Jag tacklar denna frågan dagligen i mitt jobb, då jag jobbar med (mot ) Korrosion. I stora delar har mycket att göra med Salthalt, enkel beskrivning. Desto mer salt, desto mindre motstånd i vattnet. Desto mindre salt, desto mer motstånd. ( Naturlagar ).
Gör en kort liten sammanfattning:
Magnesium : Fungerar i Saltvatten, Bräckt vatten, Sötvatten. ( primärt att rekommendera i Sötvatten och bräckvatten. Bräckvatten beror det på salthalten, vad som är mest effektivt. )
Zink: Fungerar i Saltvatten ( bräckt vatten om salthalten är tillräckligt hög )
Aluminium: Bättre än zink om salthalten är tillräckligt hög, mindre förbrukning/kg än zink per amp/år.
Slutsummering:
Är man osäker och man har båten i Bräckt vatten, kör på magnesium. Kanske ett lite oftare byte, men du vet om att anoderna inte passiviseras ( tunt oxidskikt ) och blir overksamma. Den risken finns med både Aluminium och Zink i tillräckligt bräckt vatten. Dessutom bör skyddet/anoderna dimensioneras utifrån hur stor yta du skall skydda. Detta har Båtvarven inte koll på, utan man sätter det som suttit innan. Kör man denna metodiken får man lita på att föregående varv eller brukare räknat rätt... 😎
För att ge lite tyngd i mitt claim, vet jag att Nordstream projektet. Stort pipeline projekt från Finland till Ryssland/Europa. Körde Zink från bottenviken till en bra bit nedanför Stockholm. Dvs, man vet att Aluminium har en tendens att passiviseras om salthalten är för låg. Därav Zink först, sedan aluminium när salthalten blir tillräckligt hög, och det blir den först en bit ovanför Gotland.
Jag hade kontakt med en Korrosionsfirma som även håller på med anoder, dom har definitivt koll på läget. Jobbar med en del stora kunder av vad jag kunde se... Tror dom hette Korrosionsgruppen eller liknande.
// AnodGuden