-
1 poängTänkte återkoppla lite. Nu är båten rustad för att hålla nerskitande änder borta - badbryggan kommer fr.o.m. i år att ha elstängsel ! Pinnarna sitter i små rostfria hylsrör, bara nerstuckna, och tråden med karbinhakar i öglor på akterspegeln. Dvs allt tar 15 sekunder att plocka bort, och obetydligt längre tid att sätta dit. I en av förvaringsboxarna på akterdäcket sitter en (tydlig) strömbrytare. Satte också dit en varningsskylt på mittpinnen så ingen mer läskunnig simmande eller båtåkande varelse av misstag tar tag i min badbryggas trådar. Aggregatet drar i snitt bara ett par mA.
-
1 poäng
-
1 poängOk, så ännu ett forum ska dö saklighetsdöden? Det är utsvävningarna, anekdoterna och de udda infallsvinklarna som är kittet som håller en spretig forumdeltagarskara samman. Om forumet ska reduceras till ett torrt uppslagsverk lär det torka ut och självdö inom kort (och det förtjänar i det fallet inget bättre!). Jag har sett det hända flera gånger. Ju striktare "inget tjafs"-principen efterlevts, desto sämre har det varit och överlevnadstiden har inte varit lång. Att det anses att förstöra trådar för att man tar upp nån som inte strikt faller inom trådstartens ämne är trist. En översittarattityd som jag avskyr. Väldigt, väldigt tråkig utveckling (eller kanske avveckling) detta. Skäms!
-
1 poängJag tror jorgen01 precis trampat i klaveret. Skriva så till/om en sådan stor profil här på maringuiden blir bara helt fel. Som tidigare skrev, det här e ingen gratissupport! 😁
-
1 poängFörst - avvakta tills du har fått båten, och undersök hur det ser ut i den och ta det som utgångspunkt. Ställ sedan frågan här igen, med foto. Det är helt omöjligt för oss att veta vad du behöver i din nya båt när du inte ens vet själv hur den ser ut. Sedan - det finns ett företag som skinnat många båtägare på pengar genom att få dem att tro att de MÅSTE ha groteska kablar och plintar värda sin vikt i guld samt fåtal mV i spänningsfall vid max laddström. Det är dem du länkar till. Dessutom är deras slogan om "dubbel laddning" oftast ren lögn, och i de fall folk får dubbel laddning beror det oftast på att de byter ut gamla ärgade kopplingspunkter och dåliga kablar med tveksamma skarvar. Dvs det är inte groteskkablarna och det fina fabrikatet som gör förbättringen. Visst kan laddningen öka initialt, men ganska snart (minuter) minskar strömmen batteriet suger i sig såpass att skillnaden mot mer normala 10mm² blir marginell. Vid 20A laddström (= dåligt laddad batteribank på ett par hundra Ah) och 2,5m har du mindre än en tiondels volt spänningsfall med 10mm² till laddreläet, så varför 35mm² ?. Fördelningsreläet för laddningen kan du köpa på andra ställen för en bråkdel av priset, t ex fungerar Kjell & c:o 70A-relä utmärkt. Andra varianter finns också, t ex Biltema. Du har troligen nämnda prylar avsäkrade idag. Snarare är det matningen av säkringarna/säkringspanelen du bara flyttar, och då är de ju redan anslutna via säkringspanelen och du behöver ingen extra plint. Men detta är ren gissning, du måste se hur det ser ut i båten först.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00