Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-11-12 i Forum Inlägg

  1. 1 poäng
    Inget vidare väder, ligger i gästhamn. Har fixat en grej som irrieterat mig mycket. Jag har två vattentankar, med en trevägsventil innan sil och pump. Denna ventil når man bara om man lyfter bort matbordet och lyfter upp durken därinunder. Vattnet i ena tanken tar alltid slut innan matsitutaionerna när bordet är dukat... Välkommen till bords Mr. Murphy! Köpte därför en motor, eller kanske ett servo som kan moteras på kulventiler, dessa kan vrida en ventil 90°, det finns trevägsventiler som man vrider 120°, men den jag har är en 90°-modell. Dessa manövrers genom att polvända + och -, således kopplas dessa till en polvändande strömställare. Litet krypandes under durkarna och kabeldragning.... Servot är inköpt på en firma under Aliexpress, vi får väl se hur den fungerar nästa säsong.... Strömställaren/polvändraren är placerat nära byssan.
  2. 1 poäng
    There is only one marina that allous people to live on their boat that I know of, and that is Pampas Marina in Solna. https://www.pampas.se/
  3. 1 poäng
    Ända fördelen med att göra samma sak flera gånger nära inpå är att man blir snabbare på det=)
  4. 1 poäng
    Rekommenderar läsning av de två PDF:erna enligt bilden nedan. Inte för att jag blir särskilt mycket klokare men en uppdelning görs i.a.f. mellan så kallat "aktivt" (nedsänkt) respektive "passivt stål" (ovan vattenytan) Ingen annan metall har två skiljda positioner i den galvaniska spänningskedjan beroende endast på under- eller övervattensläge, nånting knepigt verkar drabba vid nedsänkning som faktiskt gör att metallen verkar "oädlare"? Just rostfritt stål kan tydligen uppföra sig knepigt jämfört med andra metaller, uppvisa inre metallegenskaper som varierar dess "ädelhet" beroende på omgivningen. Vi båtägare är ju vana vid att RF ovan vattenlinjen uppför sig som en sorts sinnebild för ett evighetsmaterial. (Typ... när trä- stål- eller plastbåtar förmultnat kommer framtida arkeologer att finna perfekt bevarade stålrör som de klassificerar som push- eller pullpit?) Punkt/grop-korrosion yttrar sig först som små slumpmässiga sår i metallytan som sedan kan äta sig in och bli djupare. Vilket ju TS foto nog tyder på! (Teorin bakom detta med punkt/gropkorrosion i allmänhet gör gällande att korrosionen accelererar "lokalt" vid såret, man får en sorts självförstärkande galvanisk lokal reaktion som ökar/självförstärks ju större gropen blir??) Som Ma key påpekar så har vattnets surhetsgrad sin betydelse, detta enligt wikipedia. Vete katten men så hära får mitt foruminlägg för tillfället bli. Bildkällor: Fig 1 PDF, Fig 2 PDF
  5. 1 poäng
    Jag har två ”skålar” av tjock aluminiumfolie, en under motorn och en under backslaget som samlar upp allt spill. Lite svårt att lirka ut dem, men de är ändå engångs. Brukar borsta med en tandborste och dammsuga, ev. torka med hushållspapper eller tygbitar.
  6. 1 poäng
    Här får väl vara lite segelbåtsmotorer oxå... Ålder när fotot togs 24 år! Motor och drev lyftes ur o och fick en helgenomgång, den första efter 24 år.. Slangar, remmar, topplockspackning, drevbälg mm byttes. Motorrummet rensades på gammal isolering. Tvättades med båttvätt och finliret med aceton. Småskavanker bättrades med topcoat. Ny motorrumsisolering. Nu överlever den nog tills den blir 50 år. (Det var en bra reklambild när båten såldes 😃 )
  7. 1 poäng
    Jag bygger för närvarande ett vattenburet system åt en vän inom båtlivet och i den båten blir det till största delen PEX-rör från billiga butiker. Hittills har det fungerat bättre än jag hade hoppats på... 😊
  8. 1 poäng
    Det är dessutom löjligt enkelt att dra och koppla, inga trilskandes slangklämmor på trånga ställen. Jag kommer troligen dra mitt vattenburna värmesystem med PEX rör.
  9. 1 poäng
    Bra tips. Pex och Alupex (pex med ett skikt aluminium) är det som använd i vattenledningssystem i hus på land, så det är lämpligt för dricksvatten på båt också. Pex är mera som slang medan Alupex blir lite mera som rör som man kan bocka rätt kraftigt med ett bockverktyg (eller försiktigt för hand) och sedan håller det formen. Mackey
  10. 1 poäng
  11. 1 poäng
    Jag bytte motor förra vintern och hade då ett otroligt skitigt motorrum att fixa. Började med att torka ur så mycket det gick med papper. Sedan mycket avfettning, borsta med diskborste, skölj med varmt vatten och sug upp med våtdammsugare. Detta upprepades några gånger. Sedan har jag blivit kär i Biltema Heavy Duty putstrasor! Tar bort allt! Perfekt där man inte vill söla med avfettning och vatten. https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/verkstadsinredning/torkrullar/rengoringsservetter-kraftiga-40-st-2000037366
  12. 1 poäng
    Jag lyckades göra likadant för några år sedan och skickade ett mail till info@notool.se med frågan om var man kunde köpa reservdelar. Svaret blev i stil med vad behöver Du. Jag berättade att en "låsklyka" hade gått av. Det kom en ny med posten. Numera förvaras alla vår båtar inomhus så nu slipper man täckställningen. Prova Du också. Kan ju inte mer än gå åt pipan... 😊
  13. 1 poäng
    Är inne på att gå igenom alla på vår båt. Vet inte när det gjordes sist, men båten är från tidigt åttiotal så det är nog hög tid. Var köper ni era skrovgenomföringar? Något man skall tänka på vad det gäller kvalitet på ventil, slangar, kopplingar och genomföring? Tätning, Sikaflex? Ursäkta jag kladdar i din tråd, men blev intresserad och din bild var också inspirerande. Svårt komma åt dem överallt så att krypa in med en kamera är ju en bra lösning för att se på svåråtkomliga ställen.
  14. 1 poäng
    Måste få lägga en varm hand för Orrskär, men även Oxelö 30
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...