Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-04-17 i Forum Inlägg
-
3 poängEn återkoppling är på sin plats efter den hjälp jag fick av er. Dessutom lär man sig lite om alla återkopplar om de haft ett problem som så många engagerar sig i. Dock... idag var jag nere vid båten då det var varmt och skönt väder och inte minusgrader och jag hoppades ju att oljetrycket skulle vara tillbaka. Jag började veva med handveven för att få runt oljan i motorn och för att inte köra livet ur batteriet i onödan. Efter det slog jag på elen i båten och startade maskinen. Trycket lös dock fortfarande med sin frånvaro. Jag skruvade bort givaren igen för att med fingret känna om det var något tryck där men det var det ju inte. Jag fortsatte med att ta bort oljefiltret då en misstanke börjat ta form i mitt något trötta och besvikna sinne. Med filtret borttaget vevade jag försiktigt med handveven igen och se på 1000sá... det kom olja!! Alltså fungerade pumpen men oljan kom inte förbi filtret. Raskt torkade jag av mina oljiga händer, in i bilen och full fart (självklart inte över gällande hastighetsbegränsning) till båtbutiken i Länna där jag talat med den hjälpsamma mecken tidigare. Jag köpte ett nytt filter och med raska steg ut till bilen och tillbaka till båten igen. Dit med det nya filtret, vevade med handveven i någon minut för att få runt oljan och sedan gick jag för att starta motorn. Min misstanke var rätt. Det på hösten inköpta filtret släppte inte igenom någon olja men det gjorde det nya. Oljelampan slocknade innan motorn ens startat. Problemet var att det gjorde den nu inte alls!!! Vad 17 har jag gjort för fel??? Oljetrycket var tillbaka men nu startade inte motorn som vanligtvis startar på första kolvslaget efter vintern... Dessutom väste motorn konstigt när jag körde på startmotorn... Nu var jag i läge att ge upp och försöka imorgon igen, åka hem och blåsa skummet av en sejdel... vin. När jag skulle ta ut nyckeln och packa ihop såg jag... att jag glömt att skjuta in motoravstägningen. Jag sköt in den igen och motorn startade direkt med fullt oljetryck. Ps) @Pentax hade nog rätt i sitt antagande... Jag drog nog inte igång maskinen i höstas, vilket jag brukar göra. Ps2) Filtret jag köpte i höstas var ett märkesfilter och inte från BT. Tack alla för engagemanget /Jens
-
3 poängDet fina med lin och smörja är att det blir okänsligt. Har vridit på några 30-40 år gamla linade kopplingar hemma i huset och dom började inte läcka för det. Vrider man på en limmad koppling förstör man limmet direkt. Men brukar använda lite av varje. Små kopplingar funkar ju kanon med lim/gängtätning medans stora känns bättre tycker jag med gammalt hederligt lingarn.
-
2 poängNu är tampen utsnurrad och bomen och storseglet på plats. Vi gick från Tyresö slott till Gålö. Allt funkade fint, inga vibrationer eller missljud, så drivlinan verkar ha pallat trycket👍. Badade med torrdräkt och 8 kg vikter. Funkade väldigt bra, torr och varm. Snodde ut tampen lite i taget. Justerade offeranoden lite som verkar ha flyttats av tampen. En fin dag helt enkelt
-
2 poängFörst hade jag tänkt att inte demontera stommen till sofforna och durkskivorna i ruffen, men kom ändå fram till att det blir enklare att ta ut dem än att måla och lacka på plats. Så de skruvades loss och fick en ny ytbehandling. Ett fönster på styrbords sida hade läckt, så durken som låg under den gick inte att rädda. Övrig inredning som suttit under fönstret i fråga måste också förnyas senare. Även durken i toan (som skall vara på babords sida) förnyades. I övrigt var durkskivorna i gott skick. Jag målade med Biltemas alkydfärg, grundade med tillhörande primer. Tycker färgen verkar riktigt bra, och enkel att jobba med. Ytan blev kanske något för blank för min smak, men den kommer ju ändå att döljas under mattor senare. Huvudsaken att den ger durkfaneren en skyddande yta. Skrovsidorna målades även innan durkskivorna monterades tillbaka. Kanske lite onödigt då det ändå ska limmas beklädnad på dem, men jag hade färg över och det är så mycket trevligare att jobba med rena ytor. Monterade även ett par inspektionsluckor i durken, så man kan komma åt att rengöra där enklare i framtiden. Det fanns en hel del skit och även tidigare ägares verktyg där... 🙄
-
1 poängMärkligt det där, oljefilter är konstruerade så att om dom blir helt täta ska en överströmningsventil öppna i filtret så att maskinen får smörjning ändå dock med orenad olja.
-
1 poängDu behöver väl ett sjövattenfilter, så det inte kommer in så mycket skit i värmeväxlaren.
-
1 poängPersonligen tror jag de flesta söker svar på frågor i forum, inte för att ha en diskussion rent allmänt. Och nu börjar kunskapsbanken bli så pass uppbyggd att man får tillräckligt bra svar i gamla trådar via google och därför minskar även aktiviteten i forumen, behovet av att starta nya trådar har helt enkelt minskat. Sen finns flera kanaler ex hamnen play, livet ombord etc som gör ett utmärkt jobb i att utbilda folk i allmänhet hur man jobbar på sin båt. Sen vet jag inte om det ligger ngn sanning i att båtåkandet minskar och ”ungdomarna” väljer andra semester alternativ. Tycker det inte direkt är gott om plats i marinor/båtklubbar utan snarare tvärt om, men kanske har skiftat mer mot dagsutflykter än långliggande.
-
1 poängJaktbutiker saluför stänger med möjlighet att skruva på borstar i mässing med en mängd olika dimensioner och även tyg eller skumcylindrar. (Vapenrengöringsprylar)
-
1 poängJag har linat många kopplingar som utsätts för diesel och det har fungerat bra. Var med och renoverade motorn i en gammal trålare med pedant ägare och där linade vi alla kopplingar. Sen körde vi också en del med lin och permatex, den svarta kletiga varianten som man limmar packningar med. Brukar vara i en burk med pensel i locket. Men vet inte om det blir bättre eller sämre än med unipak. Knepet med att lina kopplingar är att skrapa på gängorna med en fil eller bågfilsblad så linet fäster bättre. /Kim
-
1 poänghttps://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/tatningsmedel-2000042268
-
1 poängVilket drev har du? Generellt brukar det underlätta kraftigt om man är 2st och har en höj och sänkbar ställning för drevet. Jag har en egenbyggd fast vagn för drevet och använder istället stödhjulet fram på båtvagnen för att justera höjden...
-
1 poängFästet på bild har en axel genom motorfästet och ett motsvarande fäste upptill som brukar se lika jävligt ut. På detta sitter armen till styrningen. De är tyvärr gjorda i något gjutjärnsliknande material som rostar. Varit så i alla tider på de flesta(om inte alla) märken. Har det inte gått för långt kan det vara ide att slipa och måla på lite färg för att sakta ner processen. Att byta betyder sannolikt att lossa den genomgåede axeln, ta av motorn och sedan skruva ihop det hela med nya fästen + styrarm. Märkligt att de stora märkena inte lyckats bättre med att undvika detta rostinferno efter alla år med denna konstruktion.
-
1 poängTänker osökt på ett citat som går i stil med ” En båt är ett hål i havet som man försöker täta med pengar”. Det är skrämmande hur snabbt ett båtägande kan bli dyrt...
-
1 poängRuffen såg inte rolig ut...allt utom durken och stommen till sofforna var utrivet, inklusive största delen av skrovbeklädnaden. Blev att lägga pussel för att ta reda på vilka delar som skulle sitta var, och vad som ev. fattades. Man får med jämna mellanrum påminna sig själv om att en del av tjusningen med båtlivet är just att fixa med båten 🙂 Skrovsidorna från däck och neråt skrapades rena, slipades och förbereddes för skrovbeklädning som limmas direkt på skrovet. Runt fönstren och i tak beslöt jag i samråd med min bror som har mera erfarenhet av båtbyggande att passa in fanerskivor som lackas och kläs in. Detta för att få en snyggare yta och samtidigt enkelt kunna dra t.ex elkablar bakom skivorna. I tak och under fördäck limmades ribbor av 8 mm faner att fästa skivorna i. Sen var det "bara" att passa in skivorna. Det blev några "gör om, gör rätt" vändor, men till sist var ramarna runt fönstren inpassade. Bara att demontera, lacka, klä in och montera. Och börja med takytorna 💪
-
1 poängEfter motorlyftet tvättades motorrunnet ordentligt. Motordynorna var slut och ett av dem gick även av då motorn skulle lossas, så det blir nya. En skada i kölsvinet slipades ur och spacklades med glasfiberspackel. Avslutade med ett par lager glasfibermatta och polyester för att ge lagningen ännu bredare fäste. Det verkade som att skadan var gammal, vilket antagligen betyder att en del olja och diesel även kunnat sugas upp av laminatet. Jag försökte tvätta med aceton så gott det gick, och har inte ännu sett några tendenser till att lagningen skulle släppa. Men vad tror ni generellt om diesel i glasfiberlaminat, avdunstar dieseln med tiden eller kan det ställa till med problem i framtiden ? Till sist målades allt som inte skall kläs med ljudisolering.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00