Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-03-26 på alla områden
-
3 poängOm vi tar den sista frågan först. Om man får en idé, och man gör allt man kan för att få det hela att fungera och det inte fungerar - då har man lärt sig en hel del. Eller som Verner von Heidenstam uttryckte det; "Det är stoltare våga sitt tärningskast, än tyna med slocknande låge. Det är skönare lyss till en sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge." Om jag inte hade mina båtar att greja med, så kunde jag ju kila berg - ett evighetsarbete som jag håller på med just nu vid min stuga i Vallentuna. Behöver förbättra uppfarstvägen. Eller så kunde jag försöka lära nån de första grunderna i att spela gitarr - som jag gör regelbundet varje vecka. Problemet är inte att ha nåt att göra. Problemet är att prioritera, så man gör rätt saker vid rätt tillfälle. Träffande vår gamle grovarbetere "Reis" ett tag efter att han gått i pension. Frågade hur det gick!?;"Jo det går bra, men jag har så mycket att göra att jag funderar på att ta in en man - åtminstone på halvtid". Nu har jag varit pensionär i ett antal år och kan konstatera att han hade rätt.
-
1 poängJa tyvärr. Sommaren 2016 slutade sommarens seglats mellan Kungshamn och Väderöarna med ryggproblem som tog tre månader innan jag var tillbaka till mitt gamla dåliga jag. Sommaren 2017 blev från Hållö till Grindholmen där jag provade det nyistallerade ankarspelet. Sommare 2018 - ingenting pga hjärtoperation. Fast lite segling med jullen blev det i alla fall de två senaste somrarna. Vi får se vad sommaren 2019 bär i sitt sköte. Vår scoutkår har fått en skaplig L28 och jag har blivit inblandad på ett hörn. Jag och kompisen Rune (som bägge har varit scoutledare - Rune tidigare kårchef) Har lovat att vi skall lära scouterna att segla, så det kan nog bli en och annan tur runt Gravarne och Smögen denna sommar.
-
1 poäng
-
1 poängKöp en GeHå-värmare. Du har redan vattenradiatorer efter gasolvärmaren. GeHån fungerar utan cirkulationspump men den nyare GeHå-värmaren är tyvärr kompletterad med en cirkulationspump. En RÄTT luftad GeHå har tillräckligt god cirkulation utan cirkulationspump men värmaren måste ha två expansionskärl som de gamla GeHå-värmarna hade. Jag hade en Vega med gasolvärmare. Den var nog bra sommartid men på våren orkade inte värmaren värma något särskilt och den drog snabbt ur bränslebehållaren. Dyrt och onödigt. Därtill hade värmaren en cirkulationspump som drog onödig ström. GeHå kan du elda med diesel och koppla av lugnt då den inte drar ström. Då den är rätt luftad så ger den enorm värme. Det tog mig många år att tro att min GeHå var rätt luftad men så var icke fallet. GeHå föreföll då ganska värdelös tills jag kom på knepet att lufta den på rätt sätt.
-
1 poängNär stavmixern lägger av så hänger du in den på toa med en lapp "Används endast i nödfall".
-
1 poängJo, det kan ju tyckas att även ett test i "spänningslöst" tillstånd skulle kunna ge besked om det det polariserande skiktets funktion, men annars tänkte jag mig att testen med glasögon skulle genomföras då displayen visar något som börjar fejda ut pga värme.
-
1 poängHelt sant. Kan kanske permanentas med ett kopparrör eller golvvärmeslang. Den totala kostnade stannar på några hundra. Om det här nu funkar så kommer det att säkert att vara till glädje för många, inte minst till de som fiskar året runt. Det finns fö någon lösning där man borrar ett hål någonstans i motorn och får ut en liten stråle varmvatten att tvätta händerna med. Måste vara underbart när man fiskar så här års. Jag kan tänka mig att testa på 7,5hkr i roddbåten. En liten slang under rumpan räcker fint.
-
1 poängNu ställde ju ts en fråga gällande en fundering han har. typ "Någon som provat?" JAg har inte testat och det verkar ingen annan heller ha gjort. HAr du en utombordare och en tillräckligt lång vattenslang i lagom diameter, som räcker från skvallret in i ett varv i båten och ut, så går det snabbare att testa, om det blir någon värme i slangen eller ej, än den tid det tar att skriva det här. Ingen som läst verkar ha testat så gör det. Om du stoppar skvallerstrålen helt eller delvis skadar inte motorn.
-
1 poäng
-
1 poängHej, Lägesrapport i detta lilla problem, om det är löst eller ej vet jag inte förrän båten ligger i vänern och temperaturen ute börjar stiga:-) Hursom Bandkabel och kontaktstycke till display är rengjord med suddgummi och isopropylalkohol och återmonterat. Dock fick jag ett tips att titta på en ytmonterad elektrolyt konding från ett en intressegrupp för elektronik på facebook efter att ha postat en bild. Detta då båten är en 2008 och ja elytar blir gamla och kan tappa sin kapacitans. Efter studier med lupp hittar jag en spricka i basen på elyten vilket innebär att oavsett så är den på upphällningen så jag har bytt den och återmonterat det hela i båten och instrumentet fungerar fint. Bara att vänta på värmen för att se resultatet. Bifogar bild på elyten (kolla in sprickan i basen) nedan innan byte men vill varna för att det är besvärligt att löda loss den och jag skadade kortets ledningsbanor som släppte från laminatet. Lyckades få i hop det hela till slut och limmade fast den nya kondingen liggande så var försiktiga om ni ger er på denna grej. Tack för alla tips så här långt så återkommer jag med en rapport i sommar.
-
1 poängBekvämare, ja - på bekostnad av främst seglingsegenskaperna jämfört med en renodlad segelbåt, vilket kompenserats med en kraftigare motor som kan användas när det inte blåser rätt.
-
1 poäng
-
1 poängBra tips! Vi träffade kaptenen och besättningen på kattan "Ydre Nørrebro" i Franska pollynesien. De hade vissa problem... Bra tips! Minns inte om jag tipsade om White Spot Pirate/Untie the Line på YT. Handlar om en tjej som köper och renoverar en påt i Panama för vidare segling. Mackey
-
1 poängAtt renovera en äldre båt är klokt. Den blir ju samtidigt rejält besiktigad och man lär känna sin båt både utan och innan. Dessutom är äldre båtar nästan alltid mycket mer gediget byggda, mer material, bättre dimensioner. Men billigare? Nja det är inte giver. Men kostnaden slås ut på flera budgetår. De flesta säger också att det är den lyckligaste tiden, åtminstone om man pratar med dem utan publik. Jag har inga som helst planer på långsegling eftersom jag vill ha luftkonditionerad, rymlig hytt oc tre mål god mat om dagen. Men skulle jag likväl ut så skulle jag köpa i Västindien där både båtar och utrustning är billigare. Hitta något ställe att renovera på och gör det klädd i badbyxor.
-
1 poängPå 70-talet räckte det med 3 hk/ton för att flytta båten mot dagens 5 hk/ton. Beror sannolikt på att man seglade när det blåste kraftigt och inte hade krav på att kunna hålla full fart med 14 m/s i näsan för motor och istället använde motorn när det inte blåste, tror inte det var nedförbackar på havet eller så då.
-
1 poängMedan vi klurar på Oves gåta.....en fortsättning på den geologiska utvikningen: Det finns ju ett smalt stråk av rombporfyr som sträcker sig genom den nordbohuslänska skärgården från Sotenäs till Strömstad – det s k Blåberget. Spännande att följa (om man intresserar sig lite för geologi), men inte alltid så lätt att upptäcka. Men på många ställen kan man ana porfyren som ett mörkgrått band genom den rosa graniten, som här från Ramsvikslandet (ett ca 40 meter brett stråk):
-
1 poängJag kan kanske ge lite info i detta ämne efter 10 år runt jorden. Först av allt , ta reda på ALLT om din båt o motor. Du måste , framför allt , kunna veta hur man reparerar saker o ting ombord. Du måste kunna Murphy´s law ,[den kan alla cruisers]. Tycker man om elektronik , lacka alla kretskort. Watermaker , låt motorn driva den. Och dom går garanterat sönder då o då. Jag kallades the rainman för jag seglade gärna in i en squall när alla försökte undvika den .När det regnar där nere så kommer det mycket , och då fyller man snabbt tanken via däcket. Avsalta , öppna kranen . fyll tanken , stäng kranen [3-vägsventilen]. En dunk på ett par tre liter sötvatten med småhål i korken blir en dusch för att rensa kroppen från saltet efter att ha tvättat sej i saltvatten. Vad gäller proviantering så hade vi alltid en rejäl bas av ägg, lök o potatis ombord. Resten är utfyllnad. Men efter Panama ser man inte mycket av potatis, o vid den tiden kan man hur det går till att leva som en cruiser o proviantera därefter. När man kommer in på en ankring , dinga över till en salty [man känner snart igen dom ]o fråga vad som gäller på det stället. Sparar mycket bekymmer o kostnader. Den första andhämtningen blir på Kanarieöarna , några månader, o många dränerar då skeppskassan för att gå med ARC- en över. 250 båtar med samma waypoint!! Gå in på sailors bar en fredagkväll .Ägaren , själv lever han ombord i marinan över gatan, ställer upp ett långbord för skandinaviska cruisers o där ventileras allt om cruising.Välbesökt !! Många av mina seglarvänner bor i marinan efter många o långa år av seglatser. Lyssna på år av erfarenheter där. Lena o jag är varje år där o vi står alltid tillsammans med alla salties på bryggan o ser när dom ger sej iväg . Ett par veckor senare ger sej även dessa iväg en o en. När man hör slussportarna slå igen efter dej vid Mira Flores , Panama, då börjar äventyret!! I Västindien kliver du iland på en sandstrand efter en överfart o går upp till strandbaren o ser då tre grupper av seglare. Först är det dom som ,lite snobbigt, betraktar alla andra lite från ovan.Kaptener på charterbåtar eller båtar där ägarna flyger in då o då o sen är det gruppen som chartrar en båt eller som är paying crew o betraktar kaptenerna med beundran. Dom som seglar på egen köl är en grupp som luktar lite mögel o pratar om brödrecept. Där har ni cruisern! Vad gäller ängslighet ,förlåt säkerhet, så gäller min regel. Fall inte överbord!! O nästa är gå upp i livflotten aldrig ner i den. Vår senaste långsegling till N.Zealand kan man se på youtube, sailing with geronimo sweden to NZ. Pröva dina vingar så ses vi på sailors bar i november en fredagskväll. Cheers
-
1 poängHar inte så mycket med det att göra. Under de tryck du behöver skapa för att pressa vattnet genom osmosisfiltret så har du inte vanliga reaktioner utan den korrosiva reaktionen är extrem. Kanske inte lika extremt som att hälla ner lut i en aluminiumtanker, men ändå. Här är en bra länk med bra info om att bygga en egen: https://www.passagemaker.com/uncategorized/watermaker-doing-it-yourself Minns jag rätt fick jag tag på en leverantör i Sverige som kunde ta in CAT 247 pumpen, men den var svindyr. Sen är inte alla högtryckskopplingar gratis heller.
-
1 poängStyrkan hos autopiloten är inget problem, ser man till att båten är väl balanserad med seglen så krävs det väldigt lite kraft. Problemet ä att autopiloten ser så förbaskat illa och inte kan välja rätt vågor. En långkölad, ganska smal båt, gärna ketch, kan hålla sin kurs själv i flera timmar med hjälp av en bit tamp. Försök gör det med en bredrumpad modern fransyska i lite sjö. En bra långfärdsbåt ska väl klara att dreja bi. GRIB-filer kan man ta emot som email, mycket små datamängder. Fungerar även bra att ta med HF-radio. Kan vara kul att testa hemma, kolla HÄR. Sen kan det vara värt att köpa väderdata som bearbetats av en meterolog, kostar småpengar. Själv är jag oldschool, jag vill ha riktiga kartor. Dessa kan man få på papper med en väderfax. Dessa kan man lägga på varandra och enkelt se hur vädret utvecklas. Ute på havet och en bit från land är vädret ganska stabtilt.
-
1 poängLite samma som i godstrafiken där man har en dragbil som drar trailers. Blir billigare att bygga pråmar för olika typer av gods.
-
1 poäng
-
1 poängJag har full förståelse för att man inte vill utrusta sin båt med modern utrustning. Men jag har ingen förståelse om man vill nyttja denna båten i dåligt väder och dålig sikt i fartygsleder. Då kan man ligga till kaj och rätta T&P och plotta nav varningar Sen tror jag ytterst få/någon väljer att avfärda ett okänt eko, det är snarare okunskap el väder förhållanden som helt enkelt gör att man inte ser föremålet. En AIS är oslagbar i dåligt väder för kommersiell trafik att se mindre båtar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00