Ja det var jag.
Som alltid med högtryckstvättande skall man ju göra det med förstånd och viss försiktighet.
Som jag skrev undviker jag då kablar, slangar och annat som jag tror kan skadas av högtryckstrålen.
Det jag inte skrev var att jag håller munstycket långt nere i kölsvinet, iofs är mitt kölsvin ganska grunt, men ändå, jag spolar aldrig direkt på motorn. Jag har ju tillgång till tryckluft också, så i samband med att jag tömmer vv-beredaren ordentligt med hjälp av tryckluften, blåser jag även bort en massa skräp som hamnat ovanpå motorn och litet varstans, av outgrundlig anledning samlas det en massa hundhår i motorrummet, konstigt då hunden aldrig är där... men dessa och annat förpassas nedåt i kölsvinet där det då tillsammans med tvättvatten sugs upp med våtdammsugaren. Jag blåser även rent självlänsarna med tryckluften.
Det som blir söligt hos mig är den spilloljan som sölas ut vid oljebytet, eller snarare oljefilterbytet. På denna båten/motorn, KAD43, sitter oljefiltret lätt tillgängligt med öppningen uppåt, så det blir minimalt med söl, dessutom bidrar hunden med en hundbajspåse som träs över filtret innan det skruvas loss, och man kan då fånga upp den oljan som annars skulle skvalpats ur. eftersom vår hund är litet större, ingen chihuahua precis, så köper vi hundbajspåsar stl. XL och i dessa får väl ett oljefilter plats.
🐕
Förra båtens TAMD 31 hade ett oljefilter som satt horisontellt och dessutom dolt under intercoolern eller om det var under någonting annat, så här famlade man i blindo och sölade mestadels ut hela filtrets volym som kanske var en halvliter eller litet mindre. Då brukade jag innan bytet lägga en oljesugsduk inunder, den tog väl det mesta, men söligt blev det i alla fall.
Nåväl, de senaste åren har min båt stått litet lutande framåt, det har inneburit att slagvattnet i kölsvinet runnit förut, i somras luktade det "gammal dieselmotor" i byssan midskepps. Jag lyfte på den fastskruvade durken och fann en del obehagligheter i form av illaluktande olje- och glykolblandad vätska... ja en del hundhår, legobitar, kaksmulor, någon halvt upplöst ostbåge, antenner från räkor samt litet borttappade skruvar och muttrar också... Det som luktade illa hade inte hamnat där om kölsvinet/ hela båten lutat bakåt under vinterförvaringen och föregående motorrumstvätt.
Likadant är det med avrinningen från fördäck och gångytor, då jag inte täcker förskeppet så blir det en del så kallad "nederbörd" som samlas ombord på båten. Anledningen är att båten med förskeppet står under min balkong, och där får inte täckställning och presenning plats.
Så tänk på det, palla upp båten litet mer under förskeppet, så rinner allt slagvatten och tvättvatten och "eventuell nederbörd" akterut. Både det som samlas inombords och utombords alltså. Det blir en ny litet högre träbock i år att sätta under stäven!
Nä jag tvättar gärna motorrummet om hösten, dels då jag innan dess kanske sölat ut en del sotig spillolja, och alla som har dieselmotorer vet att just spilloljan från sådana är extra kladdig och sotig och klibbar fast mer än annan olja i motorrummet, lika bra att ta den när den är någorlunda "färsk" alltså nyutspilld, om den får ligga kvar under vintern blir den näst omöjligt att sanera om våren.
Men återigen, brutala hjälpmedel såsom högtryckstvättar använder man med försiktighet och med förstånd, det är lätt att spola sönder känsliga prylar i motorrummet och annorstädes.
Men dom är underbara hjälpmedel då de används på rätt sätt, som att jaga bort grannens huligana ungdjävular med, att sanera gatan efter idioten som haft en läckande VW/Westfalia campingbuss ståendes där i flera veckor...
Ja även de vresigaste ockoupernade havstulipanerna lossnar lätt efter vräkning med turbomunstycket, särskilt lätt efter den första frostnatten.