Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-01-06 på alla områden

  1. 2 poäng
    hej Tänkte bara visa hur bra och billigt det kan bli om man byter från dom gamla 100 watts halogen sealed beam strålkastarna till LED arbetsbelysning på 27 watt och 30 graders vilkel på ljuset (spot). orginal Morse lampor kostar ca 1.800:- st och LED lamporna kostar 198:- paret och lägger man ner några timmar på LED konverteringen så sparar man 1400:- och får bättre lyse
  2. 1 poäng
    Automatiska trimplan funkar ok för att få upp en undermotoriserad båt i plan. Men du kan inte kompensera för vindpåverkan och snedlast med dem, te.x när dyra svärmor prompt vill sitta på läsidan även om båten då börjar luta. Att gå ned till 20 hkr på en båt som Finnsport 650 som har en rätt hög överbyggnad kommer också att leda till att du i sidvind får problem att hålla kursen. Har försökt köra en planande båt på 4,5 m som var avsedd för en tjugohästare med en 4 hästars motor. Det funkade inte alls, när vinden tog tag i fören var det båten och vinden som valde körriktningen, inte jag, trots fullt roderutslag. Den båten behövde lite effekt och fart genom vattnet för att stabiliseras. Precis som alla planande båtar. Jag har ett annat förslag. En Finnsport 650 med motor är enligt annonserna på nettivene.com värd ungefär 7000 - 10000 €. Ponera att du i stället för dina planer säljer din båt, tar de 7000 - 10000 € du får för den plus de 5000 € du budgeterat för den nya motorn. Då har du en budget på 12000 - 15000 till att köpa en snipa som från början är avsedd till de 6 - 8 knop du vill färdas i. I den prisklassen finns det ett bra urval på glasfibersnipor i Finland. Kanske ännu bättre om du åker över viken och handlar i Sverige. Här kan du välja två strategier. Köp den som tilltalar dig och har nyast möjliga motor eller köp en som går att prispressa för att den har dålig eller gammal motor och förse den sedan med en ny motor. Då har du driftsäkerhet, ekonomiskt användande och en sjövärdig båt som går dit du styr den utan att mixtra med trimplan, ruddersafe, propellerbyten, kölbyggen och det ena med det andra. Dessutom är en snipa mindre känslig för bottenkänning, något som du i dina trakter ändå kommer att uppleva :-) PS I Nyykaabi är det någon som länge försökt sälja sin välvårdade Nauticat Minicat 25. Den var under 10000 € i somras. Kolla lite på den och pruta :-)
  3. 1 poäng
  4. 1 poäng
    Det kan säkert fungera men det bromsar garanterat i högre farter. Optimalt är att montera stora trimplan. Då kan du få en rak kurs vid låga farter samt behålla båtens högfartsegenskaper. Drivankare är, som tidigare sagts, ett annat alternativ men inte lika smidigt.
  5. 1 poäng
    Riktigt, efter ett år måste man köpa nytt för att få uppdateringarna.
  6. 1 poäng
    Hej Uppdateringar varje vecka gäller i ett år, sjökorten blir kvar. Hälsningar Ove
  7. 1 poäng
    De svenska har jag. Saknas Hydrographica och tex Navionics eminenta strandlinje mm. Licensen gäller ett år sen måste den förnyas genom att köpa igen.
  8. 1 poäng
    Hej Du skriver inte till vilken hårdvara du skall använda sjökorten i. Dessa sjökort https://o-charts.org/shop/index.php?id_category=8&controller=category&id_lang=4 fungerar i de flesta operativsystem till datorer och till telefoner och surfplattor med op Android. Svenska, Norska sjökort med flera uppdateras varje vecka. Det går inte att köpa dessa sjökort för bara ostkusten säljs bara som hela länder i de flesta länder. Mer information här: https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
  9. 1 poäng
    Hej Det måste vara svårt att hitta bättre sjökort än dessa https://o-charts.org/shop/index.php?id_category=8&controller=category&id_lang=4 Svenska, Norska med flera uppdateras varje vecka. Hälsningar Ove
  10. 1 poäng
    Visst, jag har tex CM93. Men de är gamla och framförallt, manipulerbara. Du kan inte vara säker på att de stämmer. Rasterkort kan vi lämna därhän. Det är en förlegad teknik som saknar många av de fördelarna vektorkorten har. Tycker man rasterkort är bra så finns det ett flertal bra program eller kör man papperskort. SWEENC har jag köpt. Bra kort men Hydrographica saknas. "Charts from Mapmedia, Navionics, C-map (with the exception of CM93 version 2), Garmin and various other private vendors, are not supported" Vill man ha bra elektroniska kort så kör man padda. Kombinationen Navionics och iSailor är oslagbar.
  11. 1 poäng
    Vad menar du med "riktiga" sjökort? http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Navigation Tror att vår vän från Solteknik blir ledsen om du inte inkluderar deras sjökort i gruppen "riktiga sjökort". Sedan finns ju vektoriserade sjökort att köpa om jag förstått det hela rätt. En stor fördel är att man kan få tag i alla världens sjökort gratis om man tycker det är okej. De ingår nog inte i gruppen "riktiga sjökort", men de funkar i alla fall. Mackey
  12. 1 poäng
    Garmin för logiken och sen har jag vant mig vid deras sjökort som alltid visar rätt (jmfr annan tråd om vissa plottrar som inte gör det). Min första plotter var en Navman med CMap som jag valde för att de korten mest liknade riktiga sjökort. Sedan några olika märken tills jag fastnade för Garmin. Lite OT. I mobiltelefonernas barndom var det ju en kamp mellan Ericsson och Nokia. Ericssons mobiler hade en viss logik som var ganska "ingenjörmässig" och Nokias en annan, mer "konstnärlig". Jag föredrog Ericsson medans hustru och söner föredrog Nokia. Alla är vi olika.
  13. 1 poäng
    ett guldläge för försäkringsbolagen, först får de betalt för premien och sen behöver de inte ersätta vid skada 😊
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...