Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-12-04 på alla områden

  1. 2 poäng
    När vi satte in JFB hemma så testade jag genom slänga en inkopplad borrmaskin i barnens pool (utan barn). Kul att se att det funkar. Kontakten är enfas och heter CEE. -- Jordfelsbrytare är inte riktigt bra beteckning bör snarare heta "obalansbrytare" eller likn. Men, för att det ska bli obalans mellan fas och nolla så måste strömmen ta vägen någonstans och det kan den bara göra till jord dvs det som kallas jordfel. Så helt fel är inte benämningen.
  2. 1 poäng
    Förbaskat dyr, nästan 3400kr. I min gamla central sitter en energimätare från Biltema som är typ 10 gånger billigare... Och man ska inte ge sig f..n på att fas och nolla är rätt kopplat heller!
  3. 1 poäng
    Nu kan man inte je sig f..n på att det sitter jfb i elstolparna i hamnarna. Fördelen med CEE kabeln är att man i alla fall i teorin alltid får fas och nolla i rätt kabel, dvs det går bara att sätta i stickproppen på ett håll, och jag vill minnas att skyddsjordens stift är det längsta så att skyddsjorden bryts sist när man drar ut proppen.
  4. 1 poäng
    Nu vet jag ju nästan inget om el - har bara jobbat i branchen ett helt yrkesliv - men............... Det är nog bra om du tar med nån som kan något om el. "Hamnchefen" har i varje fall ingen aning om vad han pratar om. Att man är motorguru och ingenjör betyder heller inte med automatik att man kan något om el - men men kan ju alltid hoppas. Den där elmätaren som sitter på sladden har ingen Jordfelsbrytare. https://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=634-788&sok=&id=31901&sortering=&listmall=1 Det är bara en elmätare: Om det är en ok elanläggning i er hamn, så sitter det en säkring och en jordfelsbrytare före varje uttag i skåpet på bryggan. Att det inte löste tyder ju på att det inte finns nån jordfelsbrytare och kanske inte några säkringar heller. De säkringar som finns kanske sitter på sånt stort avstånd att de inte löser för en kortslutning: En sån elanläggning är totalt livsfarlig, och det har funnits människor som dött - som aldrig dött förr - när dom kom i kontakt med en sån anläggning.
  5. 1 poäng
    Jordfelsbrytare (=jfb) har trots sitt namn ingenting med skyddsjorden att göra. Den gul/gröna skyddsjordskabeln är inte ens inkopplad i jordfelsbrytaren. Jordfelsbrytare fungerar så att den känner av skillnaden i ström mellan fasen och nollan. Vid minsta skillnad (helst mindre än 30 mA och helst snabbare än 30 millisekunder) skall den lösa ut, så som om du för ström genom din kropp som går vidare ned i marken eller kanske i havet. Vi har diskuterat det i annan tråd, och vad vi där är överens om är att det finns skillnader mellan olika jordfelsbrytares utlösningsström samt hur snabba dom är. Sedan beror det ju var i kretsen jordfelsbrytaren befinner sig, och var i kretsen du befann dig, om du befann dig innan jordfelsbrytaren, det vill säga mellan elstolpen i land (om den mot Guds vilja saknar jfb) och båtens jordfelsbrytare så löser den inte ut, om du däremot befunnit dig mellan elstolpen i land och båtens landströmskabel skall jordfelsbrytaren lösa ut. Låter som om det var det senare alternativet. Om man vet vad man gör, och har någorlunda elkunskap kan man testa jordfelsbrytare, bara att mäta med en voltmeter eller med "tetspinnar" mellan fas och nolla, då skall jfb lösa ut snabbare än omedelbums. Sedan den där gula landströmskabeln du visar i bild... Har du en sådan? Måhända kanske den kabeln är felaktig? Jag har dessvärre några negativa erfarenheter av sådana, den blå kontakten i ena ändan den du kopplar i land, kallar jag för "EU-kontakt" måhända har den ett annat namn, den är det sällan några problem med, och den går att byta ut brukar kosta "typ" 49 kr på Jula.... Den gula kontakten i andra ändan, den du kopplar i båtens landströmscentral, den är kanske även på din kabel fastgjuten? Svågern, en permanent båtgranne i hemmahamnen, och en tillfällig båtgranne i somras fick problem, då en av ledarna, kanske fasen, gick av antagligen i böjningen mellan den gula kontakten och kabeln, funkade i bland då kabeln rätades ut. I svågerns fall löst såväl jfb som automatsäkringen på bryggan ut, troligtvis var det kortis mellan nolla-fas och kanske även skyddsjord inne i kabeln, jag fick aldrig tillfälle att dissekera den, den reklamerades och byttes mot en ny som uppvisade ungefär samma symptom efter två säsonger. Det tillfälliga båtgrannen träffade jag i Lysekil, vi gick upp i land och köpte nya EU-kontakter, en hane för fast montage samt en sladdhona så bytte vi hela intaget till landstömscentralen ombord på den båten, det var gjort på en halvtimma. Där fanns det ett brott på en av kardelarena närmast den fastgjutna kontakten. Svågern ville ha "original Nimbus"... så jag tror att det blev en tredje jättedyr gul kabel. jag kollade då på nätet och vill minnas att det finns gula ersättningskontakter att köpa, någon holländsk firma. Fördelen är ju att det finns en röd lysdiod i den kontakten som indikerar att man har spänning med sig ombord i kabeln.
  6. 1 poäng
    så här ser elmätaren ut...båda kontakterna var vattenfyllda
  7. 1 poäng
    XPS cellplast? Cellplast och polyester går inte så bra tillsammans. Du måste änndå använda bra plywood till aktern, varför inte använda det till förstärkningen med?
  8. 1 poäng
    En gissning är att felströmmen var under 30mA och att jordfelsbrytaren därför inte löste ut.
  9. 1 poäng
    Det blev lite gjort idag. Började med att kapa ur motorbrunnen och märkte att det var väldigt lite plywood och väldigt mycket blöt tvättsvamp kvar............ Fick även ge mig på att kapa bort lite ifrån "lådorna" som sitter på respektive sida. Gissar att dessa sitter där för extra flytkraft men de är platsade tillsammans med det inre skrovet så vattnet som hamnar i dubbelskrovet kan även komma upp i dessa utrymmena. Så min tanke är att kapa bort dessa helt och plasta in två större plast dunkar eller liknande så det blir två stycken helt luft/vatten täta utrymmen istället, vad tror ni om detta ?
  10. 1 poäng
    Jag kör 15 kg Bruce både fram och bak. Kätting fram och blad lina bak. Ligger i Sthlms skärgård med och det har fungerat utmärkt hittills. Min båt väger bara ca 4.5 ton så jag skulle nog säga att 20kg borde vara lagom till din båt. Vet att en del nöjer sig med 15 kg till 35-40 fotare med. Personligen är jag dock ganska nojjig och vill att ankaret ska sitta ordentligt , så jag går hellre upp en storlek för att vara säker. Med bladlina menar du band? Om du är nojjig över ankringen så är nr1 att aldrig använda sig av band
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...