Låter som en kul och fullt genomförbar ide. Budget verkar genomförbar, kanske båten blir lite dyrare men bra att du tagit till ordentligt på utrustning.
När det gäller båten så skit i fetknopparna och satsa på de lite smalare men inte på de riktigt smala.
En bred båt tappar lätt "driv" i lite sjö. Lutar mindre men kräver en mycket mer aktiv besättning.
Titta på vilka båtar som används/har använts för långsegling. Gärna med lite längre köl, de är mer kursstabila och kan nästan seglas utan autopilot, i alla fall bitvis. Gärna tyngre båtar, de rör sig lugnare i sjön och även om de är lite långsammare så tappar de inte lika mycket fart i vågorna. I slutändan brukar de komma fram samtidigt som de fenkölade men efter en betydligt behagligare resa. De ska inte vara för plattbottande då stampar de i sjön. Tyngre/större båtar kan ta mera last typ vatten, mat och reservdelar.
Storleken låter vettig, båtar under 32fot är till för de som är fattiga och desperata. En 34-fotare blir oftast ganska bekväm.
Att köpa en båt som varit på långfärd är jag mycket tveksam till. Jag var runt med en kille som ha en långfärdsbåt men usch vad de såg ut, rejält slitna också. Dessutom begärde de vad båten var värd för ett antal år sedan innan de stack. Väldigt krystade förklaringar till varför de sålde, om nu båten var så fantastisk.
Mer vettigt är nog en båt som rustats för en långfärd som aldrig blev av. Killen jag kände hittade en sådan i UK. (Engelska båtar brukar vara rejält byggda men väldigt skitiga. Dessutom är all utrustning från det år båten byggdes. Men det finns undantag).
Att man måste byta riggen tror jag heller inte. I UK har det varit ett försäkringsvillkor att byta var 10:e år. Jag frågade ett försäkringsbolag här vad de tyckte. Han sa varför då, de går ju nästan aldrig sönder. Ta hjälp av en duktig riggare och gå igenom istället.
Lite samma med elektroniken, jag gillar sådant och har en riklig och uppdaterad samling. Men jag ska inte ut på långsegling. Min Furuno radar från 2009 har jag funderat på att byta mot en modern 4G-radar som har betydligt fler finesser. Men varför, Furunon fungerar perfekt och har, till skillnad mot mina kamraters radar, aldrig krånglat.
Ett exempel på en vettig båt, visserligen i fel prisklass, Najad 343.