Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-04-02 på alla områden

  1. 2 poäng
    Du kommer att få sämre prestanda inom 400år!
  2. 1 poäng
    återrapportering i projektet, efter en och en halv dag så sitter styrningen på plats och till mitt förtret så blev det ett hål i motorkasetten men det beslutet kom sej av att det är 4 hål redan original 2 st på styrbord och två på babord sida och de hålet jag gjorde nu ligger högre upp än originalhålen så det känns lite tryggare iaf. jag behöll rotopilot delarna som sitter på drevskölden där jag fäste hydraulkolven i och bakkant på koven bultades fast i motorkasetten och installationen känns ganska robust faktiskt. meeeen en hel del luftande av hydraulkolven 😅 tur att sonen va med och hjälpte till. Nu ska bara roderläges givaren monteras och de är inte det lättaste på en båt med drev.
  3. 1 poäng
    Jag har haft båda. Nuvarande båt har bly, de som tillverkades året efter har järn. Skillnaden är att jag 1,40 i djupgående men de senare 1,50. Visst, en viss skillnad men inte mycket om man ska värdera det i pengar. Skrotvärdet lär vara större för min. Men där är vi inte ännu.
  4. 1 poäng
    Om man ska skaffa båt, har fler likvärdiga där man kan välja stål eller bly så känns valet självklar. Det var lite så jag tolkade ts. Inte... "Är det värt att sälja sin stålkölade och byta till blykölad"
  5. 1 poäng
    Blyköl är väl att föredra av skäl som nämnts ovan men som beslutskriterie för att välja båt hamnar det väldigt långt ner på min lista.
  6. 1 poäng
    Har du uppdaterat programvaran..? Senaste versionen av Androgyn-systemet eller vad det heter..?
  7. 1 poäng
    Nej, jag får det inte att fungera, har en Android (Huawei, som är kopplad till kinesiska säpo), kanske just därför?
  8. 1 poäng
    Det har nog de flesta och det är av kostnadsskäl.
  9. 1 poäng
    Jag tänker mig såhär, du vill ju ha en rulle som stöd under kölen kanske, men du vill också ha stöd så långt bak det går. Då uppstår problemet med att kölen tar i. Varför inte göra som på bilden i länken? Fast större yttre hjul så har du stöd i aktern, de yttre hjulen låter kölen passera utan att ta i. rullarna i mitten stöder kölen längre förut där den är spetsigare vid sjösättning och upptagning? Hitta lagom större hjul, en lämplig axel eller gängstång som går igenom med god marginal för yttre hjul och en distans i form av lagom tillkapade rörbitar så yttre hjulen inte nöter mot de l-formade plåtarna där rullarna sitter idag. https://www.google.se/search?q=thule+buv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi5yr3ngbHhAhVmyaYKHYM_BhIQ_AUIDigB&biw=1920&bih=960#imgrc=g641JIG-spaEoM:&spf=1554194533325
  10. 1 poäng
    Där ser man. Ja man ska ju lära dig något nytt varje dag.
  11. 1 poäng
    Det vanligaste stället det läcker in (sjö-)vatten i din typ av båt är där styrreglage etc går in i båten. Kanske kommer det även in regnvatten den vägen? Kolla att muffarna sluter åt vid kanterna och mot kablarna.
  12. 1 poäng
    Mackey nämnde kort den stora fördelen ur underhållssynpunkt. Bly rostar inte och kräver ingen speciell målning. En fenköl i järn behöver du med jämna mellanrum rostskydda.Om man bara ska döma av antalet rostblommiga kölar på uppläggningsplatser så verkar det vara rätt svårt att få rostskyddsbehandlingen att hålla en längre tid. Har man fått kölen rostfri och går på med någon modern epoxiprodukt kanske det fungerar bättre? Vet ej. Skulle föredra båtar med blyköl.
  13. 1 poäng
  14. 1 poäng
    Då lär de ha att göra, det finns minst 100 positionssatelliter. Alternativen LORAN-C och Omega är väl nedsläckta? Men spelar det någon roll? Hamnar man i sjönöd, vem ska hitta dig? Inte ens ambulansen hemma gör det. En bra kompass, död räkning och framförallt radarn funkar fortfarande. Sextant borde vara billigt idag, de är inte eftertrakdade idga. Annars får du snickra till Jakopsstav, den duger för att få en middagslatitud. Det är fö inte stjärnorna man använder sig av, i minst 80% så är det solen. Jag gillar också oldschool, åtminstone ha kunskapen. Där tycker jag kortvågen fortfarnade har en stor plats. Även då värderfaxen.
  15. 1 poäng
    Så sant, lätt att vara efterklok. Första gången tänkte jag efter lite diskussioner fram och tillbaka att han "nog bara hade otur". Sen var problemet också att jag verkligen inte hittade någon annan som kunde tänka sig att åka till mig då jag har båten i vänern. Nu har jag betydligt bättre kontakter så det ska inte behöva hända igen. Jag grejar gärna en del själv men jag har verkligen inte handlaget för motormeckande i någon större omfattning - jag har en förmåga att ha sönder saker på vägen...
  16. 1 poäng
    Aaa.. tyvärr. Summan av kardemumman. Man måste göra allt själv för att gardera sig. Men om man nu nån gång, och kanske flera ggr. av nån anledning måste anlita någon. Varför anlitar man samma som gort slarv å nybörjar klantningar varje gång tidigare? Eller tycker man att "man vet vad ma har..." att det kunde faktiskt ha varit ännu värre. Jag har som sagt ingen erfarenhet av att lämna bort några privatprylar själv men varje gång man pratar med någon så är det alltid något, stort eller smått. Däremot har jag ganska många gånger erfarenheten "faan om det hade varit min privata bil!!!" Efter service/ reparation av tjänstebil. Och nej.. bil, båt, cykel mm. skiljer sig åt en del men jag har inte större spontant förtroende för någon som helst "hantverkare"-genre.
  17. 1 poäng
    Spelar det någon roll om det är lågt vatten? Du backar väl ner kärran lite längre bara vid lågt vatten.
  18. 1 poäng
    Hmmm tror du att du har bakterieslem i insprutarna ? Hur står det till med pumpen då???????? Insprutningspumpen är mycket elergisk mot sånt slem. Blir nästan lite upprörd, det ska inte behöva komma någon sådan substans längre än till förfiltret/vattenavskiljare om man ägnar några minuter om året att dränera vattenavskiljaren! Kalle
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...