Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-03-17 på alla områden

  1. 4 poäng
    Vad kan man använda långa mörka vinterkvällar till? Man kan ju alltid bygga sig en båt! Den här båten har en lång historia bakom sig. Tre generationer ungefär. På sjuttiotalet låg en gammal provisoriskt lappad och lagad träbåt bredvid en sten vid min farfars sommarstuga. Troligtvis hade farfar fått den gjord av någon lokal båtbyggare. Han använde den i åratal och när den var bortom räddning fick den ligga där vid stenen. Då på mitten av sjuttiotalet fick farsan en ide om att gjuta av träbåten och göra den i en glasfiberversion. Träbåten släpades hem, den spacklades och målades och gjöts av. Resultatet var en glasfiberbåt som var en aning för lätt men lastad var den sjövärdig nog för att ta familjen på fem fram och tillbaka till sommarstugan i flera år. Senare ersattes båten av en något snabbare planande båt. Den fick då tjänstgöra som fiskebåt. När farsan inte fiskade längre vändes den uppochned bredvid en sten ute på ön. Där låg den några år innan jag fick en ide om att testa med en elinombordare. Det fungerade egentligen riktigt bra. Likväl blev båten åter liggande hemma bakom garaget. För tre år sedan bytte vi sommarstuga och behovet av en roddbåt uppstod igen. Först tänkte jag bara fixa till den där gamla båten som låg bakom garaget. Men när den väl var inne i garaget tänkte jag att man kunde testa att göra en glasfiberkopia av glasfiberkopian av farfars gamla träbåt... Inredningen revs ut och båtens insida spacklades upp och målades. Sedan var det bara att vaxa och plasta sig en ny båt. Det här är alltså tredje inkarnationen av den här båten. Nu är den kläckt ur sin form och jag håller på att inreda den. Tänkte lägga upp lite bilder allteftersom projektet går framåt. Just nu inreds båten. Mittoften har passats in och skall plastas fast. Krysslasern är ett underbart hjälpmedel i det här jobbet. Mittoften blir rätt stor, den skall rymma två 100 A/h batterier och ha en 100 W solpanel som lock. Båten blir alltså självförsörjande på drivmedel. En 58 lbs trollingmotor skall sitta på akterspegeln. Perfekt när man skall glida omkring i viken och lura gäddorna...
  2. 1 poäng
    Gör rent och och smörj skjutventilen så håller den 40 år till. Alla ventiler (utom kikar) ska motioneras dvs öppnas stängas några gånger per år. Passa också på att smörja när båten är på land.
  3. 1 poäng
    Jag kan känna att den nya listan blir väldigt exkluderande och elitistisk för de som ännu inte lärt sig det svenska språket fullt ut. Vokabulären bör i första hand baseras på gutturala läten och mimik. Kanske läten från djurvärlden går att implementera? Ex, vis slacka på skoten = skepparen ser nödig ut och framhäver ett stönande ljud för att sedan brista ut i ett förnöjt aaaahh! När besättningen slackat ut tillräckligt. För att särskilja fram och baksegel imiterar skepparen kissnödig eller bajsnödig. Detta system kombineras med välkända djurläten. Exempelvis, kissnödig + apläten så förstår besättningen att de bör gå upp på däck och rätta till framseglet som fastnat i slaget. Jag har inte tänkt klart angående utskjutbara gennakerbommar.
  4. 1 poäng
    Tack för svaren. Slutsatsen får bli att det åtminstone i mitt fall inte har någon avgörande betydelse i vilken ordning de sitter.
  5. 1 poäng
    Vill du ha sjukt mycket solpaneler och vindgenerator kanske du skall kika på båtar <32 fot - så det finns plats för detta. En 8 metersbåt har inte så mycket däcksyta för solpaneler, blir oxå ganska våt i högre sjö.
  6. 1 poäng
    Nej, klart det inte är lätt att hitta på nya ord när vi redan har välfungerande som det tagit generationer att formulera rätt. Men varför försöka hitta på nya? Låter som en sämre variant av esperanto, språket som skulle sättas ihop så att engelskan, spanskan, tyskan och franskan skulle ersättas med ett enda. De som betraktar en person som exkluderande snobb bara för att denne använder väletablerade ord och uttryck är den som ska skämmas. Men det kan vara en kul övning, det kan jag köpa.
  7. 1 poäng
    Intressant detta. Följer idéerna och funderar. Vad blir lättare av dessa nya ord och uttryck? Vissa tror jag blir bra men många är bara längre och en sammansättning av flera ord med risk för misstolkning. Förmodligen är jag bara en gammal stofil men inte är felskota samma som bräcka? Har sett många felskotningar genom åren men bara ett fåtal skulle platsa som bräckning.
  8. 1 poäng
    En tumregel bara som jag också tror är lite överdrivet positiv, men just i fallet Optima så tror jag det stämmer rätt bra. Mackey
  9. 1 poäng
    I en vanlig villa/lgh-installation sitter JFB normalt före gruppsäkringarna. Den skyddas då av huvudsäkringarna och måste vara dimensionerad att klara huvudsäkringarnas märkström. Om du säkert vet att landströmmen är avsäkrad på motsvarande sätt så kan du koppla in den innan dvärgbrytaren. De JFB jag sett har varit på 25 A 2-pol resp. 40 A 4-pol. Med någon av dessa skulle jag vilja påstå att det är OK.
  10. 1 poäng
    Om du minns exakt hur du gjorde när du "lirkade" ut tanken.. om det var lite bökigt att få loss den... så gör du likadant fast tvärtom
  11. 1 poäng
    Den fästplåten som medföljer fungerar om man tänker till lite. En galvad gängstång i vardera hörn så kan man hänga värmaren från en hylla och ändå låta avgasslangen mynna ut undertill och sedan ut genom skrovet med en genomföring/skorsten. Eller med två trälister 2x2, en på ovansidan och en på undersidan med plåten emellan vågrätt så kan man väggmontera värmaren med hjälp av listerna som skruvas fast mot en vägg.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...