Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-01-24 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det är lustigt ändå när man tänker sig tillbaks och drar sig till minnes de allra bästa seglingarna. Två turer kommer upp som bubblare. Först något så oglammigt som en segling från Härnösand till Sundsvall med min televerksfärgade IF Majsan, en sträcka på 30 nm. Nordlig vind, 6-8 m/s, inga vågor. Solen sken. Jag satt lutad mor masten med gitarren i knät, min bror Erik styrde liggandes lojt över akterdäck, och Peter, min kompis, låg på fördäck med kuddar och en motorcykeltidning (han tog kortet dagen innan avfärd), knaprandes på ostbågar. Allt medan Majsan tågade söderut i 6 knops fart. Underbar dag! Segling nr två som jag vårdar ömt i mitt minne var när jag och min fru seglade från Holmön och norrut mot Skellefteå, Två dagar av totalt stiltje när de 8 hästkrafterna knappt behövde arbeta för att putta BD-kryssaren Vilda norrut i 4-5 knop. Dimbankar och disigt solsken. Segling? Nej, men ändå minnesvärt. Så totalavslappnat att bara dricka kaffe, läsa böcker, äta, dricka och bara ta det lugnt. Gott liv! Hmm.... får nog revidera mina tidigare drömresemål. Det är resan som är målet 🙂
  2. 2 poäng
    Om man nu vill vara idiotsäker är det bara att hänga på en påse på avluftningen, lägga den på en våg, tara till 0. När vågen reagerar åker man och tömmer både tanken och påsen. Nollställer vågen. Klart för en ny runda!
  3. 1 poäng
    Nu har jag kollat lite, den på rea är för skittank och det har jag redan. Så du går fri den här gången Men jättebra med tips på billiga grejer. Jag brukar passa på, sen kan det ta ganska lång tid innan det blir monteras. Men det sparar en del pengar.
  4. 1 poäng
    Och om man e fullständigt omusikalisk men ändå inte kan klara sig utan musik.. en musiker och en gitarr.. eller spottifaj
  5. 1 poäng
    Jaha, är du igång nu igen? Sist kostade dina skriverier mig 1800 spänn för en Gobius som jag inte ens monterat. Nu kliar det i spenderbyxorna igen.... Erlandsson har samma pris.
  6. 1 poäng
    Och öppen manlucka, det missar man inte.
  7. 1 poäng
    Till trådskaparen: Du har fått flera råd, det i min mening bästa rådet är att försiktigt smaka på vattnet som står under durken (=nautiskt nonsens som motsvarar ordet "golvet"). Nu kanske förhoppningsvis båten står på land, så det kan ju vara svårt att felsöka. Å andra sidan vill man ju ha båten tät innan den sjösättes. Sammanfattning av tänkbara läckor. 1 Propelleraxeltätningen, tätt vid stillaliggande, men kan läcka då axeln roterar.👍 2 Kylvatten, om motorn är sjövattenkyld smakar det som vattnet på utsidan av båten men ofta med en svag brytning av olja eller liknande smak. Färskvattenkyld motor har/skall ha glykolblandning, smakar sött, men är samtidigt giftigt om man dricker en hel klunk.👍 Det finns olika typer av kylvattenpumpar, som kan hålla tätt då de står stilla, men läcker då de roterar, bra att kola upp! 3 Sedan kan det läcka bränsle (diesel?) eller om du har en septiktank ombord... ja och då behöver jag inte berätta hur det smakar... iofs känner man ju det på lukten så fort man lyfter på durken.👃 De verkar säker på att det inte kommer uppifrån... ok, annars är det ju rätt vanligt att stänk-, skvätt- eller regnvatten 🚿 kommer in någonstans och till slut rinner ned i kölsvinet, som är en del av skrovets lägsta punkt. Gummilister runt "fönster" läcker, diverse skruvhål och andra genomföringar läcker ibland, gamla gistna teakdäck kan släppa igenom litervis med vatten, då de är skruvade i plasten, och trät har rört sig mer än vad plasten gjort och då har skruvhålen blivit ovala.
  8. 1 poäng
    Läcker det när du ligger still och samtidigt kör motorn?
  9. 1 poäng
    Gissningsvis går det att använda en rörtång eller en polygrip eftersom det inte är hela världen om muttern får skador vid en demontering.
  10. 1 poäng
    Fantastiskt Mange! Stort tack för att du tar dig tid och delar med dig, detta bör till och med jag kunna fixa. /Daniel
  11. 1 poäng
    Då klarar jag mig med någon cm........😎
  12. 1 poäng
    Vi har en DC med helkapell. Ligger vi still räcker vår Webasto 2000 mer än väl. vid färd kommer det in luft vid kapellspringorna och värmaren fungerar inte så väl. Ska du ha den som gångvärme hade jag valt en kraftigare modell.
  13. 1 poäng
    Tackar å bockar!! Bjuckar på nåt gott att skåla med om vi ses nån gång. 🖒
  14. 1 poäng
    Glömde säga att jag gjorde ungefär på samma sätt som ovan men svarvade till hylsor och dragstång. Gängan på inloppet är M12x1,5 om nån undrar.
  15. 1 poäng
    Ofta läcker det i tätningar mellan kolv och cylinder, antingen internt eller externt. Håller den trycket så pass att körningen inte påverkas skule jag inte göra nåt. Det är ofta rätt trist att meka powertrim. Ofta behöver man lossa hela enheten för att komma åt vettigt(vet ej hur det är på din). Lägg en regel/bräda mellan motor och fäste så kanske den kommer ur vattnet helt? Helt ur(bäst) eller helt i vattnet är det som gäller. Annars hamnar man lätt i ett mellanläge där anoderna är ur vattnet, men motorn i vilket ger ökad korrosion. Korrosionsökningen är inte sägen, utan faktagrundad:)
  16. 1 poäng
    Enligt en snabb googling verkar det finnas sådana hos bl.a. https://www.bottomlinemarine.com/prod_cat/P_yanmar--exhaust-mixing-elbow--2ym15--3ym20--3ym30--22mm--12889013530_3166.shtml
  17. 1 poäng
    Kolla vad kostnaden blir med JetCarrier
  18. 1 poäng
    Jag har haft samma problem. Det finns inga genvägar som håller och är vettiga. Själv hade jag inte velat ha tätningsmassa inne i min vattentank, ok om det hade varit ett litet hål och jag tätat tillfälligt från utsidan. Jag kapade upp och tog ut tanken, lämnade den till en smed som gick igenom alla svetsar och tätade. Sen återmonterade jag tanken. på kanterna skruvade jag i lister som var ca 50 mm breda längs med kanterna sen la jag tillbaka durken /dom utkapade delarna, dessa vilade på min lister och skruvades fast i listerna. Det höll hur bra som helst!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...