Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-04-03 på alla områden

  1. 2 poäng
    Hunden vrider solpanelen åt mig. Varje gång det blir rätt, så får hon körv. .
  2. 1 poäng
    Det är ju bra att påminna om att det är stora ytor som Hydrographica inte har några sjökort, så inte folk tror att man får bättre kort överallt. På västkusten, t ex, är det bara Kosterarkipelagen och Orusts västkust som finns med. Och Hallands Väderö, som kanske också får räknas som västkustbelägen. Det är väl främst en produkt som ger mervärde om man seglar i Stockholms, Södermanlands och Östergötlands skärgårdar.
  3. 1 poäng
    Se där... inte alla som går på det. Och den verkliga strömmen går från minus till plus i likströmskretsar, till skillnad från den vedertagna strömrikningen. - Dessvärre skrev jag fel tidigare, när det gällde att välja storlek på shunt. Att man skulle hänga på tångamperemetern mellan startbatteriets plus och statmotorn. Det är i o f s rätt, för att mäta hur stor ström startmotorn drar när den arbetar. Men i vart fall BM-1 har shunten placerad förbrukningsbatteriet / batteriernas gemensamma minusledning. Mäter således endast förbrukningsström, inte startström. Och då räcker 100 A shunt. .
  4. 1 poäng
    I de två hålen i väggen finns det ingen ström - där finns de spänning om man har tur. 😖
  5. 1 poäng
    Ja men det intressanta är genomsnittsproduktionen. Följer man solen dygnet runt så får man i genomsnitt ca 20% mer energi jämfört med horisontellt monterade paneler. Detta gäller här i Norden där den indirekta solinstrålningen utgör en stor del. Det är inte lönsamt och därför ser vi nästan inga solföljande anläggningar. Fasta anläggningar riktas mot söder och vinklas runt 40° beroende på latitud. Nej. Förr eller senare hamnar väljaren i fel läge. Ett skiljerelä kostar nästan inget och det blir aldrig fel. Jag vill ha ett separat startbatteri, dels håller det i evighet, dels är det ett nödbatteri som tex kan driva VHF om övriga batterier är tömda. Men har man en mindre anläggning, 1-2 batterier, så klara man sig utan om man har något som kan koppla bort lasten innan batteriet nått en nivå som inte räcker till start. BatteryBrain eller en solregulator med lastutgång kan sköta detta, då skyddar man även batterierna mot djupurladdning pga någon förbrukare legat kvar och dragit ur batterierna. Ja den är mer utvecklad. Frågan är om man behöver det? Ingen ger en exakt mätning, det kommer alltid vara ett uppskattat värde. Det jag uppskattar med NASA är den stora displayen som man kan se på håll och att den är enkel att förstå. Med en markering kan man lära även mycket små barn att förstå att under markeringen så får man inte titta på tv. Varför man ska övervaka startbatteriet förstår jag inte. En enkel voltmeter duger. Det finns alltid en risk att shunten inte håller för startströmmen som är flera gånger större än märkströmmen hos startmotorn. Största nackdelen med dessa tankmätare är att de inte fungerar med nästa generations batterier, LiFePO4.
  6. 1 poäng
    Det kanske är väl optimistiskt. Oftast brukar man ju få både spackla och slipa utsidan för att den tillräckligt jämn.
  7. 1 poäng
    Skvallerstrålen kommer att variera från droppar till stark stråle hela tiden när motorn är kall eller går nära tomgång. På högre belastning blir den jämn och stark. Beror på hur termostaten arbetar. I lågtrycksavgashålet baktill ska inget kylvatten komma ut. Har själv en 6 hk tvåtakt Mercury.
  8. 1 poäng
    Vi bättrade i år med Hempels hard racing copper på några ställen (får se hur det blir). Har alltid bara bättrat på bottenfärg. Tidigare Lefant Nautica då. Båten ser kamouflagemålad ut vid sjösättning. Vi har absolut inte mer påväxt än andra båtar vid upptagning, så vi fortsätter med detta system, men kanske struntar i att måla öht ett eller annat år framöver. Båten ligger på ostkusten. Fördelar är ju att det går fort, är billigt, syns inte någon skillnad (i sjön). Nackdelar, ser inga faktiskt.
  9. 1 poäng
    Hur vanligt är rak axel och dragande propeller inom båtracing? Borde ju vara väldigt vanligt om det är mest effektivt... 🙂 Mackey
  10. 1 poäng
    Tror (obs!) att backslag håller bättre än drev och den eventuella kostnad man får vid byte av backslag är klart lägre än vad man lagt på service av drev. Speciellt om man räknar in sannolikheten för ras av bägge alternativen. Sen finns ju även stöldrisken för drev som lär vara högre än för axel. Drev + grundkörning + högfartsegenskaper - servicekostnader - stöldrisk - lågfartsegenskaper Axel har väl bara omvänt tecken på egenskaperna ovan.
  11. 1 poäng
    3. Bogpropp på en 23-fotare... Känns överflödigt. 4. Man brukar säga att högsta lämpliga marschfart för en bensinmotor är cirka 80% av maxvarv. Så farter mellan full planing och 80% av maxvarv borde vara lämpligt. När man kört båten ett tag känner man om den planar ordentligt. Din borde plana ordentligt när du passerat 20 knop. Sedan kan man naturligtvis även köra 5-6 knop. Men farter från 7 till 18 knop ska man undvika så mycket det går. 5. De är ganska långsamma men det brukar inte vara något problem. Du borde inte behöva använda dem till något annat än att motverka listning. Du behöver absolut inte använda dem för att få upp din båt i planing såvida du inte har fel propeller. 6. Jag skulle definitivt satt ditt ett förbrukningsbatteri med ett skiljerelä och en solpanel för att hålla det laddat. Lämplig plats i din båt får du hitta själv.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...