Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-04-23 på alla områden

  1. 2 poäng
    Stopp stopp, du kan inte mata på med fullt tryck, då blåser du även tätningar som är ok. Du måste ha en regulator som du kan ta ner trycket till ca 0,5 kg med. Men som Kossor skrev, om det bara är knappt ett år sedan, så tillbaka till verkstaden som gjorde jobbet. Håll inte på att fippla själv innan du pratat med dem.
  2. 2 poäng
    Nej av mig får du då ingen kritik jag tillhör falangen som tycker det är lite roligt med lite OT. Ibland saknar jag boxaren med sin storö, för det är kul när det hettar till i trådarna ibland, så skriv på du Christer, bara trevligt. 😊
  3. 2 poäng
    Kommer och tänka på en svåger som vi hade med en dag ut på sjön. Vackert väder, härlig mat på sjökrogen och en sådan där perfekt kväll hem igen. Jag bjöd på en virre på akterdäck på vägen. Han log med hela ansiktet och sa: Jag säljer allt och köper en båt! Sen upprepade han hela resan hem: Jag säljer allt! Nu blev det inte så utan de köpte en husbil, hur man nu kan ens tänka på det istället är en gåta för mig. Nu blev det OT och så får jag säkert bannor av någon/några här på MG
  4. 1 poäng
    Jag söker tidigare ägare till vår Fjord Dolphin 900 från -87 mest för skojs skull men även för att få reda på vem som byggt om och förlängt badbryggan. Vi köpte den i Fjällbacka och det jag känner till är att den innan dess låg i Göteborgstrakten och har någon gång hetat "Sea Star" från Braunschweig som är en stad i Tyskland där det på sin höjd finns kanaler. Man kan se namn och ort i gelcoaten på akterspegeln. En nyckelring från en marina norr om Alicante i Spanien följde också med, kan tysken möjligen haft båten där? Men bilden på båten kanske säger mer även om den förutom den förlängda badbryggan mest ser ut som en Fjord 900 gör. Den har två stycken Penta AD31 motorer också de från 1987 med 290 DP drev som verkar ha hängt med sen båten var ny men det är bara en gissning. Det är ju ett riktigt långskott det här men jag är tacksam om någon har info att dela med sig av
  5. 1 poäng
    Tänk också på att välja säkring efter den klenaste kabeln, absolut max 15 A för 1,5 mm2.
  6. 1 poäng
    Det går utmärkt. Det är den totala resistansen som räknas men ingen area får vara för liten för den ström som ska passera. 1,5mm2 klarar minst 10A.
  7. 1 poäng
    Kemisk metall. Fungerar bättre än du tror, enkelt samt att det går att slipa bort. Värt ett försök.
  8. 1 poäng
    Motorn skall vara nedfälld vid risk för frost.
  9. 1 poäng
    Är vanlig teleflex... Fota ändarna, mät totallängd på det hela och traska in på valfri Seasea, Erlandsson eller dyl.
  10. 1 poäng
    Jag tänkte nog fel, du har fyra celler och då behövs 4+1 ledare + XTC-kontakten för strömmatningen när man ska balansera. Tur att eBay har en purchase history. Så här hette kontakten med kablar. "8S1P Lipo Battery Charger Balance Connector Adapter Plug Cable Wire 150mm"
  11. 1 poäng
    OK, trodde ruffluckan satt i förpiken som den gör på min båt (och många andra), men den kanske sitter annorlunda på Maxi 77 såklart. Eller - är det bara en för enkel lösning med för få prylar 😉
  12. 1 poäng
    Om plats finnes, så kräng över en grov kylarslang och några rejäla slangklämmor. Himpa dimpa lagning. Eller gör som Karlsson på taket, kör så länge skiten håller.
  13. 1 poäng
    Ibland tätar fina sprickor sig själv med tiden, då små rostpartiklar går in i sprickan och fastnar. Annars skulle man ju kunna prova att köra med kylartätning, när båten står på land. Då får man låta vattnet cirkulera i sjövattensystemet.
  14. 1 poäng
    Jag mätte inte trycket, bara helt ovetenskapligt blåste på, höll för tummen för att inte allt för mycket drevolja skulle stänka upp den vägen. Ja alltså stoppade ned blåspistolen och satte tummen i glipan mellan hålet och pipen. Nej jag hade vattenskadad drevolja i drevet, det var därför det bubblade, tror inte att ren olja bubblar på just det viset, det blev ett vitt skum. Möjligen kanske du kan ta en nippel avsett för en bilfälg och på något vis trycka ned den i hålet. "Tung som ett gammalt ånglok" är ju inte så lätt, visserligen en subjektiv bedömning, då det fanns gamla ånglok i många olika storlekar, allt från jättelika amerikanska "Big-Boy" till små lätta smalspåriga fältbanelok, ja även "Live-steam" som är stora körbara modeller. Faktiskt även tryckluftsdrivna eldstadslösa "ånglok" att användas i dynamitfabriker och i gruvor... Nåväl, kompressorn har väl hjul, eller fråga om du får låna en luftpåfyllare på macken.
  15. 1 poäng
    Ett snöre genom tre vantskruvar, alltså inte genom hålen för saxpinnar, en knut i vardera ändan. Inget snöre har gått av under 35 år, tanken var inte heller att det skulle hålla emot utan bara att man ska se att vantskruven vridit sig. Det händer lite då och då, men aldrig mer än ett halvt till ett helt varv.
  16. 1 poäng
    Det finns massor med tex snipor i 6m klassen, troligen för halva din budget. Trygg, långsam båt som rullar en del i sjön men väldigt säkra. Du får nog både pentry och sovplats och framförallt en inombordare. Om det funkar att sjösätt med trailer låter jag vara osagt men jag har sett det. Någon här kanske har egen erfarenhet av det. Köp snarast en navigationsbok, tex "Navigation och sjömanskap" av Jonas Ekblad, Börje Wallin. Den går bra att läsa på egen hand. Jonas Ekblad har två andra böcker som kan rekommenderas: Båtmanövrering och Båtägarens ABC. Sen, till vinter, kan du gå en kurs. Jag har träffat fler som börjat sitt båliv med dessa böcker och som inte haft någon erfarenhet av sjön tidigare.
  17. 1 poäng
    du får ju inte glömma Kossor att njutningen med båt är ju att när allt är klart, så kommer det något nytt som gör att man får läggas in snabbt på psykavdelningen. Sedan kommer det en spegel dag och 25 grader, så är man i himlen igen!=)
  18. 1 poäng
    Visar hålen i tofterna innan de nu är igen plastade, Kjell har nu gjort skivor som ska plastas fast sedan slipning och polering, kulören har han fått till bra kommer inte synas när allt är klart. Tänk om folk tänkte till innan de borrar och sågar i en båt då slapp man sådant meck som det blir för att återställa. Ser ofta att man borrar och sågar en massa hål i båtar tycker det är synd, för när det ska återställas krävs en massa jobb, nu har jag tur som har en expert på plastning i min bekantskap, alla har ju inte en sådan tillgång resurs. Slutresultatet kommer inom två veckor 😃 Nu börjar cirkeln sluta sig och när motorn åter är på plats och skutan i sjön, är båten i stort sett klar resultatet måste jag själv få säga är riktigt bra. Har varit kul att stomrenovera denna båt, under dessa tre år. Blir väl några inlägg till och sedan får vi väl se detta som ett avslutat projekt, och tråden får leva sitt eget liv, här på Mg. Hoppas ni som följt tråden och kommit med roliga inlägg samt ryggdunk då det inte gått så bra, och de gånger det gått bra 😊 haft trevlig läsning.
  19. 1 poäng
    Det finns inget som tvingar en att uppgradera apparna. Lika lite som måste uppdatera/förnya sin papperskort. Vad ändrar sig? Kanske något nytt grund men oftast handlar det nog om indragna prickar, ändrade fyrar mm. Man, framförallt behöver företagen pengar för att fortleva, kunna utveckla apparna, köpa sjökortsdata. Försvinner dessa företag så blir apparna ganska snart värdelösa. Har man inte råd att betala för dessa uppdateringar kanske man borde borde välja en billigare hobby.
  20. 1 poäng
    En sjövattenkyld cheva v8 från -87 har nog inte mycket kvar att ge. Oavsett salthalt i vattnet där den gått. Är det ens möjligt? Har inte mycket egen erfarenhet av dessa motorer på sjön ska tilläggas.
  21. 1 poäng
    Börjar om i nytt inlägg. Kjelle har slitit med plastningarna i aktern, fick ju som ni minns i somras haveri på ankarspelet. Med sprickbildning runt badbryggans infästningar, detta är nu åtgärdat och blev otroligt bra. Badbryggan ska återmonteras under morgondagen. Babords sida Styrbordssida Styrbord lagat inne från och ut, medan babord ej gick att göra så då ankarboxen är ivägen. Kjell slipade ner 60 % av laminatet utifrån och byggde sedan på utifrån. Duktig gosse det 😃 av allt slipande vill man ta en kaffe i det fina vårvädret. Kjelle passade på medan gelcoaten torkade härdade.
  22. 1 poäng
    Nu gick det tydligen igen efter att man postat tråden och börjat om nåväl. Värmeväxlaren badat i oxalsyra som sagt. Monterat de ny tätningarna som delar skotten i växlaren. Vidare så plockades sjövattenpumpen isär fick ny axel tätningar samt lager. Trimplanen återmonterade på båten i helgen
  23. 1 poäng
    Läste du ordentligt? Knepet att måla botten med båten stående på trailer är att måla allt förutom under stödrullar naturligtvis. Låt färgen torka. Dra sedan bak båten (eller fram om det fungerar) någon decimeter och måla där stödrullarna var innan.
  24. 1 poäng
    Jag är väldigt nöjd med båten rent generellt, som vi köpte ny 2016. Det kan kanske ändå vara intressant för andra ägare att höra om de bekymmer som vi trots allt ändå haft. Redan efter någon månad packade aktre ankarspelet ihop. Det blev i samband med ankring rena tamp-salladen som tryckte sönder skivan och kniven som styr tampen. Det var en kink på tampen som kördes fast. Detta reparerades omgående på garantin i samband med första service. Vi har också haft en läckande dusch på akterspegeln. Lätt att åtgärda, men kan ge följdverkningar för elektroniken som sitter alldeles innanför. Läckande eluttag för landströmmen har vi också haft. Kontakten sitter oerhört dumt och samlar gärna vatten i en hög, som läcker in. I vårt fall gav det ständig utlösning på jordfelsbrytare både iland och ombord. Även detta åtgärdades kostnadsfritt och nu tror jag man gjort en något bättre lösning på de nya båtarna. Alldeles nyss råkade vi ut för två andra fel, oberoende av varandra, men ändå. Babords frontruta har spräckts och krackelerat. Båten står ute, men är täckt på ett bra sätt, tycker jag. Ingen snö eller is har lagt sig på presenningen på hela vintern och det finns ingen som helst åverkan på presenning eller täckställning. Jag tror att rutan har haft inbyggda spänningar och sprängts av de kraftiga temperaturväxlingar som varit senaste tiden. I dagarna la också batteriladdaren av. Verkstan har varit och tittat och de tror att det möjligen kan ha kommit fukt på laddaren vid något tillfälle och slagit ut elektroniken. Laddaren måste alltså bytas ut. Kan det möjligen vara den tidigare läckande duschen?
  25. 0 poäng
    Ledsen kära följare, läsare det går helt enkelt inte att ladda upp bilder hur man än förminskar dem till slut är det så små så ja knappt ser dem i redigeringen och ändå går det inte. Börjar ledsna på att allt ska vara så svårt att få något fungera, dags att lägga ner Mg för min del känns det som 😤
  26. 0 poäng
    Dum som man är räknade jag lite på segelkostnad jämfört med bränslekostnad och konstaterar att det kostnadsmässigt går på ett ut att gå för motor och tanka eller segla vår segelbåt. Sedan är jag rätt övertygad om att det är viktigt att vi på olika vis värnar både närmiljö och global miljö så segling känns bättre. Symbolpolitik från S/MP ger jag inte mycket för. Ge bort skattepengar till de som köper elektriska cyklar, utombordare och bilar (som går på export till Norge) tror jag är en dålig investering för miljön. Det behövs modiga beslutsfattare världen över. Oljan kommer att ta slut - det är alla överens om, så varför inte lösa det problemet nu istället för att pumpa upp de sista dropparna bundet kol och omvandla det till koldioxid. Redan när jag gick i grundskolan fick vi lära oss att jorden hade varit mycket, mycket varmare och mera ogästvänlig för länge, länge sedan. Då fanns ingen teori om varför, men nu finns den. Eller jo, teorin om växthuseffekten fanns sedan slutet av 1800-talet framlagd av Svante Arrenius, men då kunde inte han eller någon annan föreställa sig att så enorma mängder koldioxid skulle släppas ut. Svante A. såg det mest positivt att nästa istid skulle bli lite mildare. Navigare necesse est, vivere non est necesse! Att segla är nödvändigt, att leva är icke nödvändigt! Mackey
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...