Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-02-25 på alla områden
-
2 poäng
-
1 poängHej! Flera här på forumet har säkert läst om både det ena och det andra problemet jag har haft med min båt sedan jag köpte den 2016. Ska försöka summera vad just det här handlar om i korta ordalag: Båten repareras efter en transportskada sommaren 2017. Drevet byts, medbringaren byts. Jag är med som hantlangare och ifrågasätter redan på plats om inte motorn borde linjeras bättre då drevet formligen måste tvingas på plats. Inga problem, enligt mekanikern. Båten har ett lätt missljud hela sommaren men efter nya försäkringar från mekanikern att allt är som det ska så släpper jag till slut det här. Första semesterdagen 2018 så kommer vi 3nM innan medbringare går sönder och vi ligger still i vattnet. Mekanikern tycker inte att det är dennes fel utan jag växlar för hårt eller har haft grundkänning. Erbjuder honom möjligheten att åtgärda felet vilket han inte ens svarar på. Bekostar själv reparationen och i samband med detta konstateras att någon grundstötning ej skett. Det där missljudet + en massa vibrationer är som borta efter bytet och linjeringen. Nya mekanikern sa att motorn fick flyttas flera cm i höjdled! Efter kontakt med konsumentrådgivare så anmäler jag mekanikern till ARN. Dokumenterar noga, får utlåtande från den nya mekanikern och skickar in hela paketet i september 2018. Innan dess har jag försökt nå en kompromiss med mekanikern som inte är intresserad. I november får jag besked från ARN att mekanikern inte ens svarat och att jag kan vänta mig ett beslut i frågan inom kort. Januari 2019 kommer beslutet där mekanikern rekommenderas att ersätta mig tom för de kostnader där jag saknar kvitto som tex betalning till traktorförare för att transportera båten! 100% vinst med andra ord! Mekanikern ger inte ett ljud ifrån sig, först efter påstötningar hävdar han att han inte ens fått beslutet. Nu är det två dagar kvar tills jag måste rapportera till ARN om han följer rekommendationen eller inte och allt tyder ju på att han inte kommer att göra det. Detta var tyvärr väntat. Efter 24 februari kommer ARNs beslut att stå fast och han kommer således hamna på "Svarta listan". En inte alltför trevlig lista att hamna på om man är verksam inom marin sektor på västkusten eftersom bara ett fåtal företag huserar där. När beslutet väl står fast utgår jag ifrån att jag kan outa vilket företag det rör sig om då det ändå kommer att publiceras av medier så småningom men säg gärna till om jag trots allt inte får gå ut med företagets namn. Tänkte mig lite allmän diskussion och inte minst delande av mina erfarenheter. Min stora förvåning är hur man kan gambla med futtiga 17 000 kr när man är verksam på en liten ort på västkusten inom denna lilla bransch. En googling på den här personens namn kommer ju fortsättningsvis att leda till "Svarta listan" och rimligtvis även den här tråden. Det har ju gått mycket tid nu och någon större ilska från min sida finns inte alls längre. Jag har hela tiden försökt vara artig och saklig i vår kommunikation. Har heller inte sett det som speciellt troligt att jag skulle få några pengar. Detta skrivs således inte i något vredesmod utan mer som en summering nu när det börjar närma sig helt "klart".
-
1 poäng
-
1 poängNej, några konstigheter med sträckan på det viset är det ju inte. Inomskärs (om än med krabb sjö och mycket trafik). Det var mest att jag inte riktigt förknippade avståndet med mindre öppna styrpulpetare. Det lät lite på frågan som att det var en tur som skulle - om inte frekventeras så åtminstone återkomma flera ggr. Det var där jag personligen kände att en lite stabilare båt hade varit bättre. När jag växte upp med styrpulpetare så var det mest kortare turer ut till öarna på västkusten. Max 5-6 distans. Snabbt ut, snabbt in. Så det är väl en vanesak kanske.
-
1 poängDen förklaringen hade även jag gissat på. Å andra sidan skall den ju då ligga tätt an mot det vattensmorda lagret för att verkligen hindra den klenaste fiskelina att komma in och förstöra lagret, men å ena sidan skall ju som redan sagts, det vara ett mellanrum så att vatten kan cirkulera i lagret. Men vad säger tillverkar, återförsäljare, eller står det någonting i bruksanvisningen? Då det skall sparas in på alla saker, kan man ju tänka sig att tillverkarna inte monterar någonting onödigt på båten, så antingen kan konen vara eftermonterad av förre ägaren, eller då ditsatt av tillverkaren med ett dunkelt syfte..? Aquadynamisk noskon av anodiserat kompositmaterial kanske?
-
1 poängPropellrarna skall givetvis inte korrodera så mycket som bilderna, det kan var så att de är av den äldre typen före 2008. 2008 byttes produktionsmetod och eventuellt även gjut process. Har själv ett par G propellrar på min G6-310/DPH som visserligen lite smågropar men inte i närheten av de på bilderna. De är från 2006 och har gått ca 1000 timmar på ostkusten. G propellrar bör alltid balanseras både nya och begagnade de är dåligt balanserade från fabrik. Har man korrosionsproblem bör man även byta till den nya propeller i komposit. Vad det gäller kugghjulsras osv så bör alla byta ut plastshims både i dubbelagerboxen bakom knutkorsen och vid propelleraxeln till rostfria shims. Vid högmotoreffekt /varma drev bör man även byta olja ofta. Det har visat sig att plastshimesn kryper och gör så att kuggflanksspelet kan minska med kuggdrevshaveri som följd. Volvo Penta Service Bulletin: Group 44-1/Number 84/Version 1 Date: 06-2010 Regarding the following drives: DPH-A, DPH-B, DPR-A, DPR-B Introducing: "New Shims between Inlet Bearing Box and Upper Gear Housing" . Volvo Penta has introduced stainless steel shims instead of plastic shims between the input gear assembly and the upper gear case. The introduction took place from change-over number (Serial Number) : 3102278966 for gearing. When the input bearing housing is removed the first time and plastic shims (item #1 on drawing) are fitted, Volvo Penta recommends that the plastic shims be replaced by stainless steel shims. NOTICE! Stainless steel shims may be re-used. New part # (steel shims): 21522416, 0.1 mm (0.004") 21522417, 0.15 mm (0.006") 21522419, 0.225 mm (0.009") 21522420, 0.25 mm (0.01") Previous part # (plastic shims): 3863316, 0.1 mm (0.004") (red) 3863317, 0.15 mm (0.006") (transparent) 3863318, 0.25" mm (0.01") (white) 3863319, 0.375 mm (0.015") (red transparent) The replacement which at this moment in time, only are recommended (NOT Mandatory), should allegedly reduce the "risk" of mechanical failure in the Upper Gear Housing according to Volvo Penta in Sweden Drive Units post S/N: 3102278966 have the stainless steel shims installed from the factory = Drive Units manufactured From approx. Q3 -2010 and later. Please Note that this is not a recall, but only a recommended adaptation. It is only an "extremely local" problem in extremely cold weather climates, because they allegedly do not have this problem in warmer waters??
-
1 poäng
-
1 poängJag har inte varit på nån av de två platserna jag gissat rätt på. Jag använder en kombination av ledtrådar i bilderna, i texterna och sen karta, flygfoto och sjökort för att hitta rätt.
-
1 poängNackdelen men denna tråd (och liknande bild-trådar) där den som gissa rätt tar över taktpinnen är att områdena tenderar att bli väldigt lika. Den som känner igen sig på en plats, och gissar rätt, seglar förmodligen ofta i de trakterna och denne lägger sedan ut en egen bild som med stor sannolikhet kommer från samma område. Man (=jag) har liksom ingen chans att gissa rätt på alla bilde från västkusten. Har iofs ingen egen bild att lägga upp
-
1 poängTack för kloka ord. Jag ska se över alternativet att färdigställa den istället, leja bort en del och göra en del själv. samt sänka nivån lite grann. /Fredrik
-
1 poängJag tycker att det absolut finns ett allmänintresse att få reda på vilka näringsidkare som inte följer ARN:s beslut. De som inte gör det är helt enkelt inte seriösa. Visst, de flesta jobb som utförs av dessa företag görs säkert på ett ok sätt. Det är när något går galet som de oseriösa aktörerna utkristalliserar sig. Jag passar mig i alla fall för att anlita någon som hamnat på svarta listan. Om man inte prenumererar på Röd & Rån så finns alla som hamnat på svarta listan här: https://www.byggahus.se/svartalistan/ T.ex. Marin & Fritid i Åmål, 2 gånger(!)...
-
1 poängEtt AGM borde klara detta. "En gång är ingen gång". Ladda så fort du kan bara. Kanske en 10-20W solpanel till startbatteriet? Åtminstone under vintern.
-
1 poängDet tror jag också, "ej helt avslutat projekt" brukar inte locka folk. Tvärtom. För att inte tala om deras fruar. Troligen bäst affär är att hitta någon som till en rimlig peng kan färdigställa. Men det är inte alltid lätt.
-
1 poängJa, sånt tror jag drabbar oss alla. Fast när det händer tror man att man är den största jubelidioten världen har skådat!
-
1 poängBladmåttet är väl magnetiskt, och kan ju plockas upp med en magnet. Värre för mig när jag i förra båten med ett djupare kölsvin, tappade ned locket till sjövattenpumpen.... Det är av mässing. Men med hjälp av en radioantenn och en på fingrarna fasttejpad polygriptång fick jag efter någon timma upp locket.
-
1 poängJag hade en liten styrpulpet en gång, ca 4,20 lång. Skrovform mera som en planande eka. På den satt en 25 hk. Gick skapligt med en eller två ombord, vill minnas att plana med tre ombord var svårt.
-
1 poängDet finns lite olika typer av motorlås på marknaden. En del sitter på bultarna som håller motorn, andra borrar man hål för och har en genomgående bult och ett lås på det. Vilket du ska ha är lite beroende på motor och båt. Ta en koll på tillbehörsfirmornas hemsidor så får du lite hum om hur det ser ut. Jag tänker på seasea, hjertmans, Watski, erlandsons brygga, finns säkert flera och lokala företag. Kolla även på blocket, kan funka som uppslagsverk och se om du hittar liknande båtar som din och vad de har för motorer.
-
1 poängSjöstan till Grinda är ju inga konstigheter. En del svall mellan Lidingö/Nacka/Orminge och före och efter Lindalssundet. Men det är ju under 20 sjömil så väder och vind borde inte kanske kunna överraska så mycket. Skall man längre österut kan det vara nödvändigt med mer båt för angenäm färd. Håller med om 6-7 meter, det blir trevligare båtfärd.
-
1 poängDet är ju som denna lysande stjärna i bilbranschen som gärna följer ARN's beslut, bara det är rätt! "Plus reporter: Tycker du att företag bör följa ARN:s rekommendationer? – Om de fattar rätt beslut, säger Nader Hadrous, som också uppger att de inte kommer att kompensera Felicia." https://www.svt.se/nyheter/konsument/bilhandlaren-du-ar-inte-journalist-du-ar-kuklist Såg igår att Blocket skall banna företag från att annonsera om de är på ARN's svarta lista. Borde ge lite effekt på bilnasarna.
-
0 poängFör många år sedan var vi fyra killar som spelade badminton en gång i veckan. Alla kände inte alla men alla kände någon. En av killarna som jag inte kände visade sig vara en svartmäklare. Han skröt med sin Porsche och sin nolltaxering. Vad jag vill säga med detta är att det alltid kommer finnas en Björn Klarin. Vad du kan göra är att tala med våra politiker. Eller sitta kvar i soffan och jäsa.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00