Jordfelsbrytare (=jfb) har trots sitt namn ingenting med skyddsjorden att göra. Den gul/gröna skyddsjordskabeln är inte ens inkopplad i jordfelsbrytaren.
Jordfelsbrytare fungerar så att den känner av skillnaden i ström mellan fasen och nollan. Vid minsta skillnad (helst mindre än 30 mA och helst snabbare än 30 millisekunder) skall den lösa ut, så som om du för ström genom din kropp som går vidare ned i marken eller kanske i havet. Vi har diskuterat det i annan tråd, och vad vi där är överens om är att det finns skillnader mellan olika jordfelsbrytares utlösningsström samt hur snabba dom är.
Sedan beror det ju var i kretsen jordfelsbrytaren befinner sig, och var i kretsen du befann dig, om du befann dig innan jordfelsbrytaren, det vill säga mellan elstolpen i land (om den mot Guds vilja saknar jfb) och båtens jordfelsbrytare så löser den inte ut, om du däremot befunnit dig mellan elstolpen i land och båtens landströmskabel skall jordfelsbrytaren lösa ut. Låter som om det var det senare alternativet.
Om man vet vad man gör, och har någorlunda elkunskap kan man testa jordfelsbrytare, bara att mäta med en voltmeter eller med "tetspinnar" mellan fas och nolla, då skall jfb lösa ut snabbare än omedelbums.
Sedan den där gula landströmskabeln du visar i bild...
Har du en sådan?
Måhända kanske den kabeln är felaktig?
Jag har dessvärre några negativa erfarenheter av sådana, den blå kontakten i ena ändan den du kopplar i land, kallar jag för "EU-kontakt" måhända har den ett annat namn, den är det sällan några problem med, och den går att byta ut brukar kosta "typ" 49 kr på Jula.... Den gula kontakten i andra ändan, den du kopplar i båtens landströmscentral, den är kanske även på din kabel fastgjuten? Svågern, en permanent båtgranne i hemmahamnen, och en tillfällig båtgranne i somras fick problem, då en av ledarna, kanske fasen, gick av antagligen i böjningen mellan den gula kontakten och kabeln, funkade i bland då kabeln rätades ut. I svågerns fall löst såväl jfb som automatsäkringen på bryggan ut, troligtvis var det kortis mellan nolla-fas och kanske även skyddsjord inne i kabeln, jag fick aldrig tillfälle att dissekera den, den reklamerades och byttes mot en ny som uppvisade ungefär samma symptom efter två säsonger.
Det tillfälliga båtgrannen träffade jag i Lysekil, vi gick upp i land och köpte nya EU-kontakter, en hane för fast montage samt en sladdhona så bytte vi hela intaget till landstömscentralen ombord på den båten, det var gjort på en halvtimma. Där fanns det ett brott på en av kardelarena närmast den fastgjutna kontakten.
Svågern ville ha "original Nimbus"... så jag tror att det blev en tredje jättedyr gul kabel.
jag kollade då på nätet och vill minnas att det finns gula ersättningskontakter att köpa, någon holländsk firma.
Fördelen är ju att det finns en röd lysdiod i den kontakten som indikerar att man har spänning med sig ombord i kabeln.