Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-03-25 på alla områden
-
2 poängHej Jag gjorde det enklare, en 30 A säkring i en säkringshållare och ett hål i säkringen med snöre i och runt handleden. Hälsningar Ove
-
2 poäng
-
1 poängPlastmaterialet som används i 3D-printrar är ofta inte så starkt o elastiskt. Det är rätt mycket kraft som ska passera propellern från motorn till vattnet. Risken är att bladen bryts av rätt snart. Har du kollat med företag som jobbar med att laga propellrar? En sådan firma är t.ex. Propellertrim i Stockholm. De lär kunna göra underverk på rätt illa åtgångna propellrar så de kan kanske fixa till ett nytt blad till dig. Har du tur så har de kanske t.o.m.en begagnad propeller liggande i någon hylla.
-
1 poängHar kollat flödet och det är 4 liter per minut vilket bör räcka om vattnet är varmt. Återstår att kolla hur varmt vattnet är med motorn varmkörd. Vad gäller värdeminskningen är motorn 20 år gammal plus att det blir till att koppla om en slang(=lätt att återställa). Det är en 6m HT- båt. Handlar om att få lite värme under halvtimmen till stugan under vår och höst. Jag kollar tempen på vattnet och återkommer.
-
1 poängJag tar ut gångvärme från en inombords diesel. Satte en värmeväxlare direkt vid motorn för att värmeanläggningen inte skulle störa kylningen på motorn om nåt annat skulle strula. Skulle man tänka på andrahandsvärdet hela tiden kan man ju inte göra nåt. Ålite får man äl offra på kreativitetens marknad.
-
1 poängDet är bara att konstatera: heimlaga ska använda begagnade och av honom själv renoverade grejer. Vi får respektera det. Däremot förstår jag inte varför heimlaga ber om råd. Han vet ju allt och kan allt.
-
1 poängTänk på att om man leker med gummibåten på stranden och nån är utanför båten och springer eller knuffar på, att motorn startar direkt nån kommer åt att vrida på gashandtaget och då är propellern farlig.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängEn Minn Kota C2-30 är en ganska vanlig snurra till en mindre gummijolle. Den dragkraft på 30 lbs eller ca 13,6 kgf. Biltemas minsta har en dragkraft på 34 lbs/15,4 kgf. Kollar man tex Minn Kota så drar snurrorna ca 1 A/lbs. Minn Kota drar drar alltså ca 30A, viklket stämmer bra med mina mätningar. Eller, ett 75Ah som rekommenderas räcker i ca 2tim men snarare i 1,5tim, vi vill ju inte tömma batteriet och då snabbt förstöra det. Detta vid fullfart i kanske 3-4knop. Drar man ner farten så räcker det mycket längre. Ett 20Ah blybatteri räcker i högst 15min, belastningen är helt enkelt för stor. Med lite tur håller batteriet för 10 sådana urladdningar. Min jolle är en Walker Bay dvs en hård jolle som är avsevärt mycket mera lättdriven. Till den har jag en Minn Kota C2-30. Till detta har jag ett LiFePO4 batteri på 20Ah. Det tål belastningen och det har lite mer kapacitet än vad som är angivet. Det räcker i ca 40min, saktar man ner några gånger så räcker det lätt i 40min. Batteriet kostar 1200 kronor och väger 2,6kg. Tanken var att om det blev för dåligt så skulle jag köpa ett till. Men det har inte behövts. Men Ove-T var lite smartare han köpte ett Golf Trolley batteri (25Ah LiFeP04). Kostar runt drygt 150£ inkl väska, snabbkoppling och 230V laddare. Vikt ca 3kg. Bättre än så blir det nog inte.
-
1 poäng
-
1 poängVisst, det låter bra men lite väl överambitiöst, tex att koppla vindrutetorkaren på bog/ankarspelsbatteriet. 99% av alla båtar klarar att ha den på husbatteriet. Att ha separata batterier till star, hus och bog/ankarspel är vettigt. Vare sig start eller bog/ankarspel tar speciellt mycket energi, en start tar högst några Ah. Därför kan man ofta gå ner i storlek och i nöd ta hjälp av husbatteriet. Satsar du på Sterling ProAltC så får du bästa och snabbaste laddning av husbatterierna som ju är de som behöver mest ström. Start och bog/ankarspel kopplas ihop med en ganska tunn kabel, 4-6mm2. När tex bogen körs så handlar det om riktigt stora strömmar så späningfallet blir så stort att det blir inga stora strömmar i "utjämningskabeln". Alternativet är ett relä som bryter strömmen i utjämningskabeln, den laddning man förlorar kan man vara utan. Ett mera elegant system är att ha en DC/DC-omvandlare som laddar bog/ankarspelsbatteriet med tex max 10A. Själv har jag bara bara ett ankarspel. Dess batteri laddas med en 20W solpanel men jag har även en DC/DC-omvandlare som jag dock aldrig behövt använda.
-
1 poängHur vanligt är rak axel och dragande propeller inom båtracing? Borde ju vara väldigt vanligt om det är mest effektivt... 🙂 Mackey
-
1 poängEftersom jag inte röstade på dom så lyssnar jag väldigt lite på dom. Tänker på miljön såklart då det är mina barns framtid men då bör resten av jorden också tänka/göra. Vi är tyvärr för många på denna planet.
-
1 poängJag resonerar så här: resa utomlands en vecka för familjen är faktiskt dyrare än vad jag tankar för på ett år. Nu åker vi kanske i runt hela Sverige, men med segel är det en annan femma. Ligger på ca 25.000-30.000 kr per år. Vi åker nästan ut varje helg och hela semestern från april till oktober. Sen är det många kompisar/familj som åker med och delar på bränslekostnader. Båten är betald och jag betalar bara för bryggan och uppställning på 11.000kr/år. Dyr hobby säger många till mig, men det är rally också 😉.
-
1 poängIdag fick tanken sig en duvning, var en del sedimenterad skit på botten av tanken. Sög ur dieseln med oljebytar pumpen och det gick perfekt. Kunde ej notera algförekomst eller vatten i bottnen. Spolade sedan under en timme samt skurade innanmätet ordentligt. Vatten slangen fördes in mot andra gaveln och efter diverse ursugningar så verkar resultatet helt ok. Tänk va bra det är med mobil att lyfta ner och fota då man inte ser in i t.ex en tank. Här syns motsatt gavel kunde fota mellan skotten. Är ju rätt skönt veta att tanken är ren och förhoppningsvis slipper man växt.🙂
-
1 poängBra tips men du kanske bör gravera in det så inte tidens tand tar bort din märkning. Du kan gravera med en Dremel eller till och med en borrmaskin.
-
1 poängÄr det en Solvigg från 70talet kan du som Lintott skriver inte räkna med att hitta någon märkning. Det var bara de större varven som tillverkade 1000tals båtar som hade någon form av märkning. Blå skylten fanns väl bara på mindre båtar på den tiden och visade bara rekommenderad motorstyrka och antal passagerare, eventuellt nummer på skylten var bara ett godkännandenummer. Jag förmodar att din fråga är ett krav från försäkringsbolaget att du ska uppge ett nummer för att dom ska försäkra båten. Mitt råd /svar, skriv dit ett nummer vilket som, på ett ställe där det inte syns, och lämna till försäkringsbolaget.
-
1 poängPå orrskär 850 är skrovnumret instansat i undersidan på metallbiten som binder ihop relingslisten.
-
0 poängJa du har kanske tänkt slå ett slag för miljön och kollar runt lite på olika segelbåtstyper, men vi får se har även kollat på någon nova 27a. Tänker iaf inte skänka bort en totalrenoverad tingest, då får den väl hellre stå i maskinhallen. Men är nog rätt sugen på segelbåt, tror bränsle priserna kommer gräva djupa hål i plånboken snart, tycker synd om dem med tvillingmontage😅
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00