Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-04-19 på alla områden
-
6 poängAbsolut inte! Lite trevliga och underhållande historier är ju det som gör MG bra. Är det bara rent tekniska frågor så blir det urtråkigt. Håller ni inte med?
-
4 poängJag brukar läsa i stort sett alla trådar och ganska sällan skriva något själv. Ibland ser man strider om att få sista ordet till varje pris , känner igen ett par namn där man vet att trådarna i regel slutar med ett tvåmannabattle om vem som har mest rätt. Väldigt ” förtjust” i inlägg som börjar med ” nu har ja inte orkat läsa hela tråden men ...) goddag yxskaft! Kan säja att jag läser allt som Tommy (Toaen) skriver med stor glädje , oftast välformulerat och ganska underhållande och utan sura personangrepp, han gör som vi säjer här , bjuder på sej själv. glad påsk.
-
2 poängJag hänger på diverse olika båtforum och det jag gillar med mg är framför allt fikarumskänslan, dvs det blandas högt och lågt och alla uppmuntras pitcha in med svar i olika frågor - proffs som amatör. Att det sedan blir lite utsvävande ibland är ju en del av charmen.
-
2 poängDet värsta är att mg idag är överlägsen den ”support” som finns på min nuvarande arbetsplats. Ville installera en ny skrivare på kontoret som vi fått från den centrala it-förvaltningen. Efter lite fippel hit och dit kom det tillslut ett mail från supporten. Ärende: Skrivare Status: Slutfört Lösning: Använd en annan skrivare.
-
2 poängOck nu har tjafset om reseberättelsen vida överstigit själva reseberättelsens längd! 👍 Troligen är vi uppe i ett helt uppslag... Så här alltså! Jag tror det är bäst att vi inte får ett autistiskt båtforum och att vi accepterar att vi är lite olika, annars blir nog Maringuiden ett dött forum.
-
2 poängJag tror jorgen01 precis trampat i klaveret. Skriva så till/om en sådan stor profil här på maringuiden blir bara helt fel. Som tidigare skrev, det här e ingen gratissupport! 😁
-
2 poängNu var nog killen som ägde och körde båten inte kapten - men naturligtvis ändå befälhavare. 😖 Det var nån gång på 1990-talet. Hade tagit 5 veckors semester för en gång skull. Min fru skulle följa med i två veckor bl.a till min älsklingsö - Hallands Väderö - med vår havsfidra. Vi låg i Torekov, där vi lämnat av ett kompispar, som varit med ute på Ön ett par dar och skulle just gå ut till Ön igen. Det kom in ett Svensk/Franskt par med ett par små barn - roendes - och la sig intill vår båt. De kvinnan frågade mig om jag kunde med motorer. Dessvärre fick jag erkänna att tekniska saker som motorer ch liknade inte var "min grej". Hennes föräldrar hade sommarstuga inne i Skälderviken - där hon tillbringat hela sin uppväxts sommrar. Nu var hon konstnär och var gift med en Fransman och bodde i Paris men tillbringade några sommarveckor sina föräldrars sommarstuga. En granne hade annonserat ut en röd Pionerbåt av större modell med aktersnurra till en billig peng.Hon hade erbjudit honom ett par tavlor, som hon hade i sommarstugan. Säljaren accepterade budet och konstnärsparet fick båten. Det visade sig dock att båten läckte. De lämnade tillbaka båten men behöll snurran. Åkte och köpte en precis lika dan båt. Sjösatte, satte på den gamla snurran och körde från Skälderviken runt Torekov och några distansminuter norrut, till en badplats som frun i familjen alltid besökte med föräldrana som barn. När de skulle åka hem på eftermiddagen, efter en dag på stranden, startade inte snurra. Till slut rodde de hemmåt och gick in till Torekov för att försöka få hjälp. Barnen var trötta och griniga och jag tyckte lite synd om dem. Inte långt från deras sommarstuga skulle den finnas en liten hamn med utprickad led in. De hade haft kompisar som besökt dem sommaren innan med en stor segelbåt som legat i hamnen. Frun visste precis hur man tog sig dit. Hamnen och inloppet fanns inte med på sjökortet, men jag brukar i regel tro på vad människor säger - om det inte är uppenbart fel. Vi skulle ju ändå gå ut till Ön, och det spelade ju igentligen ingen roll vart vi gick, så vi erbjöd att bogsera dem hem. Familjen klev ombord i våran båt och jag tog deras båt på släp närmast aktern och min egen jolle, med lite längre lina efter. Det var i Augusti och det började mörkna innan vi kom fram. De såg ljuset fån sin sommarstuga, men i skymningen hade frun ingen aning om var inloppet var. Jag sökte mig in mot land och genast på en sten. Kastade in backen och fick naturligtvis min egen släplina i propellern. Hade docK kommit loss från stenen, Rullade ut genuan och seglade ut en liten bit och kastade ankar. Frun talade om att även kompisen från Paris hade gått på grund när de skulle gå in i hamnen och fått relativt omfattande skador på båten. 😣 Familjen fick kliva i sin båt och ro reste av biten till land. Det blev en skvalpig och orolig natt. När jag stod upp på morgonen var det rätt mycket vatten i båten. Jag fick ösa tre gånger om dygnet, för att inte durkarna skulle flyta. När vi efter några dar kom till Råå, köpte jag en automatisk länspump hos Hjertmans som höll båten läns i de tre veckorna jag skulle segla runt i Danmark själv. Frun tog tåget från Helsingborg. jag bar fram så många tunga saker från aktern och la på peket, för att få upp aktern så mycket som möjligt. Beordrade frun att ligga kvar i förpiken. En order som mottogs utan protester. Med en kniv på båtshaken lyckades jag från dingen skära loss linan som var lindad runt propelleraxeln. När man gör en sandgjutning blandar man ju plast och sand. Fuskpellarna på Fisksätravarvet hade bara hällt sand runt propellerhylsan och plastat över. Det som hade hålp hylsan på plats i alla år och gjort så att båten var tät, var den gelcoatlagning som fanns runt hylsan. När lnan lindade sig runt propelleraxeln ryckte den loss hylsan från det som den satt i. I efterhand är det alltid trevligt när det inträffa nåt speciellt. Det är dom tillfällena som man kommer ihåg. Tänk va många fina sommardagar - när man glidit fram i den vackra Bohuslänska skärgården under en slö - som man glömt bort. 😏
-
1 poängJag lägger upp några bilder på vad jag måste göra med min värmare ibland, nu är det andra gången på 10 år. Den blir svårstartad och ryker vit rök ur avgasröret. Det kan avhjälpas på ett enkelt sätt, lite rengöring runt kammaren till glödstiftet. Skrapa bort smutsen/kletet som blivit på kammaren för glödstiftet, det finns nämligen ett litet lufthål i den som måste vara öppet, annars kokar bara dieseln och det blir bara en vit rök istället för en flamma, och värmaren fungerar inte då. Hälsning ar Henrik
-
1 poängInte en enkel fråga att svara på eftersom det beror på vad man är ute efter. Om det är att vinna SRS-kappseglingar med full besättning eller shorthand, hur många ska segla på båten?. Eller om det är entypsbåt där det kanske mer beror på besättningen än hur man har utrustat båten. Samt är det bankappsegling, skärgårdssegling eller havskapppsegling som båten ska användas till? Man kan kappsegla med förhållandevis billiga båtar eller lägga ner massor av pengar för att få till det absolut bästa. En Farr 30 var bästa båt i förra årets SRS-ranking och oneoff 2:a samt Neptunkryssare 3:a. Stor skillnad på dessa båtar!
-
1 poängNej, glödstiftet var helt ok, men i kammaren där glödstiftet sitter finns det ett litet hål för att det behövs syre för att få igång förbränningen, är det hålet igenproppat av klegg så kokar dieseln och då blir det bara vit rök och ingen eld.
-
1 poängNu vill jag be dig Jorgen01 att skärpa dig. Tänk själv hur du skulle tycka om någon tilltalade dig på det viset. Skulle det kännas OK? Jag vill också be dig att uppsöka annat forum om det är att provocera du vill. Som du märker blir du inte så populär här med den typen av kommentarer. Inte för att det är ett forum där vi tävlar i popularitet men tonen bör hållas saklig. Detta är min egen privata åsikt. Vill du ifrågasätta den eller diskutera denna fråga vidare föreslår jag att du skickar mig ett meddelande. I all välmening!
-
1 poängTänkte föreslå att Mackey skulle starta en undersökning men så tänkte jag att jag väntar lite... Bra initiativ.
-
1 poängNej, jag tänkte på tråden innan angående svårstartad eberspächer med symtom som liknar de jag har haft på min d4. Vit rök och startar inte. Henrik
-
1 poängEtt litet test här, Livet Ombord Jag gillar båten fast med 2 minusposter; inget kylskåp (bara kyllåda) och bara 1 spisplatta. Kapellet får du bort enkelt och det försvinner ner i garaget. Fast för 500k får du nog vänta många år på en T8. Liknande båttyper med egen toa är inte lätt att hitta.
-
1 poängBlev lite gjort idag. Gick åt ca 1,5L Epoxi. Då akterspegeln redan ser ut som en schweizerost så behövde jag inte använda speciellt många klamrar utan jag skruvade rakt igenom. Det tillkom 4st klamrar i överkant för att hålla ihop skivorna. Den ena skivan ska sågas till så bägge har samma form.
-
1 poängDet är inte lätt det här med forumliv. Jag har en kollega som är väldigt kunnig och smart. Problemet med honom är att när man ställer en rak fråga om ett tekniskt jobbproblem blir svaret en aning långt och utsvävande. Han kan inte gå rakt på sak och har dessutom vad man kan kalla en långsam framställningsförmåga. Han vill uttrycka sig välformulerat och underhållande men är inte riktigt snabb. Hans svar blommar ut i ett eftertänksamt men likväl välformulerat resonemang med långa tankepauser och det hela kan ta vägen via någon kusin i Växjö inklusive en redogörelse över dennes karriär, sedan går man vidare till något han kommer att tänka på om sommarstugans vattentak. Om man låter allting ha sin gång så kommer slutligen svaret på frågan om hur den där regulatorn fungerar. Ibland när man har bråttom om vill ha svar för att komma vidare med jobbet är det här jobbigt som f*n. Har man all tid i världen kan man lyssna på hans utläggningar hur länge som helst. Toaens berättelse här ovan var på ungefär 735 ord, eller 4087 tecken. Det motsvarar ungefär knappt en bildlös sida i en veckotidning. Jag gjorde ett sammandrag av Toaens text med endast det väsentliga för tråden: Bogserade en båt som hade motorfel. Gick på grund, fick bogserlinan i propellern. Skar loss den. Linan hade slitit loss propellerlagret. Det var inte bra. 25 ord, 145 tecken. Det är väl upp till var och en att avgöra vilket som är trevligare att läsa :-) I princip brukar trådar som blir mer än en sida långa ha spårat ur ungefär när tråden växt till två sidor. Har inte TS fått ett rakt svar på sida ett kan hen låta hoppet fara. Själv tycker jag att man kunde respektera trådskaparen så mycket att man försöker hålla sig till ämnet. En annan poäng med att hålla sig till ämnet är för den som söker svar bland gamla trådar i stället för att bara skapa en ny tråd. Är trådarna hållna till ämnet är det lätt att hitta svar. Är trådarna utblommade i en massa ovidkommande får man väldigt mycket text att plöja igenom och då är det lätt hänt att man skapar en ny tråd i stället. Då får man skit för att man skapat en ny tråd om något som alla gamla forumrävar redan är trötta på sedan länge. Mitt råd till Toaen, som är en alldeles förträfflig skribent är att fortsätta med sina måleriska berättelser men i stället lägga upp dem i "Krönikor" och om de har relevans för någon tråd så kan han göra ett kort sammandrag i tråden och länka hela historien i "Krönikor". Då får de som söker korta koncisa svar sitt och vi som gillar att läsa underhållande historier får vårt utan att trampa varandra på tårna. Tycker för övrigt att det skrivs allt för lite i "Krönikor".
-
1 poängSpänn inte för hårt. Det är dåligt för lagren i generatorn. Remspray ökar friktionen. Ingen har nämnt att du bör kolla att remskivorna linjerar efter generatorbytet. Det är inte självklart.
-
1 poängHåller absolut med och jag hoppas verkligen att toaen tar sitt förnuft till fånga och absolut inte slutar att skriva på MG. Vill man inte läsa ett långt inlägg kan man ju bara låta bli att läsa det istället för att kommentera och sedan dessutom fortsätta argumentationen. Jag är ganska säker på att kommentaren "förstört" tråden betydligt mer än reseberättelsen vilket i och för sig är riktig humor. 👍 Tack för det! Galad Påsk! (om man nu får skriva sådant ovidkommande) Mackey
-
1 poäng
-
1 poängIngen bestämmer hur en forumsfråga utvecklas. På gott och på ont men sådana är forum. Tycker man inte om detta så är det enklast att inte läsa.
-
1 poängRisken är att du får hela akterspegeln vattensjuk. Vattnet tränger in i den sågade öppningen om den inte är helt tät. Vilket kan resultera i att hela akterspegeln måste ersättas. Googla på sviktande akterspegel.
-
1 poäng
-
1 poängContrast 33 är snarlik. Dock med längsgående kök. https://www.blocket.se/skaraborg/Contrast_33_84274790.htm?ca=15&w=3 https://www.blocket.se/varmland/Contrast_33_nr_161_83685805.htm?ca=15&w=3&last=1 En annan är Excel 319. https://www.blocket.se/stockholm/Excel_319_Classic_1996_fint_skick_84135572.htm?ca=15&w=3&last=1 Eller en Bavaria 350 för 100’ till. https://www.blocket.se/skaraborg/Bavaria_350_Sportline_84719488.htm?ca=15&w=3 Eller en Maxi Mixer. https://www.blocket.se/ostergotland/Maxi_Mixer_Cruiser__83_83472703.htm?ca=15&w=3
-
1 poäng
-
1 poängJag har aldrig haft något sjövattenfilter och aldrig heller haft stopp. De som har haft stopp har alla filter. Ofta är det sjögräs eller fin sand/lera som har förorsakat stoppet. Saker som lätt passerar ett vanligt sjövattenfilter. Men många har fått stopp och hittat små gummibitar från impellers. Man kan göra så att man kan backflusha filtret men det känns överdrivet om man inte vistas ofta i "muddy waters". I senaste båten satt ett sjövattenfilter som jag snabbt avlägsnade, det satt besvärligt till. Planen är att sätta det mellan pump och värmeväxlare. Då kan man köra flera år på samma impeller utan att som nu, byta varje år. Pumpen klarar allt som intagsgallret släpper igenom.
-
1 poängMin erfarenhet är att det är bättre utan. Det är bekvämt vid kryss i trånga skärgårdar annars är den mest i vägen tycker jag. Jag tog bort skenan på min förra båt.
-
0 poängÄr det en fråga i denna tråd som du önskar svar på? Du har beskrivit ett problem som du också beskriver hur problemet löses.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00