Kul att det kom så många fler bra synpunkter.
Jag använder en sorptionsavfuktare. Den är visserligen normalt sett något mindre effektiv, men fungerar bra i lägre temperaturer (ner till 0 grader i alla fall). Tänkte lösa så att den går ca 1 timme per dag på timer (slang ner i 15-liters dunk), vilket dels kommer cirkulera luften lite i båten men också hålla luftfuktigheten väldigt låg.
Greip nämnde stöldaspekten vilket var ett mycket bra påpekande. Båten ligger i alla fall på ett område med grind och en del folk i rörelse. Oavsett är båten rensad på värdesaker. Plotter och liknande tar jag med hem efter varje tur. Även jolle och liknande får spendera vintern hemma - generellt sett är det skönt att inte ha massa prylar man ändå inte använder på vintern i båten.
Två av mina skåp var lite små för att på ett helt tillfredsställande sätt montera frostvakter säkert. Så nu blir det istället värmekabel runt skrovgenomföringar, vattenpumpar, kulventiler mm. Vissa av skrovgenomföringarna kan man enkelt komma åt och blåsa ur luften ur kulventilen och då kommer jag göra det. När det blir lite kallare tänkte jag även fylla resterande skrovgenomföringar med vätska som inte fryser. Blir lite hängslen och livrem med både värme och antifrysmedel, men är nog värt det så att man kan sova lugnt.
Trevägsventiler verkar trevligt, men motorn går enkelt att konservera genom att skruva av kylvattenslangen från vattenpumpen. Kanske blir en trevägsventil något annat år.