Nu klarnade mycket med denna bild.
Vi får försöka ha en hyfsad ton och vara sakliga om tråden är seriös eller om tanken är att den ska vara seriös.
Jag har en likadan vagn. båda de självjusterande vaggorna går att justera i längdled snudd på obegränsat liksom vinschtornet.När man justerat in detta så det passar båten kan man sedan justera läget på hjulaxlarna lika enkelt så kultrycket blir rimligt. Skulle vilja påstå att det är en suverän vagn och antagligen svårt hitta en mera lämplig vagn för den storleken av båt.
Vagnens vikt har jag för mig är ca 300 kg olastad. Men har inte den faktan tillgänglig så det kan fela men någonstans i den nivån är vikten. Jag hade inte bytt bort den till förmån för någon amerikansk vagn. Speciellt som flertalet amerikanska vagnar inte är godkända som registrerade vagnar och då får tjänstgöra som båtupptagningsvagnar vilket de inte heller är tillåtna som på allmän väg (båtupptagningsvagnar som efterfordon får inte ha fjädring vilket ofta amerikanska vagnar har).
Rådet från min sida är, ta hjälp av någon som har lite hum om hur vagnar fungerar och justera in vagnen och efter det hjulaxlarnas läge på vagnen.
Nästa punkt är lastsäkringen. Att döma av bilderna finns ingen vare sig kunskap om lastsäkring eller hur last rör sig, vilka krafter det handlar om. Även om lastsäkringen varit annorlunda vid incidenten så vittnar just incidenten och bilderna om okunskap i lastsäkring.
Rådet här i all välmening är samma som ovan, ta hjälp av någon som har kunskap som kan visa och förklara hur man ska lastsäkra. det är inget problem att lastsäkra det ekipaget så lasten ligger still även om man tar bort vinschtornet.
Båtens platta del i aktern. Om vaggorna är rätt injusterade så kommer mycket riktigt inte de mittre kölrullarna på den bakre vaggan inte att ligga emot skrovet. men väl de yttre hjulen som är intill kölrullarna. Det har ingen som helst betydelse vid lastsäkring eller sjösättning. Möjligen kan klacken mellan v-skrov och den platta delen vålla visst besvär vid sjösättningen när klacken kommer till rullarna. Men det borde fungera ändå om man backar ner längre. Men det är en gissning från min sida. Vet ju inte hur övergången från v till platt ser ut, är övergången mjuk så är det inget problem alls.
Om det skadar båten att inte ha de mittre kölrullarna som stöd? Jag tror inte det då båten rimligen är rejält stabil i aktern och dessutom brukar föremål vara starkast vid veck. Men här kanske någon annan kan vara mera behjälplig än mig som här bara gissar utifrån erfarenhet.
Skadas inte båten hade jag inte lagt energi på den frågan då stöden i övrigt ligger bra.
Min slutsats. Utan att vara ofin eller elak, så det inte missförstås är att vagnen är bra men behöver justeras in. Kunskaperna om lastsäkring är kraftigt bristfälliga. Så i all välmening, ta hjälp och lös vagnens justeringar och läs på och öva med någon kunnig om lastsäkring så är några av dessa problem lösta.
Sen hur Huges agerat eller vad ni kommit överens om eller inte värderar jag inte alls i mitt svar.
Vill du kan jag utveckla vad som inte fungerar med lastsäkringen på de bilderna.