Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-02-10 på alla områden
-
2 poängHahahaaa 😂😂😂 det var ju det han tyckte du skulle göra... eller snarare berätta vad du visste efter att du gjort,et
-
1 poängTestar lådorna, listerna och handtag klara. Behöver putsas och slipas en smula innan oljning.
-
1 poäng
-
1 poängVisst, i extrema fall men aldrig i fordon. På 70-talet extraknäckte jag som provningsingenjör på Lindholmen Motor AB, det var en 1000 timmars test av en Pielstick medelvarvsmotor. Runt 6000hk om jag minns rätt. Med vattenbroms (samtidigt som det var energikris och halva Gbg var nedsläckt). Motorn gick fullt belastad, 100%. Vi mätte mycket noggrant uttagen effekt och bränsleförbrukning. Vi låg strax över 40% i verkningsgrad. Avslutningsvis körde vi med lägre belastningar, verkningsgraden sjönk rejält, tyvärr kommer jag inte ihåg exakt men ner mot 30%. Efter det har man fått upp verkningsgraden några procent och ytterligare en del om man kan utnyttja värmen. Förr fanns det fartyg med avgaspanna som då höjer totalverkningsgraden. I fordon tar man i medeltal ut långt under maxeffekt, kanske 25%. Lägg därtill kallstarter, korta körningar mm. Min motor i båten har 28hk, en gissning är att jag tar ut knappt 10hk normalt Värmekraftverk med mottrycksturbiner där man tar ut en del i form av el från generatorerna och resten som fjärrvärme hamnar på närmare 80% verkningsgrad vilket kan ökas ytterligare genom att utvinna mer energi ur rökgaserna med värmepumpar. Dessa kraftverk kan eldas med skogsavfall mm precis som många fjärrvärmeverk. Fördelen med dessa kraftverk att de ska köras när det är kallt.
-
1 poängArbetet fortsätter långsamt framåt. De två insexskruvarna i det övre växelhuset fick skallarna bortfrästa, återstår att se hur det går med resten av gängstången som sitter kvar. Gick på undre växelhuset idag, gick förvånansvärt bra. Blev en sväng till Biltema för inköp av 3/8 insex. Avslutar med en bild på verkstan, börjar bli mysigt att stå och arbeta där!
-
1 poäng
-
1 poängSå nu har jag felsökt lite. Det var dålig kontakt mellan relät, eller kontaktorn hette det visst, och borstarna. Hittade en skruv där det verkade glappa. Jag lossade skruven lite och rörde lite på sakerna och sprutade på 6-56 på allt och skruvade åt igen. Nu funkar det bra. Men jag har dock noterat att det slår lite gnistor om motorn. Tror det är mellan borstarna och kumulatorn. Det är inte särskilt mycket men ändå märkbart, speciellt när skyddskåpan är av. Är detta normalt?
-
1 poängDet ville Gustav Vasa också och ett antal kungar efter honom, men det var först på 1800-talet namnet Svea kanal började användas. Baltzar von Platen var tydligen motståndare till projektet Svea kanal, oklart varför. Några olika kanalsträckningar genom åren. Kanalen skulle kosta högst 1/10 av att bygga höghastighetståget, men... Halå! Vem vill bygger kanaler och slussar? Det är ju inte alls lika hightech som höghastighetståg. Mackey
-
1 poängVRO-pumpen får alltid bära hundhuvudet. Googlar man" johnson 115 running rough" får man oroväckande många träffar, och inte är det VRO-pumpen som är orsaken.... Jag hade inte köpt den.
-
1 poängEn snart 25 år gammal utombordare................ Som dessutom inte går ordentligt, som ägaren kostat på nya delar, för att sedan ge upp. Enligt min personliga uppfattning får den inte kosta många kronor.
-
1 poängHej o tack för svar. Jag valde ett Lewmar HX1 som jag nu håller på att installera. Jag skriver tillbaka när det är klart och skickar lite bilder o synpunkter.
-
1 poäng
-
1 poängEn tanke, kanske helt vansinnig, skulle vara att istället för att subventionera (kinesiska) elcyklar här så skulle man rena co2 i utvecklingsländer. Med svensk teknik såklart. Ett annat djärvt förslag skulle kunna vara att istället för att satsa 250 miljarder på nya höghastighetståg så kunde man rusta upp befintlig järnväg så att folk skulle våga åka tåg istället för, som nu, för säkerhets skull, ta bilen.
-
1 poängHur svart eller vitt det blir beror väl på hur saklig man försöker vara när man skriver och läser. Jag tycker inte att det faktum att bränsleförbrukningar och koldioxidutsläpp som EU-testcykeln ger inte stämmer ska göra så att man surar och struntar i att spara, men jag håller absolut med om att vid verklig körning drar nästan alla bilar mera än den nuvarande körcykeln visar. Litiumjonbatterier går absolut att återvinna, men det är inte så lätt som det låter. Detta kommer säkert att ändra sig om mängden standardiserade litiumjonbatterier ökar. Idag är alla olika... Det finns en stor skillnad när det gäller "tankning" av "vanliga" bilar jämfört med elbilar. En vanlig bil tankar man kanske en gång var 3:e vecka och tankningen tar cirka fem minuter. En elbil "tankar" man varje dag - eller varannan - under ett antal timmar. Självfallet kan man bygga system för att jämna ut effektuttaget, men laddningen av elbilar kommer att kräva högre effekt. Några utbyggda älvar eller nybyggda kärnkraftverk behövs åtminstone. Det är lätt att spara bort förbrukningen från de båtägare som inte förbrukar så mycket, det klarar vi redan idag. Problemet är att få bort alla storförbrukare. Småförbrukarna är också bra att få bort eftersom de ofta stör miljön rätt mycket lokalt. Fortfarande är det mycket egna initiativ till ombyggnader - och det är bra, eller så är det "early adopters" som är beredda att betala nästan vad som helst för att ligga i framkanten (typ Johan Rheborg / Fredrik Schiller i Solsidan). Självfallet kan man göra bättre nytta genom att satsa sina pengar i något land där det är billigt att minska koldioxidutsläppen än att köpa dyr miljövänlig utrustning i Sverige, men vem gör det? De flesta försöker inte ens... Tillägg: Jag har arbetat nästan hela mitt liv med miljöorienterade frågor inom förbränning, miljö och energieffektivisering. Jag skriver inte detta som skryt utan som förklaring till att jag kan vara ganska motvalls i vissa frågor, men ändå värna miljön. Mackey
-
1 poängMuir brukar anses bäst, de verkar kunna ankarspel ankarspel iAustralien. Behövs kanske för att hålla sig kvar där down-under.
-
1 poängJo men är det verkligen ett realistiskt alternativ? Räckvidd 22M i 5,7 knop? Man kan åka till en ö 10M bort och sen hem. Resan dit tar 1h45m. Kolla vilka utflykter man kan göra som ligger inom 10M räckvidd. De flesta av dessa båtar har, om jag fattat det rätt, gått till Tyskland och används i sjöar där man inte får använda förbränningsmotorer. I praktiken inte realistiskt. Vikten på blybatterierna är för stor och livslängden för kort. Det finns ju miljöproblem även med skrotningen av blybatterier. Undrar hur jämförelsen ser ut om man tar hänsyn till att det går åt 5-10 gånger fler blybatterier? Politikerna satsar på elbilar, bussar färjor mm. Vi ska ju åka fossilfritt 2030. Är man mån om miljön så handlar det främst om att få bort tvåtaktare, minska storleken på motorerna. Det enda realistiska sättet att göra detta är att kraftigt beskatta fossila bränslen. Eldrift i segelbåtar är intressant. Det är tyst, driftsäkert och smidigt men att ersätta de små dieslar som används idag lär inte ge några större miljövinster. Framförallt om själva resan är målet, den kan bli lång med alla förseningar. Tyvärr är tåg 2-3 gånger dyrare än flyg. Däremot är det en fantastisk upplevelse att åka tåg genom Europa. Vi åkte biltåg från Hamburg till Perpignan, så himla najs. Men inte billigt. Tyvärr fanns ingen möjlighet att sätta bilen på tåget i Sverige. Istället fick köra hela natten för att vara vid Altona kl 11 på fm. Sen har vi det globala perspektivet, hur mycket vi än anstränger oss här har hjälper inte mycket mot de 2600 kolkraftverk man planerar att bygga i Kina. Fast det pratar inte miljörörelsen här så mycket om. Vi ska cykla lådcykel några mil för att handla, det är fint.
-
1 poängDe som väljer elmotor till båten för miljöns skull bör tänka på att välja bort litiumjonbatterierna till förmån för blybatterier och/eller välja så liten batterikapacitet som möjligt. Tillverkningen av litiumjonbatterier är än så länge energikrävande och i genomsnitt har ett 80 Ah litiumjonbatteri släppt ut koldioxid motsvarande förbränning av 50/60 liter diesel eller bensin redan vid tillverkningen. Lokalt för fiskarna i viken eller boende längs gatan är eldrift alltid bra, men globalt kan det bli... anorlunda. Jag såg i Ny Teknik att en Tessla i själva verket släpper ut cirka 130 g CO2/km under batteriernas livstid, dvs. ungefär lika mycket koldioxid som en Volvo V90 med minsta dieselmotorn. En diselbil som körs på HVO släpper ut lika lite koldioxid som en elbil i samma storlek (om man bortser från tillverkningen av batterierna) och räknar med användning i Sverige med den el vi köper här. I Tyskland blir en elbil inte särskilt mijövänlig eftersom mycket el produceras med kol där. Det är inte lätt att göra rätt, men det är alltid rätt att hellre köra och resa kortare än längre. Kanarieöarna är bättre än Thailand och semester i Sverige är bättre än semester vid Medelhavet. Tåg är bättre än flyg, så en tågresa till Medelhavet i sommar kan vara ett hyffsat bra val om vädret blir allt för dåligt. Mackey
-
1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00