Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-11-07 på alla områden

  1. 2 poäng
    Idag på morgonen hörde jag på radio att Sjöfartsverket gör prov med virtuellt utsatta sjömärken. Först lät det bra, att man vi akuta situationer kan lägga ut märken men sedan blev det sämre. Tanken är att farkosterna ska ha digitala sjökort som tar emot info och plottar ut utmärkningarna på skärmen fast det inte finns något att se när man tittar sig ikring. Hur har man tänkt nu? Ska vi tvinga alla att ha senaste version av plotter och sjökort ombord? Ska vi nu titta ännu mer på skärmarna i båten och mindre på verkligheten ikring oss? Hur många kollisioner kommer detta att generera? För att ha en säkrare navigation ska Sjöfartsverket ta fram ett landbaserat navigationssystem med högre tålighet mot störning, har vi inte rätt nyligen lagt ned just sådana system? Genererar inte ett sådant system ännu större risk att folk i allmänhet får en övertro på noggrannheten i sin plotter? Det är illa nog som det är nu.
  2. 2 poäng
    Hörde samma sak, och både jag och min tonåriga son som jag skjutsade reagerade på samma sätt - vad händer om elektroniken slås ut, skall man kasta ankar då och vänta på bättre tider eftersom man inte vet var farleden eller saker att undvika är längre ? Och hur "bra" och ekonomiskt blir Sjöfartsverkets redundanta system, och inte minst - vad kostar det inte i utrustning som båtarna måste ha för att supporta det ? Blir väl så att de flesta inte supportar det och därmed försvinner den goda tanken med ett redundant system. Tyvärr blir det alltmer så i samhället att alla funktioner är beroende av en infrastruktur som vi automatiskt förutsätter fungerar. Snabbt glömmer vi stormar som Gudrun och Per (även vi som bor lite mer "på landet") och hur handikappade alla blev när mobilnäten gick ner. Känner mig konservativ som fortfarande läser en papperstidning till frukosten varje morgon....
  3. 2 poäng
    Jahapp då var sommaren över, och den var ju inte dålig direkt för båtåkare. Mindre roligt var ju haveriet med kontaktorn mitt i juli som nu lett till urmontering av motorn igen. Aldrig kul göra samma jobb två gånger och inte med tre månaders mellanrum. Hade tänkt denna tråd nu skulle vara till ända men som ni vet korven har två.😄 Idag så lyftes galten åter ur sin motorbädd. Total tid med renplockning bortmontering av diverse föremål som blockerar urlyftet tog 5,5 timmar. Man kunde ju hoppas återmonteringen går lika fort, men efter att gjort detta så vet jag att det tillgår två arbetsdagar för det. Nu blir det fortsatt bortmontering av badbrygga och snickerier i motorrummet, sen är resten Kjells problem. Och det känns otvetydigt rätt skönt, för tålamodet tryter lite grann just nu. 😓 Stort tack till Epoca Leffe här på Mg som hjälpte till vid isärmonteringen, han åkte hela vägen från Eskilstuna och var inte bara kvick med att hjälpa till med demontering när ens egna fingrar ej når åt, utan var också ett bra stöd att ha i mina humörsvängningar. 😎. Det är sann vänskap det.Berntsen dök upp och fick även denna gång visa sitt finlir med tre stycken spel. Totalt går det åt tre till fyra gubbar att lyfta denna tingest ur detta trånga hål.
  4. 1 poäng
    Ingen fara om den ser okej ut. MYCKET rostiga fjädrar kan leda till att dom går av med resultatet att du får lyfta ur motorn, inte så kul men har aldrig hört eller varit med att dom har gått av. Den gången dom går av är att struten ligger under vatten och dom således rostar sönder. Alt 2 är att man går på grund och det tar tvärstopp eller drevet nyper, då går dom av. Alt 3, för mycket vrid/hk i motorn, då kan dom också gå av.
  5. 1 poäng
    Det kommer oavsett vad vi tycker. Utprickning kostar Sjöfartsverket enorm summor. Utprickning avsedd för fritidsbåtar kommer att ryka först, där får man ju inte in några farledsavgifter. Kommersiella farleder är lite känsligare att plocka bort men det löser man på sikt. Vi har redan sett detta när det gäller fyrar men där har frivilligorganisationer tagit över så Sjöfartsverket slipper kostnaderna. Kanske får vi frivilliga som sköter utprickning i fritidsbåtleder? Eller kommunerna? Det sker ju redan på vissa håll. GNSS dvs satellitbaserade navigationssystem har vi idag tre olika i vårt område, anses tillräckligt säkert. På extremt känsliga ställen pratar man alternativa system typ varianter av LORAN. Högeffektsystem som är svåra att störa ut. I vissa länder tar staten inte betalt för de digitala kartorna, de har ju reda framställts med skattebetalrnas pengar. En rimlig utveckling är att samma sker i Sverige då blir de digitala sjökorten mycket billigare. En plotter är idag så pass billig att man kan kräva att fritidsbåtar är utrustade med det. Kan man utveckla detta med system som uppdateras i realtid så finns det stora vinster att göra. Man kan ju redan idag ersätta en prick med en AIS-boj som inte behöver ligga på den fysiska platsen där pricken stod. Nästa steg blir ju att plocka bort vägskyltarna, hastighetsskyltarna borde man kunnat plocka bort för länge sedan.
  6. 1 poäng
    Ättika har du ju redan provat, i ett glas... Min gamla mor lärde mig att ställa in en större flat tallrik i kylen med ättika, ju större yta det blir desto större avdunstning, bättre upptag/utbyte blir det i den illaluktande luften. Sedan kan man ju undra om det är något i eller runt kylskåpet som luktar illa, hur ser kylen ut på baksidan? kan det vara något i intilliggande utrymme som luktar illa, och att lukten sprider sig in i kylen?
  7. 1 poäng
    Men tätningen sitter ju OVANFÖR gängorna, så jag tror nog lite olja på ett par gängor är helt i sin ordning.
  8. 1 poäng
    Sant !! 😪 Men Lantmännen har BM grön på burk till halva priset jämfört penta och den finns inte bara i spray utan i liter för pensel med. Så de är lätt fixat, minst problem av alla problem.😂
  9. 1 poäng
    Anemos har många alias...
  10. 1 poäng
    Kanske Du kan använda den kabel som är avsedd för exempelvis turbotrycksmätare. Den kabeln har nummer 9 i multikontakten. I instrumentänden mynnar den i ett ledigt tvåpoligt kontaktstycke, stiftet som ska användas är det som är mot den platta gaveln på kontaktstycket.
  11. 1 poäng
    Ett gott råd: Byt snarast ut de blå strömtjuvarna mot vad för sammankoppling som helst. Det är väldigt vanligt att det oxiderar inne i de blå kopplingarna och de är svåra att felsöka utan att demontera dem.
  12. 1 poäng
    I TS fall är det enligt TS konstaterat att "voltregulatorn" har brunnit. TS köper ett nytt voltage regulator kit till aktuell motor. Då är det väl bara att byta de komponenter som ingår i den aktuella leveransen. Eller? Det har väl inget med mängden pengar att göra? Det har väl inget med vad man vill testa att göra? Det har väl inget med onödig felsökning att göra? Det har väl inget att göra med att köpa nytt tills det fungerar?
  13. 1 poäng
    Det finns ju budgetmodeller på bogpropeller också, Ruskpricken...
  14. 1 poäng
    Snyggade till folien samt monterade hållare till slangarna.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...