Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-03-05 på alla områden

  1. 3 poäng
    Då skall ni se när jag spänner fast min last som består av sand korsar två spännband
  2. 2 poäng
    Man åker en sådan båt så lite som möjligt under ca25knop. Den är ju skapt för att gå bra i 40+ knop med ett par handflator i vattnet. Ser inte vinsten med att börja såga båten. Det finns mycket negativt att säga om andra båttyper, men alla tycker vi olika och nu är vi på motorbåtsforumet. Seglare och andra ”Fjällräven” individer har andra platser att ventilera sitt motorbåtsförakt på;)
  3. 2 poäng
    Ibland kan vattenströmmar under segling göra att propelleraxeln roterar eller slår från sida till sida vilket kan förorsaka skrammel från hylsröret. Det finns inte så många ställen det kan vara fel på: Linjeringen av motorn (gamla motortassar kan sjunka ihop) Motorn måste vara rätt i höjd, sida och vinkeln (axeln ska vara en rak förlängning av kopplingen på motorn dvs höjd o sidinställning måste vara rätt både fram o bak på motorn). Lagringen i stödbocken framför propellern får inte glappa för mycket. Stödbocken måste sitta fast i skrovet så den inte glappar i sida eller höjd.
  4. 1 poäng
    Varför göra någonting enkelt, när man kan krångla till det? Skjut ihop flänsarna helt. Om man lyser med en lampa så ser man om det glipar någonstans. När det ser bra ut kollar man med ett 0,10 mm bladmått, och justerar tills det inte går in någonstans mellan flänsarna.
  5. 1 poäng
    Jag bara snubblade över den här trevliga lilla sidan som vår kära Transportstyrelse har skapat. Tolkar det som att det är någonting nytt. Trevligt initiativ tycker jag 🙂 http://tsintro.azurewebsites.net/del13ssa/story_html5.html /Daniel
  6. 1 poäng
    Här får man en levande fartkänsla av samma flygplan.
  7. 1 poäng
    Huges är nog varken bättre eller sämre än någon annan. Sättet att kommunicera och kemin är nog avgörande i många fall. Det gäller både kund och säljare.
  8. 1 poäng
    . Efter 30 år, så var det dags att byta det vattensmorda axellagret i lagerbocken, strax framför propellern på min segelbåt. Tog av propellern, vilket jag gör varje höst, p g a att det finns vinterkorpar, som vill åt dyra metaller som t ex brons. Andra föredrar dyra foldingpropellrar. Använder ett Biltema verktyg för bl a demontering av drivknutar på bil. Funkar utmärkt till tvåbladiga fasta propellrar eller folding, med lossade propellerblad. Spänner upp ordentligt. Väntar en stund. Därefter en måttlig smäll med en hammare. Bra med ett mellanlägg av t ex mässing, för att inte skada gängorna Gäller att hålla axeln bakåt. Axeln är tung och rör sig knappast frammåt av slaget. Så lagret i backslaget kommer knappast att påverkas. Lossade nedre fästet på rodret och medbringaren mot backslaget, så att det gick att få ur propelleraxeln bakåt. Stor försiktighet måste iaktas för att inte skada tätningarna i axelhylsans framkant, både vid montering och demontering av propelleraxeln. Använde en bågfil. Trädde in bladet, typ upp och ned genom lagret (i stället för axeln). Filade /sågade försiktigt upp ett spår genom lagerhylsans gummi och metallrör. Detta utan att skada lagerbocken. Nu var det bara att putta ur lagret. Putsade upp lagerbockens hål, med smärgelduk fäst på en bit runt träd. Oljade lite. Kontrollmätte hålets diameter på flera ställen, mätte ytterdiametern på det nya lagret. Bör vara lika stora. Ska inte gå att skjuva in med handkraft. Fixade med en grov pressgängade skruv, passande muttrar och brickor. Samt ett skyddsrör för lagrets gummi, så det inte skadas av den pressgöngafe stången, vid montering. Så var det bara att pressa in lagret på plats. Hade en svarvad rörstump med något mindre diamter än hålet i lagerbocken, i det fall lagret inte gått in. Då skulle jag ha pressat ut igen och svarvat av någon tiondels mm på lagrets utsida. Smörjer lagret vid varje sjösöttning och upptagning med nåt vattefast fett. Upptagning, dörför att jag startar maskineriet minst en gång i månaden och då får inte lagret gå torrt. Helt säkert kommer experters kommentarer. Det ser vi fram emot😂
  9. 1 poäng
    Bra att du påpekar detta, jag vågade inte. Kul att någon fattar.
  10. 1 poäng
    Som lekman mot specialisterna anser jag att båda metoderna fungerar. Jag brukar dock enligt de lärde/poängjägarna på detta forum ha fel. Men det står jag ut med. Snart är det sommar och sol.🙂
  11. 1 poäng
    Läs gärna boken "Milo Dahlmann - Min dröm om havet" där Milo gör en långsegling 1997-1998 med en Bianca 27. Därefter bygger Milo en ny båt och seglar 2009 ner till Antarktis. Många långseglare gör förbättringar och förstärkningar på båten så att den tål att hamna i oväder. Samt man bör fundera på vilken säkerhetsutrustning som kan behövas. På Oceanseglingsklubben kan du få många tips. Samt se till att komma ut och segla med kamrater eller de som behöver en gast, tex Gastbanken etc.
  12. 1 poäng
    Jag kör långtradare som väger 64 ton och jag lastsäkrar aldrig.
  13. 1 poäng
    Det finns massor av böcker, men två jag minns som handlar om att starta från noll både i kunskap och utrustning. Segla med Albatross, två "gubbar" som aldrig seglat förut förbereder sig och ger sig av. Alla sa vi skulle dö, oförberedda ungdomar sticker iväg utan kunskap och erfarenhet i en rätt risig båt... Sök Untie the lines på Youtube och följ en tjej som köpte en båt i Karibien som hon rustade och till slut kom iväg med. Ett sätt att få lite starthjälp är att vara paying crew eller på annat vis hänga med någon/några med lite erfarenhet av havssegling en sträcka. Lycka till!
  14. 1 poäng
    Lästips; klubbkompisen Niklas som sålde lägenheten och uppgraderade sin niometers Bavaria och kastade loss. http://sittbrunnen.se/hafsorkestern
  15. 1 poäng
    Någon burk mat kanske kan vara trevligt? Men du är på rätt spår! Läs några böcker av folk som själva varit ute. Brukar finnas en del bra tips. Plugga lite navigation inkl tidvatten och strömmar, lämpliga rutter osv. Lägg ner mycket energi på förberedelser och planering. Tro inte på alla skräckhistorier, mycket är påhittar av folk som vill göra sig märkvärdiga.
  16. 1 poäng
    Det är Käringhällan strax ost om Fifång i Landsortsleden till Södertälje. Relationen till Ölands södra grund är kartografen Anders Ahlmarks ”öde” efter Tsesisolyckan. I bakgrunden ses Cementas fartyg ”Östanvik” stäva mot Södertälje. Gissar jag.... Edit: Fyrlyktan på bilden, en Tideland ML400, är numera utbytt mot en modernare Sabik LED-155. Så bilden är inte tagen senare än sommaren -17.
  17. 1 poäng
    Här en bild på kompisens båt i våras. Och här en bild på mina två stora drönare. En Yuneec Typhoon H och en Sky-Hero Little six.
  18. 0 poäng
    Nej tyvärr inte. Men på Hammarö har jag varit hos Krister Sjögren, och Hammarö är så stort att det är en egen kommun. Ja detta är ingen ledtråd som ni förstår. Ni får ge er tilltåls till i morron.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...