Med "wet" blybatterier d.v.s. med möjlighet att kontrollera och fylla på batterivätska i skruvpluggar på varje cell så "rör det bara om" i batterivätskan om batteriet gasar (inom rimliga gränser). Det är t.o.m. rekommendabelt att "röra om" i batterivätskan då-och-då. Se bara till att hålla koll på vätskenivån så det står vätska över blyplattorna inne i batteriet.
Jag använder begreppet "batterivätskan" men du ska vara medveten om att batteriet vid tillverkning fylls med en syrablandning, vid gasning så ångar det bort vatten och det ska ersättas med destillerat vatten - inte syra.
För gelbatterier och AGMbatterier så är batterivätskan bunden i olika typer av gel/mattor. Dessa batterier kan inte återfyllas med destillerat vatten. Därför är det viktigt att inte ladda med så hög spänning att de gasar. Då torkar batterierna ur och skadas "för evigt" vilket förkortar deras livslängd.
Är du slarvig med spänningen på dina laddapparater så köp inte gel/AGM-batterier (det är dyrare att misshandla gel/AGM-batterier).
Är du slarvig med att kolla o fylla på destillerat vatten i dina våta batterier så se till att installera laddutrustning med rätta spänningar och köp gel/AGM-batterier. AGM-batterier laddas snabbare och har därför en fördel för dem som använder motorn lite mer sällan.
Det är att rekommendera att följa batteritillverkarens rekommendationer för laddning!
Ibland varnas det t.ex. för MaxPower solcellregulator som har en hög laddspänning och därför kokar batterier. Med våta blybatterier och koll på vätskenivån i batterierna så fungerar det, trots alla varningar, rätt bra. I min förra båt satt det vätskebatterier (två vanliga Tudor Marin för förbrukning och ett Tudor Fritid för starten) och en MaxPower. Jag höll koll på och återfyllde destillerat vatten (det behövdes...) och de batterierna fungerade i nästan 10 år innan nuvarande ägare bytte dem.
Numera har jag AGM-batterier och har varit väldigt noga med inställningarna på alla laddutrustningar (Sterling DC-DC regulator som styr laddningen från generatorn och en Epever Tracer 2210A solcellsregulator där laddningsnivåerna är inställda med hjälp av deras PC-program (USB-kabel mellan PC o regulator vid inställning och sedan ligger värdena fast i regulatorn). AGM-batterierna är för dyra för att misshandlas.
Den enda nackdel jag kan komma på med denna noggrannhet är att det kommer att ta många år innan mina batterier blivit så dåliga att det finns skäl att byta till LiFePO4...
Hur man än vänder sig så har man ändan bak...