Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-10-31 på alla områden

  1. 1 poäng
    En bra grej som många (om inte alla) borde ha. Ett drivankare för att dämpa avdriften vid krissituationer då ankaret inte får fäste och läkusten närmar sig allt för fort och motorn strejkar. Visst säger många att man kan segla sig ur ett dylikt problem, men är det trångt om plats och vinden och vågorna trycker på är det inte lika lätt. Och några hundralappar kan det ju vara värt med något som ger en lite mera tid att kanske lösa problemet innan det sker något riktigt allvarligt. http://www.biltema.se/sv/PAXNews/v-7/Drivankare-2000040884/
  2. 1 poäng
    🍷🍷🍷 🥂🥂 🍾🍾🍾
  3. 1 poäng
    Sterling gör inget åt strömmen till startbatteriet så det är generatorn som bestämmer laddningen. Det behövs inte mycket laddning till startbatteriet, normalt är det fulladdat på 10-20min. Mitt startbatteri är 95Ah AGM. Det var en stor förbättring mot det gamla, 100Ah våta batteriet! Det finns ett kul trick: För att Sterling ska börja jobba så vill det ha en inspänning på >13,5V. Så jag har ett nätaggregat som är ställt på 13,7V och som matar Sterling nu på vintern när jag är i båten och grejar. Mina tidigare AGM batterier och mina nuvarande LiFePO4 hålls perfekt laddade. Samtidigt får startbatteriet ca 13,6V och mår jättebra av det. Nätaggregatet köpte jag på eBay typ DETTA det ger 23A@15V men spänningen går att justera +/-10%. Finns ju även större. Aggregatet ska byggas in i en låda.
  4. 1 poäng
    Ja och det är dem alla andra på sjön hatar för att de drar upp så groteska svall.
  5. 1 poäng
    Jag är faktiskt väldigt bra på felsökning. Om jag sedan kan konstatera att lagret i din kompressor har fastnat/skurit så har jag nått vägs ände. Därifrån får experterna ta vid. Så, tyvärr, svaret på din fråga är nej. Jag är ingen expert på kompressorer men jag är helt övertygad om att du kommer få många svar från experterna här!
  6. 1 poäng
    Jag resonerar som Mackey. Att betala premie för småsaker känns som pengar i sjön. Man går ju liksom per defenition back på't. Försäkringbolag finns ju för att ta dina pengar, det är grunden i själva affärsidén. Sen när du klantat så kanske du får ersättning. Men i långa loppet är snittkunden givetvis förlorare mot bedragarna och ägarna av bolaget. Men ändå är det lite av ett nödvändigt ont att ha en försäkring mot stora utgifter som skulle ruinera en helt. Att sponsra verksamheten man vet att man går back på för att försäkra brukscyklar å annat småkrafs avstår jag absolut ifrån. Så jag väljer alltid låg premie = hög självrisk.
  7. 1 poäng
    För att mer eller mindre föra någonting till denna diskussion, så kanske man skall satsa på en hybriddriven, eller dieselelektrisk popcornmaskin? När det gällde järnvägens diesellok (och jag kan tänka mig att det i alla fall delvis var samma diskussion när man skulle konstruera isbrytarna) så uppstod det ett mekaniskt problem då man ersatte ånglok (och ångfartyg) med dito som hade förbränningsmotorer. Det fungerade väl (nu pratar jag bara om lokomotiv) när det var ringa effekter som skulle överföras med en mekanisk växellåda eller liknade, eller likadan växellåda som i lastbil/buss mellan motor och hjulen. Fungerade bra i små lokomotorer, rälsbussar och liknande. Men då man ville dra stora tågvikter höll inte växellådorna. Man experimenterade med hydrauldrift, och även med pneumatisk överföring, där hydrauldriften kom till viss användning, men det var koppelstänger (för att överföra kraft till flera hjulaxlar och för att undvika slirning) och andra mekaniska monsterlösningar här och var. Det var väl egentligen först när man i USA hos GM och andra började bygga stora dieselelektriska lok som utvecklingen tog fart, utom i länder som Sverige och Schweiz där man hade billig vattenkraft och redan tidigt elektrifierade järnvägslinjerna... Men i alla fall, (nu inbegriper jag även isbrytare och liknande fartyg igen), iallafall fann man ju då snabbt att det var smidigt att överföra energin på elektrisk väg till banmotorer och propellrar, då var det likströmsmotorer, idag asynkronmotorer, som man lätt kan reglera både varvtal och effekt på. Vi har ju en del rent amerikanska lok, om än i svensksydd kostym, på våra banor, de flesta är ju museala, men några är i reguljär drift, synnerligen dieselelektriska, några med maffiga V-12 tvåtaktsdislar nästan utan ljuddämpning, av detroittyp som är licensbyggda härikring. Några har blivit ombyggda för Green-Cargo med någon mindre miljövidigra motorer. Nä i Sverige utvecklades istället elloken, då Malmbanan och andra betydande stambanor tidigt elektrifierades. Däremot byggde NOHAB i Trollhättan väldigt bra dieselelektriska lok, på licens efter amerikanskt patent, de flesta gick på export till Danmark, Norge, Belgien.. och annorstädes. Vill minnas att NOHAB även tillverkade stora fartygsmaskinerier. De danska loken köptes sedermera tillbaka till privata svenska järnvägsoperatörer och kallades ju då naturligtvis för "gammeldanskar". Men sammanfattningsvis så uppkom den dieselelektrisk driften av två skäl. -Svårt att överföra stora krafter genom mekaniska växellådor. -Lättare att reglera varvtal och dragkraft i elektriska motorer än i stora förbränningsmotorer. För järnvägsintresserade tekniknördar kan jag ju nämna saker som ångturbinlok, ångturbinlok med generator och elektriska banmotorer, schweiziska "elektriska ånglok" (under kriget var det brist på kol, men gott om vattenkraft, varför man monterade strömavtagare och jättelik doppvärmare i pannan), ångpneumatiska lok och fartyg, bensinmotorelektriska monoraillok som balanserade med ett gyro. Ångspårvagnar, enspårslok med stödhjul, elektromagnetiska repulståg och annat som tycks uppkommit i Oppfinnar Jockes eller Prof. Karl kalkyls laboratorium. Citroën och Michelin utvecklade också en motorvagn, med gummihjul, hjul som hade flänsar av stål, gick i provdrift på HNJ. Mycket typiskt fransk teknik, där man försöker lösa icke existerande tekniska problem. Perrongstädarnas mardröm var väl annars den propellerdrivna tyska motorvagnen som då drevs av en flygplansmotor, Bröderna Märklin i Göppingen har väl en modell av denna fortfarande kan jag tänka mig..? Nu är nog popcornen klara!
  8. 1 poäng
    Toppen, sat igår och gick igenom inköpslistan till vårrustningen och tyckte att de stora båttillbehörshandlarna på nätet var dyra på drivankare, funderade på en uppklippt och kantsömmad IKEA-kasse. Nu blir det BT istället.
  9. 1 poäng
    Bra tips! Ska absolut köpa ett sådant. Kan troligen även komma till nytta för att hålla fören upp mot vinden om man måste reva på öppet hav. Mackey
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...