Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-11-29 på alla områden

  1. 1 poäng
    yes..definitivt och båten är 100 år gammal...finns inget som behöver blänka förutom lacken nu behöver jag nog inte 30 meter...är väldigt grovt räknat men inte långt ifrån. hade galvat räcke på min förra laxkutter och det var helt okej. det skall målas svart sen
  2. 1 poäng
    Jag hade en sån där pump som väckte mig var tredje minut i min gamla båt. Den satt i motorrummet som var mitt mellan kojerna i akterruffen = en halvmeter från huvudkudden. Den åkte ut! :-) I nuvarande båt har jag två pumpar med inbyggd nivåvakt från Biltema samt en manuell pump installerad. Ena pumpen sitter fram vid bogpropellern och den aktre sitter bak i motorrummet. Pumpen i motorrummet testas ganska så frekvent då det är dit vattnet från ankarspelslinan letar sig ner och hittils har den fungerat klockrent. Jag ser dock nu att pumpen jag har inte längre verkar säljas på Biltema, de har någon ny modell... Jag hade idag utan att tveka skaffat en pump med inbyggd nivåvakt igen, men kanske inte vart så snål utan valt ett känt märke.
  3. 1 poäng
    Kollade ventilerna på mina KAD44 förra året vid ca 900h och inte en enda av de 48 ventilerna behövde justeras.
  4. 1 poäng
    Ett 1" galvat vattenledningsrör (R25) är ca 34 mm utvändigt och ligger i 6 m längder. Kostar runt 72kr/m
  5. 1 poäng
    Hej Jag hade börjat med Göteborgs Handelsstål, Hisings Backa https://ghsab.se de har det mesta. //Mikael
  6. 1 poäng
    Jag satte åxå in en planar 44d Har nu kommit fram till att tempgivaren tror det är varmare än det är. För förhoppningsvis en ny. Sov i båten i natt. -14 ute. Båten helt oisolerad så det går åt en del "kräm" Hade tempen ställd på max, ca30c så gick den upp till 20c grader (hade termometer bredvid tempgivaren) och gick sedan ner i underhållstempo. Flyttade tempgivaren ner mot golv/durk, där det är några grader kallare och värmaren gick upp i full fart.. typ 120 pimp/min. Samma när jag kopplar bort tempgivare och har vridet på max-effekt. Annars verkar det funka ypperligt. Fast det är ju generationers skillnad mot min gamla ebespräscher från 1990.. 👍 Har för mej min kostade runt 4-5kkr Fast jag behövde ju inte något "kit" Sa ifrån om extra-tank åxå eftersom jag tar diesel från båttanken. Fick inget prisavdrag pga. tank men fick köpa förlängningskabel 30kr billigare... räckte till 1/3 fraktkostnad på densamme. Sen har jag ju på inrådan, för att åtgärda felet som finns kvar som förmodligen ny tempgivare avhjälper, byggt om hela värmeutblåssystemet plus montaget av värmaren.. kanske i "onödan" men lika gla e jag för det.. den förra instalationen var ju lite av ett "provisorium" Annars.. ett hålrum att elda i i en hyfsat massiv klump med flänsar utvändig varifrån man blåser värmen in i ventilationsrör.. Ingen raketforskning... men det finns säkert betydande skillnader. Principen e ju såpass enkel och delarnas antal litet så det finns nog produktionsmässigt väldigt lite pengar att tjäna på att göra sämre kvalitet.. så därför tror jag de flesta är rätt likvärdiga. Skulle nog, om jag skulle borra in mej i olika, jämföra enkelhet att göra den rengöring och service som kan behövas. Enkelhet, tillgänglighet och åtkomlighet på glödstift å andra ev reservdelar som kan behövas.. iaf om "man" tänker ha värmaren några år.. Dessvärre lever jag aldrig som jag gör utan köper spontant.. och kommer med tiden påvad jag borde ha tänkt på/köpt.. 👍⛵
  7. 1 poäng
    Ja en pump som gick för tre minuter sedan är nog mer att lita på än pumpen som gick för tre årsedan när den monterades. Om det blir en läcka.
  8. 1 poäng
    Det är en fröjd för ögat att se alla dessa videoklipp. Nu längtar man till sommaren så man kan ta fram sin båt och åka ut på vattnet 😃
  9. 1 poäng
    Adventures of Tarka Underhåller tråden med en vlogg om en ung kille som utan förkunskaper ger sig ut på drömseglatsen. Resan börjar i Västindien. Båten? En Vega så klart, ungdomarnas val. Den har visst redan gjort ett varv runt jorden. Mycket trevligt gjord och väl berättad.
  10. 1 poäng
    Jo man kan producera enorma svallvågor! Nu är nog farten nog lite överdriven i VP-programmet. Om jag kommer ihåg rätt så gör NC33 knppt 9 knop med "standardmotorn" på 80 hk. En NC33 har en blockkoefficient som en skokartong. Går man på VP's siffror så drar 38hk ca 8,7 lit/tim. 72 hk drar ca 16,6 lit/tim. Räknat per mil blir det 1,03 resp 1,58 liter dvs 53% mer för en fartökning på 16%. Men väldigt stor reservation för mitt minne så drar en NC33 runt 0,7-0,8 lit/mil vid en marschfart på knappt 7 knop vilket tyder på ett effektuttag om 25-30hk.
  11. 1 poäng
    Hej, Ang vit gelcoat kulör för Finnmaster. Jag har gjort lite research jag tänkte dela med mig av till andra Finnmaster-ägare då informationen lyser med sin frånvaro på internet(fram tills nu). Samtliga Finnmasters från modellår 2012 och framåt har följande gelcoat: 1083-821 Tillverkare : Cray Valley Det finns ingen RALkod för denna kulör. Verkar finnas till försäljning i Norge/Danmark främst. För båtar årsmodeller 2009-2011 gäller: GN 10120 Tillverkare Ashland Tidigare modeller och det som står på watski/Hjertmans/seasea sidor bla har färgen : SVG 80039 Tillverkare Reichhold. Samtliga gäller vit kulör. Notera. Detta är information jag fått från återförsäljare som hämtat infon från Finnmaster. Jag tar inte ansvar för att ni lägger på fel färg på eran båt utifrån de här uppgifterna. Använd informationen ovan som ett tips och säkerställ givetvis att det stämmer själv för just din båt. Lycka till!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...