Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-02-14 på alla områden
-
1 poängSlutsats: Leta efter annat objekt eller förbered dig på ett motorbyte. Det förra förefaller enda raka då du nu också skriver att båten var enormt fuktig och hade mycket mögel.
-
1 poängHåller med men med tillägget att det är salt vatten som kommer på motorn. Eller att motorn legat under (salt) vatten och sedan tagits upp utan åtgärd.
-
1 poängÄven Askeladden 555 finns. Är lite i stilen som de nyare, dyra, öppna sniporna, fast äldre och billigare.
-
1 poängSå där ja, första flygningen avklarad, på tomten. Tyvärr lite blåsigt och framförallt, byigt. Många äppleträd och kåken som skuggar satelliter. Men, lättflugen, snäll och trevlig, gör som man vill (om man nu vet det själv). Snabb, åtminstone jämfört med tidigare erfarenheter. Jösses vad den for iväg, höll på att återigen fastna i teleledningarna som går precis över dammen. Full trottel rätt upp snabbt som attan. Fick sänka sakta och titta på skärmen innan jag kunde se den med blotta ögat. Provade lite med Googles men det var läskigt, måste träna mer. En av familjemedlemmarna tyckte det var jättespännande så jag fick avbryta innan jaktinstinkterna blev för starka. Lite bättre väder och ett större fält står närmast på önskelistan!
-
1 poängJo det är en quick & dirty. Ger inte alltid hela sanningen men en bra början. Personligen föredrar jag att "ringa" dvs kolla med en summer eller lampa med eget batteri. I ena änden en krokodilklämma som man sätt på respektive kopplingspunkt i elcentralen med alla säkringar borttagna. I andra ändan en testpinne med vass spets som man kan sticka igenom kabelns isolering där man inte kommer åt någon koppling. Är man ordentlig så märker man kablarna tex med maskeringstejp som senar ersätts med något mer permanent.
-
1 poängKoppla loss en kabel i taget och se vad som slutar att fungera. Ja samma resultat om man plockar ut en säkring i taget. Jag kan tänka mig att det från fabriken/varvet är fördraget kablar fram till instrumentpanelen etc, för framtida extragrejer, så det kan hänga en lös kabel under panelen som är ansluten till "Nav" i säkringsdosan i andra ändan.
-
1 poängDet blir väl en nagelbitande spänning. Ordet "nagel" har ju flera betydelser, det är dessutom ett efternamn. Jo, en viss ledtråd är väl ändå nageln, men inte nageln i ögat. Utan att avslöja mer lägger jag in en litet större bild på papier-mache gubben. "Åtta poäng; Vart är vi på väg?" .
-
1 poängOtrolig flax bara, borde köpt en lott istället? Men nu vann jag väl i alla fall äran att presentera en ny bildgåta. Bildgåta 2... Förlagan till detta foto har nog beskådats av tiotusentals människor. Kanske inte direkt "live" men i naturlig storlek och i 3D. Frågan är alltså var ifrån förlagan är hämtad, och gärna också en beskrivning hur ordet nagel kan vara passande. Ps. Trådskaparen och "motståndsmannen Ohm" måste tyvärr själv hållas utom tävlan. (@ Georg_Ohm: Visst har väl ledtråden "nagel" relevans?)
-
1 poängHade en granne en gång som hade 600 äggkoppar. En dotter skulle hyra hos en kärring som samlade på tomtar. Hon var inte riktigt klok hon heller, kärringen alltså. Om någon tycker det är barnsligt med drönare och liknande så är de bara avundsjuka. Själva skulle de aldrig våga för "tanten"
-
1 poängvad är det som blir så mkt billigare i sevice med utombordare? Oljebyte, oljefilter å lite glykol för konsevering. DEt är väl bara glykolen du slipper ifrån... å såklart oljebyte om du kör 2-takt, för det är väl inte vanligt på inombordare? OM det är så, så kan ju inte försäkringsskillnaden vara många kronor`? eller..
-
1 poängKörde matvaror till Yngve på ICA där ute för många år sedan. Inte ens lättöl hade han i sortimentet. Man fick nöja sig med bubbelvatten till den grillade kycklingen som var standard vid varje leverans på tisdagarna.
-
1 poängBland det värsta jag sett. Har iofs inte sett så himla mycket under mina 60 år på sjön. Lider med dig.
-
1 poäng
-
1 poäng"Den mest religiösa ön..." Det måste ju vara Donsö som Thomas-1 gissade ovan. Skriver en ostkust bo
-
1 poäng
-
1 poängJag har en säkring på 250A till en trecylindrig diesel på 20 hk. Startmotor någonstans mellan 1,0 - 1,4 kW. Säkringen har aldrig gått under de 13 år jag haft motorn.
-
1 poängDå får man mäta, plocka ur alla säkringar och mät resistans mellan utgående kontakt på panelen och ingående plus på apparaten. En sk summer kan ofta vara mer praktiskt.
-
1 poängFast det ser ut som om det finns ettregistreringsnummer på båten. Vår motståndsman är så elak att han inte låtit registreringsnummret synas på bild - om det nu är en fiskebåt på land. Ett registreringsnummer hade ju gett en viss annvisning om var det skulle kunna va - tom vilken båt och var den har sin hemmahamn.
-
1 poäng
-
1 poängFy på dig Georg, du vet mycket väl att såna här bildgåtor triggar slöseri med tankekraft. 🙂 Men min helvilda gissning får bli västkust, och då närmare bestämt Donsö? [För er som av födsel och ohejdat vana icke är göteborgare så kan nämnas att just Donsö traditionellt haft bra hamn för fiskefartyg. (Otroligt nog också med flera "bemannade bank-kontor" så sent som runt ... år 2000?)] Nå, gissar Donsö!?
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängDet var länge sen vi hade en bildgåta att gissa på. På den platsen har jag aldrig varit. Det hade jag så fall kmmit ihåg. Gillar inte den typen av munstycke. En oseriös gissning. Det är nog på Fotö
-
1 poängAlbin 25DL, DeLuxe, kom 1973 (inte 1974 som t ex PB skrivit). Sedan såg de ungefär likadana ut till konkursen. Så en -73 och framåt är i så fall att titta efter, varför bara efter 1975 ? Sedan är det många som tror deras båt är nyare än vad den är och skriver fel årtal i annonsen, men ett otränat öga kan i alla fall se om skåpen längst fram i förpiken saknas - då är det inte en DL. Inte heller levererades DL med tvåcylindriga maskiner, utan de var samtliga trecylindriga på 36/35 hk (MD3B/MD17C). Annars kan man se det på skrovformen i aktern, men det är inte lika lätt. Tänk också på att dessa gamla båtar inte sällan fått den gamla motorn utbytt till något modernare. Saga 27 är en likvärdig långkörare, likaså Nimbus 26. Men som med alla båtar - kolla skicket och underhållet. Och tänk på att även en årsmodellmässigt "ny" båt kan bli väldigt gammal på bara några år om den inte hålls efter.
-
1 poängDet kan vara värre än så. Det kan gå bra att försäkra båt och motor och betala år efter år, men om något händer så får du inte ett öre eftersom du troligen brutit mot något villkor i försäkringen. Mackey
-
1 poängBåten bör göra runt 40 knop med en 90 hk motor. Hur fort vill/behöver du åka? Vet inte säkert, men jag gissar att det största problemet med en större motor är att båten blir baktung och ligger konstigt i vattnet när den ligger stilla. Kan bli dåligt om du har vågor in mot aktern när båten är förtöjd. Mackey
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00