Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2018-10-27 på alla områden
-
2 poängDet var väl det enda vettiga de hade att göra Blir nog ändå ganska långtråkigt. -- My-metall är ganska effektivt att avskärma magnetism med. Högtalare i gamla tjock-tv hade skärmade högtalare, annars blev bilden lustig. Oftast då men en kontramagnet och ett hölj. Partvinnad kabel stör inte alls. Innan man försöker kompensera bort så bör man nog försöka hitta källan.
-
1 poängAtt kompassen bör visa så lite fel som möjligt anser nog de flesta är en "no-brainer". För att förenkla för deltagare i kurserna förar-, kustskeppar- och utsjöskepparintyg brukar jag i detta sammanhang berätta om kung Midas, kungen i Frygien i den grekiska mytologin. Vad faen har kung Midas med detta att göra? Jo: - MIssvisning - Deviation - Avdrift - Ström På detta sätt kommer en del ihåg de fyra sabotörerna och dessutom i vilken ordning de bör tas om handa i våra vatten. Förmodligen fullständigt fel enligt de lärde...
-
1 poängAbsolut inte. Med obegränsat med pengar kan man välja vad man vill testa. Felsökning är onödigt i sådana fall. Bara att köpa nytt tills det fungerar.
-
1 poängEller gjorda i Flen eller något. Anses vara bland de bästa Volvo gjort. Jag har/haft två. Stackars de som haft de andra som andra, sämre. Perkins satt väl i Londons taxibilar? Jo det låter rätt. 5000 tim är nog arbetsbåtar mm. I fritidsbåtar är nog åldern viktigare. Inte många som åker med 40 år gamla motorer även om det finns. Standrard i en NC38 var ju en Ford 2712, marinkonverterad av Nils Gustavsson. Några hade den större 2715. Perkins har man satt i de senaste 10-20 åren.
-
1 poängAngående inbyggda kompenserings-skruvar så finns instruktioner för respektive fabrikat ofta nedladdningsbara. Tar som bildexempel en Silva-kompass för jag har en sådan själv*, dock ej exakt samma modell som i exemplet. (Länge sedan nu så jag minns tyvärr bara att jag justerade skruvarna enligt manual och sedan "endast" blev skapligt nöjd med resultatet? Var samma slags små N/S och E/W-skruvar, kändes fippligt och förbättringen blev litet halvdant som jag minns det? Nå, kul och smått obegripligt detta med magnetism kan jag tycka. Och då särskilt hos kompasser som ju har extra höga krav. Och vintern är väl rätta tiden för litet djuplodande nördande? 🙂 Detta med magnetsköldar av my/mu-metall tror jag inte på i TS fall, men likväl tycks "avskärmade" stereo-högtalare vara mycket bättre än icke-avskärmade? (Skillnaden tycks betydande om jag minns rätt, en avskärmad högtalar-permanentmagnet kan placeras på 20 centimeters avstånd från kompassen - och missvisningen motsvarar ändå bara en icke-avskärmads högtalarmagnet på hela 2 meters avstånd!??) *) Min från 1990-talet sitter f.ö. långt från magnetiska störgrejor typ strömförande kablar eller högtalar/motormagneter. Lik förbaskat var jag inte nöjd då det begav sig, utan pillade alltså på skruvarna. Närmare bestämt så är min gamla Silvakompass trä-infäst på skotskenans framkant och lätt löstagbar, brukar därför "p.g.a. stöldrisk" förvara den och hållaren av trä löst inne i kajutan. (Möjligens möjligen är sådan lös och slumpmässig förvaring sund, kompassnålens magnet mår kanske i längden inte bra av att ständigt utsättas för konkurrerande magnetism? Tänker att slumpvis riktning under förvaring motverkar risk för påverkan hos själva kompassnålens magnetism under åren? Petitesser, men men??) bildkälla: pdf
-
1 poängJa det var ju en stund sen jag kopplade in det, jag kommer bara ihåg lite grovt. Jag tog bort sladdarna från dom befintliga knapparna där det finns några byglar för att anslutningarna ska vara på mer en ett ställe på de två knapparna. Sen monterade jag bort dosan som är kopplad på samma sladdar, den drar upp trimplanen när man slår av tändningen. kablarna som gick till knapparna kopplade jag till ASC’n har för mig att färgerna stämde med manualen, kommer inte ihåg om jag fick dra fram plus och minus men det borde funnits till knapparna, dom fungerade ju. Plus och minus fanns rakt under där jag monterade min, det finns outnyttjade säkringar och ett fördelningsblock med anslutningar fö minus. jag satt min där bennets indikering för trimplanens position var monterad. /Bernte
-
1 poängDå behövs inte styrboxen till den. Koppla direkt från ACS till hydraulpumpen enligt sidan 7 i manualen. Glöm inte att koppla in minus på pumpen. http://eline.erlandsonsbrygga.se/extra/07122.pdf Tillägg: Om du har grön och röd givarkabel från trimplanen skall dessa inte användas längre. De behövs inte för ACS'n.
-
1 poängVatför skulle antalet timmar vara väsentligt? 5000 timmar är ingenting. Få timmar över ett stort antal år kan däremot tyda på många korta körningar vilket kan vara betydligt värre. Tiden är snarare av större betydelse. Kolla exempelvis Malte Månsson maskin AB för reservdelsutbud. Vänder man sig utomlands finns det hur mycket delar som helst till Perkins motorer. Jag gillar Perkins och har haft mycket att göra med dessa i både båtar, bilar och maskiner. Sitter exempelvis som hjälpkärra/elverk (glazingdöden enl, bhemac) i Försvarsmaktens lätta trossbåtar mfl. Tydligen gillade Penta dem också eftersom de målat ett flertal modeller gröna genom åren.
-
1 poängJag la som sagt ner projektet när jag insåg att det antagligen inte var möjligt att få kompassen att fungera som den skulle på den plats den var monterad på. Jag misstänker torkarmotorerna som ju innehåller permanentmagneter. Eftersom jag inte har någon bättre plats för den så får jag helt enkelt klara mig utan den kompassen på västlig kurs. Nu är det så att jag nog aldrig går utomskärs. Dessutom har jag två till kompasser (lösa) i båten, gps-logg som ger kurs, maringps med plotter och normalt minst två telefoner med gps så jsg klarar mig nog bra ändå.
-
1 poängDriftsäkra, Farbror Perkins sitter i Massey Fergusson, de ruskar och går efter femtio år, många har inte varit isär än. På bondspråk kallas de för epa motorer billiga att renovera om det nu skulle behövas, enkla konstruktioner. Oftast vid haverier är det den mänskliga faktorn som är bakomvarande. Jag har haft en case ih från -97 ( sålt till svärfar så kvar i familjen ) med Harry i den har nu gått 6000 tuffa timmar inget är rört där än går som tåget. Kompisen har en lika cx100 den är uppe i 9500 timmar och går som tåget. Ingen oljeförbrukning och inget slammer. Dieselpumpen fick sig en översyn vid 8000 timmar om jag minns rätt.
-
1 poängHar bara erfarenhet från ännu äldre (60-tal) Perkins i traktorer, men har där varit otroligt driftsäkra.
-
1 poängNja, det tycker jag inte, eftersom det inte handlar om egentlig justering. Det jag föreslår är ju egentligen bara att bygga in deviationstabellen i själva gradskivan. Det blir exakt samma resultat som att läsa av först och sen kompensera med tabellen. Med den skillnaden att det är enkelt att direkt se korrekt kompassvärde på själva kompassen. Inget behov av att räkna om. Det handlar ju normalt sett om en jämnt varierande avvikelse, ungefär som en sinuskurva. Så på vissa ställen kommer gradstrecken att flyttas åt ena hållet och på vissa ställen åt andra hållet. Vid nollpunkterna i korrigeringskurvan flyttas inte gradstrecken alls.
-
1 poäng
-
1 poängKanske hade det varit bättre med en justerbar kompasskiva i stället för justerbara magneter? När man väl gjort en tabell med alla avvikelser, skulle man då kunna "dra" graderna rätt. Det förutsätter förstås en löstagbar skiva och en "gummiartad" skala... :) Jag trodde länge att kompassen på vår båt hade grova felvisningar, men eftersom felvisningarna försvann när jag gick för motor insåg jag att det var avdrift på 20-40 grader...
-
1 poängSåg i "röngen-sajten" ovan att själva instrumentet har en binärkodare enligt bilden nedan. Sådana kan med tiden oxidera och därmed krångla. Var och en av de fem mikrobrytarna skall ge antingen logisk nolla eller etta, men kan eventuellt i oxiderat skick ge otillåten "varken eller"? Skulle noterat hur brytarna är inställda och därefter vickat dem litet fram&åter för att skava bort ev korrosion. Tja, lätt gjort och har du tur så kan felet vara avhjälpt? (Åtminstone om felet råkar vara grov fart-missvisning.)
-
1 poängHittade ett elschema enligt nedan. Och i denna sajt faktiskt en röntgenbild av givaren. 🙂 (Paddelhjulet fattas dock enligt texten.) Bildkälla pdf
-
1 poängHittade detta som kan vara till nytta. Mät att det finns plus och minus 12V i kontakten. För att kolla pulserna så behöver man nog ett oscilloskop. Snurra paddelhjulet så ska det komma pulser.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00