Till trådskaparen:
Du har fått flera råd, det i min mening bästa rådet är att försiktigt smaka på vattnet som står under durken (=nautiskt nonsens som motsvarar ordet "golvet").
Nu kanske förhoppningsvis båten står på land, så det kan ju vara svårt att felsöka. Å andra sidan vill man ju ha båten tät innan den sjösättes.
Sammanfattning av tänkbara läckor.
1 Propelleraxeltätningen, tätt vid stillaliggande, men kan läcka då axeln roterar.👍
2 Kylvatten, om motorn är sjövattenkyld smakar det som vattnet på utsidan av båten men ofta med en svag brytning av olja eller liknande smak. Färskvattenkyld motor har/skall ha glykolblandning, smakar sött, men är samtidigt giftigt om man dricker en hel klunk.👍
Det finns olika typer av kylvattenpumpar, som kan hålla tätt då de står stilla, men läcker då de roterar, bra att kola upp!
3 Sedan kan det läcka bränsle (diesel?) eller om du har en septiktank ombord... ja och då behöver jag inte berätta hur det smakar... iofs känner man ju det på lukten så fort man lyfter på durken.👃
De verkar säker på att det inte kommer uppifrån... ok, annars är det ju rätt vanligt att stänk-, skvätt- eller regnvatten 🚿 kommer in någonstans och till slut rinner ned i kölsvinet, som är en del av skrovets lägsta punkt.
Gummilister runt "fönster" läcker, diverse skruvhål och andra genomföringar läcker ibland, gamla gistna teakdäck kan släppa igenom litervis med vatten, då de är skruvade i plasten, och trät har rört sig mer än vad plasten gjort och då har skruvhålen blivit ovala.