Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-11-01 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag tacklar denna frågan dagligen i mitt jobb, då jag jobbar med (mot ) Korrosion. I stora delar har mycket att göra med Salthalt, enkel beskrivning. Desto mer salt, desto mindre motstånd i vattnet. Desto mindre salt, desto mer motstånd. ( Naturlagar ). Gör en kort liten sammanfattning: Magnesium : Fungerar i Saltvatten, Bräckt vatten, Sötvatten. ( primärt att rekommendera i Sötvatten och bräckvatten. Bräckvatten beror det på salthalten, vad som är mest effektivt. ) Zink: Fungerar i Saltvatten ( bräckt vatten om salthalten är tillräckligt hög ) Aluminium: Bättre än zink om salthalten är tillräckligt hög, mindre förbrukning/kg än zink per amp/år. Slutsummering: Är man osäker och man har båten i Bräckt vatten, kör på magnesium. Kanske ett lite oftare byte, men du vet om att anoderna inte passiviseras ( tunt oxidskikt ) och blir overksamma. Den risken finns med både Aluminium och Zink i tillräckligt bräckt vatten. Dessutom bör skyddet/anoderna dimensioneras utifrån hur stor yta du skall skydda. Detta har Båtvarven inte koll på, utan man sätter det som suttit innan. Kör man denna metodiken får man lita på att föregående varv eller brukare räknat rätt... 😎 För att ge lite tyngd i mitt claim, vet jag att Nordstream projektet. Stort pipeline projekt från Finland till Ryssland/Europa. Körde Zink från bottenviken till en bra bit nedanför Stockholm. Dvs, man vet att Aluminium har en tendens att passiviseras om salthalten är för låg. Därav Zink först, sedan aluminium när salthalten blir tillräckligt hög, och det blir den först en bit ovanför Gotland. Jag hade kontakt med en Korrosionsfirma som även håller på med anoder, dom har definitivt koll på läget. Jobbar med en del stora kunder av vad jag kunde se... Tror dom hette Korrosionsgruppen eller liknande. // AnodGuden
  2. 1 poäng
    Ja det blir ju knepiga blandningar ibland. Har själv aluminiumanoder på aluminiumdrevet på plastbåten målad med kopparfärg. Verkar fungera såtillvida att anoderna slits ordentligt. Magnesium hade säkert varit bättre men hade garanterat inte hållt en hel säsong. (April - November)
  3. 1 poäng
    Absolut, där föreligger en skillnad. Problemet är om du försöker dig på att skydda aluminium med aluminium anoder är att tex skrovets potential kan vara så pass nära aluminiumanodens potential att dom byter plats. Dvs, Skrovet skyddar anoden. Stockholms skärgård hade jag kört magnesium uteslutande. Då kan du vara säker på att den inte passiviseras. Både aluminium och Zink har den tendensen om salthalten är för låg eller om där föreligger mycket föroreningar i vattnet. Men men, för att sätta spiken i kistan, det enda sättet man kan vara säker är genom att mäta potentialer... Ps. Kul att det finns en diskussion för sånt här. Behöver diskuteras, finns mycket okunskap
  4. 1 poäng
    Hej Har precis bytt alla packningar i laddluftkylaren, det är fem packningar totalt och ingen av dessa var problem att byta men fick korta av packningen som ligger i spåret med 5mm. Tips är att spruta lite Glidex på den listen så att insatsen glider ner lätt. Om du inte måste så rör ej dreneringspluggen för du kan vrida sönder insatsen om den sitter hårt.
  5. 1 poäng
    Det finns rätt mycket att hitta på nätet om hur du gör en snygg lagning med topcoat. Om det är limmat så kommer det inte att vara något större problem att även återställa ev skador från den borttagningen samtidigt som du fixar skruvhålen.
  6. 0 poäng
    99% av alla fritidsbåtar är av plast. På vilket sätt anser du att jag är "konstig" för att föreslå en lösning som fungerar?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...