Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-02-16 på alla områden

  1. 1 poäng
    Samma här. Finns antagligen en diagnos för det. I mitt fall har det rentav gått så långt att folk helt enkelt levererar sina gamla ofungerande grejer till mig med orden "Ja, hördudu, får du igång den här så får du behålla den" Mitt svar på den brukar vara "Ok, om jag inte får igång den lämnar jag den tillbaka hos er" Svaret på den brukar bli "Nej för i helvete! Gör inte det!" Jag försöker hålla tillbaka. Mest för att frugan brukar ha invändningar även om hon börjar vänja sig. Numera begränsar jag mig till båtar och annat maritimt. Är ingen vintersportare, jag går liksom i garage-ide på fritiden om vintrarna och fixar med något. I vinter gör jag en glasfiberkopia av en roddbåt som min far gjorde en glasfiberkopia av från farfars gamla träroddbåt. Blir alltså tredje generationen som gör den båten. Farfar gjorde den i trä. Farsan gjorde en glasfiberkopia av den. Nu gör jag en glasfiberkopia av glasfiberkopian. Det här tyder på att diagnosen, vad den än heter är ärftlig. Förklarade det här för mitt enda barn, min dotter. Hon tog det med märkligt illa återhållet jämnmod. Vore jag TS och TS vore det minsta lik mig skulle affären redan var gjord och en förnöjsam känsla av att rentav flera vintrar skulle vara räddade. Välj ett lagom stort jobb för varje vinter så du är säker på att båten går att använda varje sommar. Annars tröttnar du. På det viset blir båten bättre för varje år. Något som inte gäller båtar i allmänhet.
  2. 1 poäng
    Tackar,,har mailat och ringt, va det din båt på bilden ???
  3. 1 poäng
    Nä nu får ni väl ge er! Maskinen har gått 40 timmar enligt TS, även om den varit under konstant vattensprut alla timmarna skulle den inte se ut som den gör, det är lackad (målad) aluminium och Italienarna har inte snålat på fägen. Min Lombardini 15 år gammal och många tusen timmar går inte att hitta ett enda släpp i färgen med oxid under.
  4. 1 poäng
    Kort och koncist, tack!
  5. 1 poäng
  6. 1 poäng
    Troligen är det så att det läckt sjövatten som sprutat ut som en fin spray. Det flesta brukar inte titta i motorrummet när motorn går. Då är det nog dessutom ganska torrt pga den stora mängden luft motorn slickar i sig. Sen när motorn har stoppats så har det börjat rostat. Ingen har sett detta heller. Det som talar för detta är att det ser ut ut som det rostat framförallt på ovansidan. Något liknande har hänt i min båt men där är det bara en liten plåtbit som rostat. Förre ägaren har antagligen inte upptäckt detta förrän vid vinterkonserveringen. Under sommaren har han alltid öppnat luckan på framkant för start och då går det inte att upptäcka. Men han verkar ha upptäckt det senare och också åtgärdat problemet. Motor som av någon anledning rostat på ovansidan brukar inte vara ovanligt. Lite konstigt att det som ser ut som lackad aluminium har rostat. Men kanske inte, kan bara vattnet krypa in under lacken någonstans och sen går det fort. Att det skulle vara galvanisk korrosion har jag svårt att tro men det är enkelt att kolla hur landströmmen är kopplad. Dessutom borde det synas på propelleraxel/drev. Rosten är med väldigt stor sannolikhet av kosmetisk natur i synnerhet som motorn går fint. Möjligen är ägaren en riktig slarver, tex med tanke på möglet. Men det är det många som är. Möjligen kan han blivit lurad av de här som pga brist av kunskap säger att båten ska vara öppen för att undvika mögel. Vilket ju funkade för 20-30 år sedan. Jag har träffat flera som låtit sig luras. Är du beredd på lite arbete och priset är bra så kan du troligen göra ett riktigt klipp. De flesta är livrädda för sådana här saker.
  7. 1 poäng
    Japp, med hjälp av startkablar t.ex. Googla CDI electronics trouble shooting så bör du kunna hitta en pdf med detaljerad felsökningsinfo. En första åtgärd brukar vara att koppla bort svart/gul ledning vid powerpacken PP, men det ska inte behövas om du helt kopplat bort motorn från båten och inge ledning ligger kortsluten. Egentligen har du två PP travade på varandra. En per tre cyl. Om alla stift är döda kan närmast statorn misstänkas.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...