Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-11-30 på alla områden

  1. 2 poäng
    Precis! Lite bilder då och då under arbetet uppskattas av många här.
  2. 2 poäng
    Du tänkte typ såhär, för tanken är att jag samtidigt ska höja akterspegeln för innan hade de bara skruvat dit en bräda som hade ruttnat därav öppnade jag för att se hur illa det var.
  3. 2 poäng
    Håller med dig till fullo. Man justerar och kontrollerar för att förebygga och undvika ras som du skriver. Skickar du en ventil genom en kolv så kostar det en hundring onödiga pengar. Resten är upp till var och en, men tillverkaren skriver inte in servicepunkter för det är totalt onödigt. Sen vet man ju inte vem som varit och skruvat om man köper en beggad enhet, jag brukar förvissa mig om att allt är riktigt, då har man gjort vad man kan.
  4. 1 poäng
    Ett spontant svar utan att ha tittat på båten irl; såga bort motorbaljan men lämna kvar däcket, såga ca 50 mm ner i baljan så baljan, alltså där kablarna till motorn går igenom baljan, lämnar en kant kvar i däcket, den kanten är ovärderlig när det hela ska plastas ihop igen. Skarven blir då på det minst synliga stället.
  5. 1 poäng
    Visste dom när det var gjort senast? Verkar idiotiskt att föreslå annars. Sen kan jag tänka mig att normalt behöver det inte justeras när det väl är inkört men en kontroll behöver ju ändå göras för att upptäcka ev problem innan de visar sig i form av totalras.
  6. 1 poäng
    Clas Ohlsson har väl öppet köp i 30 dagar. Skälet till att montera tvåpolig brytare är för att bryta båda ledningarna (Fasen med 240V och nollan med 0V). Du vet ju inte om stickkontakten i elstolpen ger fas (spänning) i den ena eller andra ledaren i din båt. Blir det felvänt i bryggstolpen (50% chans) så bryter du nollan med en enpolig brytare och har kvar 240V i din elanläggning. I en fast elinstallation i fastighet så kopplas ledarna o säkringarna alltid så att det är fasledaren som blir avsäkrad. Då fungerar det med den personskyddsautomat du köpte. I båten - Nej! Sen ska du välja en amperestyrka på säkringen som klarar elkablarna i båten. 16A i en liten segelbåt verkar väldigt överdrivet. Brygguttag brukar vara på 6 eller 10A så nyttan med 16A förstår jag inte. Vanliga lägenhetsabonnemang har 16A som huvudsäkring.... Säkringen är till för att skydda kablarna bortanför säkringen mot att brinna av vid en kortslutning/elfel.
  7. 1 poäng
    Kompletterar du med en 2-polig säkring så har troligen ändå inte en godkänd anläggning, jag tror inte det är tillåtet att kombinera personskyddsautomat och 2-polig säkring, kan vara värt att kolla upp. Personskyddsautomaten från CO är väl 30mA? Jag slängde pengarna i sjön. Eller, kanske säljer den....
  8. 1 poäng
    Tvåpolig brytare ja, men står det verkligen i reglerna att man ska ha avkänning på båda ledarna? Vad är poängen med det? Om man drar över maxströmmen så kommer den att känna av det och bryta. Skulle strömmen från endera ledaren ta vägen någon annanstans så kommer jordfelsbrytaren att bryta i stället. Så varför skulle man behöva känna av strömmen i både fas och nolla?
  9. 1 poäng
    Frågade min penta verkstad som är auktoriserad om de kunde göra ventiljustering på vår KAD 44 när de bytte turbon. Jag tänkte de vore bra när den ändå gjort 1000 timmar. Han sa det bara är onödigt, vänta 5-600 timmar till minst. Vet inte vad jag ska tro men jag litar ju på dem förstås för kan inte förstå varför de skulle neka enkla pengar annars.
  10. 1 poäng
    Jag har 2 st Volvo Penta D4-260 i min båt. I höstas fick jag felindikering på en oljetrycksgivare på styrbord motor och bytade den. Den kostade då 777 kr. Nu har jag upptäckt att även barbord motor har fått problem med oljetrycksgivaren. Jag ber min båtmekaniker beställa en givare utan att kolla upp priset eftersom jag vet vad givaren kostar (trodde jag). Eftersom mekaren hade ett par dagars semester tänkte jag att jag själv skulle hämta ut givaren hos min lokala Volvo Penta-återförsäljare i Malmö. Gissa om jag blev förvånad när den på mindre än 6 månader gått upp i pris till 3.020 kr, dvs knappt 400% !!!! Anledningen visade sig vara att den ersats med ett nytt artikelnummer som är 21302639 och den jag fått monterad på min styrbordsmotor i höstas var på det gamla artikelnumret. Jag meddelade givetvis butiken att jag inte var intresserad till det priset och efter lite Googlande så upptäckte jag att exakt samma oljetrycksgivare sitter i Volvos lastbilsmotorer, dessutom med exakt samma artikelnummer som till marinmotorerna och går att beställa lite varstans i världen för ca $35, dvs under 250 kr. Jag beställde min på marinepartsexpress.com i USA, den beställdes i onsdags och enligt UPS kommer den på måndag. Det handlar alltså om en liten ynklig givare där Volvo Penta ser en möjlighet att skörta upp båtfolket rejält på ett bedrägligt sätt. Man blir rent ut sagt förbannad att Volvo Penta tar mer än 10 gånger mer för samma artikel till en båtmotor jämfört med en lastbilsmotor. Senast ändrad av wtf_mate | 13 maj 2011 | 14:07
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...