Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-01-09 på alla områden
-
2 poängOfta har det kopplats hej vilt i äldre båtar så man brukar behöva utreda och rita upp systemet. Slå på allt och plock ut säkring för säkring. Bli inte förvånad om loggen är kopplad på samma säkring som salongsbelysningen, jag har sett det mesta. Sätt up 2x50W solpaneler och en bra regulator i budgeten. Sen kan du leta upp plats för panelerna.
-
2 poäng"Svensk standard" då det gäller båtel är väl nästan bara ett önsketänkande. Man får lära sig den hårda vägen, krypa runt och följa sladdar och kablar, ta ur säkringar och se vad som inte fungerar när just "den" säkringen är urtagen. Se över alla anslutningar, börja vid batterierna. Oxid i säkringsdosor och i strömbrytare brukar vara mer regel än undantag. Nysta upp konstiga kablar utan något anslutet i andra ändan, och klippa dessa om de är överflödiga. Se till att det finns bra huvudströmbrytare =batterfrånskiljare, nära batteriet/batterierna. Sådan där man vrider på och kan koppla in 1, 2, 1+2 eller off, brukar vara mindre bra, dom brukar vara vanliga i US-båtar. Att komplettera med solcellsladdning inför nästa säsong kan ju vara ett bra tips om du vill bo i båten några dagar också.
-
2 poängMan bör behålla den normala vantspänningen med båten på land med riggen på ifall masten har en stötta ner mot kölen. Orsaken illustreras i bifogad figur. Utan mast på, eller med slakade vant, så kommer hela skrovvikten att deformera skrovet. Normalt ansatta vant ger en lyftkraft på skrovet, och denna kraft skickas sen via mast och maststötta ner mot kölen. (som att hänga upp byxorna med hängslen) För övrigt så tas segelbåtar regelmässigt upp med masten på nästan överallt i världen, även på hamnplaner utan vindskydd.
-
1 poäng
-
1 poängFrån en annan tråd här (om värmare, tror jag faktiskt) tog jag tipset om att höra av sig direkt till Buster. De har dock inte svarat. Magnum går inte att beställa med värmare nej, det finns först i Cabin-modellen. Därför nyfiken på om någon har eftermonterat detta på sin Buster, oavsett om Magnum eller någon annan. Sen efterlyste jag som sagt Buster-ägare i stort som kör Buster Q, eftersom det systemet inte är speciellt väl dokumenterat. Tycker att någon borde undra lika mycket som jag, men kanske är det mina bristande finskakunskaper som gör att jag inte lyckas googla.. Tack för att du drog in tråden på rätt spår igen Kane!
-
1 poängJa, om du inte återmatar på forumet vad du kommer fram till! Jag mailade Finnmaster om min båt och fick installationsinstruktion för värmare. Har du kollat med Buster i Finland? Kanske svårare i ditt fall då det inte verkar gå att beställa Magnum med värmare vad jag kan se.
-
1 poängJag tänkte också jag skulle finna en till bra pris på Blocket eller Tradera, men hittar inget. Jag får väl be en bön, Fader vår blir nog bra!
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängDet finns en del böcker om båtel, den här som är skriven av Magnus Sterky (aka Seawolf här på forumet) tycket jag är pedagogisk skriven och lätt att ta till sig.Boken går nog att hitta i de flesta båttillbehörsbutiker. Det finns även ett smakprov att hitta på nätet "som förköpsinformation" http://www.batteknik.se/elsystem/smakprov.pdf
-
1 poängHej Här kan finns en del tips https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Under SXK Båtpärm finns ett elkapitel. Hälsningar Ove
-
1 poängOm du har ett kylskåp ombord och kör motorn/generatorn en minst en timma per dag så vet jag erfarenhetsmässigt att en 50 watts panel med regulator funkar hyfsat. Men då panelerna nu är rätt billiga och mer effektiva i förhållande till storlek, så är en 100 watts panel mer optimal, eller om man har ont om plats och besväras av skuggbildning kan ju 2 x 50 watt vara bra, ja då på ett ungefär. Jag brukar säga att man skall köpa så mycket man har plats och ekonomi för, men då det rätt billiga numera är det ju snarare platsbehovet som styr valet av solpanel. Landströmsanläggning är ju bra, men inte alltid nödvändigt egentligen om man har väldimensionerad solcellsladdning. Sedan kan man ju behöva nödladda nattetid förstås... eller behöva eluttag till värmefläkt eller elverktyg... Men gör då litet "arkeologiska" undersökningar i skatboet till elsystem ombord, det kan ju vara så att föregående ägare kopplat in en massa saker, som de bytt ut eller plockat bort innan försäljning, och efterlämnat en massa kablar och kanske även strömbrytare som inte används. Detta är nämligen rätt vanligt i begagnade båtar, alla på detta forum har nog upptäckt sådana historiska lämningar ombord. Min nuvarande båt ägdes innan mig av först en elektriker (utan känd inriktning) och sedan av en installationselektriker, båda har efterlämnat tydliga spår i det elsystemet, eller snarare "elsystemen" i pluralis. Bra att jag redan innan hade en väldigt bra större avbitartång.
-
1 poängNej, det har du rätt i. Tråden spårade ut en del...... Men du kastade i en hel del bränsle i brasan😉
-
1 poäng
-
1 poängDå vet man ju inte om den är tillräckligt hårt åtdragen om den stoppar mot muttern. Är man bekymmrad för att något ska slå av genomföringen är det nog bättre att inte stuva några tunga föremål där genomföringen sitter.
-
1 poängDet var så jag tänkte, men Seawolfs ilustration gjorde det hela väldigt tydligt. Mackey
-
1 poängFast man har nog svårt att mäta skillnad i spänning på land och i vattnet med tumstocksmetoden. Troligen är det svårt att mäta skillnaden med en riggspänningsmätare också. Jag ska göra ett försök i vår med tumstocksmetoden. Problemet är att 3 mm töjning på två meter kanske blir 2,8 mm töjning i vattnet. Mäter man med skjutmått så kan det kanske gå... Mackey
-
1 poängNä nu tror jag du är ute och simmar. En välbyggd båt kan väl stöda upp sidor och röstjärn. Varaktiga formförändringar sker väl först när krafterna är så stora att materialet utsätts för formförändring. Klart är att om jag lättar på vanten intar skrovet/röstjärnet en annan position tills spänningen är 0, men din wire logik stämmer inte, då skulle båten ligga som en tom plastpåse på backen då du lossat riggen.
-
1 poängSkulle vara intressant om någon med en riktig riggspänningsmäter kunde kolla både i vattnet och på land. Tillsvidare fortsätter jag med min favoritsysselsättning, att inte göra något alls!
-
1 poäng
-
1 poängLåt oss utgå från att en båt som ligger i vattnet riggas optimalt med rätta spänningar på stående rigg. Om båten är en Omega eller en Swan har knappast någon betydelse när det gäller riggens trimning på land eller vatten. Några millimeter hit eller dit deformerar inte skrovet ty masten och stagen töjer inte till den graden att en skrovförändring skulle uppstå. Skrovets elasticitet överskrider riggens mångfalt innan formförändringar på en välhärdad båt uppstår. Frågan är naturligtvis en annan om vi talar om en träbåt då ingen fast punkt över tid existerar.
-
1 poäng
-
1 poängJa på den tiden när bla Micke Westin ( tror han heter så) drev blaskan så var den riktigt bra, idag totalt likställd med andra båttidningar dvs ointressanta. Jag höll ut rätt länge med min prenumeration med hopp om bättring, men näe. Så nu för tiden får PB klara sig utan mig
-
1 poängBrukar i sådana här sammanhang rekommendera den suveräna sidan Avigsidan, dock tyvärr verkar den ha påbörjat sin stilla insomning. Här finns språkliga snedsteg av alla de slag, många sanslöst roliga. (Undersidan för allmänna särskrivningar: http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt008.html
-
1 poängDu har inte kvar kontaktuppgifterna till förra ägaren? Det vore kanske en bra idé att tala lite med honom/henne för att få en generell genomgång över telefon bara?
-
1 poängDå frågan är ganska allmänt ställd får jag väl börja med att råda dig att försöka rita upp ditt elsystem. Börja på hög nivå där du ritar in laddning, förbrukare, säkringar, brytare etc. Sedan är det bra om du berättar vad du ser för brister i det du har och hur du vill använda båten. Det är skillnad om du tänker vara ute över dagen eller ligga ute flera dagar i sträck. Välkommen till MG!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00