Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-10-25 på alla områden

  1. 1 poäng
  2. 1 poäng
    Det blir nog svårt att reglera Volten. Du menar förmodligen spänningen med en spänningsregulator. Volt är en storhet (enhet) för spänning. Man ändrar inte grader, utan temperatur.
  3. 1 poäng
    Det kan säkert stämma. Man hör en del miljötalibaner komma med olika påståenden, tex att det går åt mer energi att bygga ett kärnkraftverk än man får ut. Då undrar man osökt: 1. Varför bygger/byggde man kärnkraftverk. 2. Vad gör vi istället. Nr 2 kan jag svara på. Mångdubbla energiskatten. De kommer folk att segla, cykla och gå. Själv tycker jag miljösatsningarna är lysande, jag fick en elcykel 25% billigare, fraktad från andra sidan jorden. Hade jag inte fått det så hade jag behållit min gamla, svenskbyggda cykel.
  4. 1 poäng
    Vad hände 1787? Det hände säkert mycket 1787 och noggrannheten och tillgången på instrument som mäter luftfuktigheten hade nog heller inte förändrats nåt nämnvärt. Däremot levde Fredrik den store av Preussen mellan 1712 -1786. Det var han som myntade uttrycket, som vi i något förvanskat skick svänger oss med;"Var och en blir salig på sin tro"
  5. 1 poäng
    Tyst och kan köras på olika bränslen men lägre verkningsgrad än en diesel. Den kan inte varvtalsregleras enkelt så den är perfekt för någon slags hybriddrift.
  6. 1 poäng
    Du har inga högtalare till stereon i "närheten" ? Praktiskt test jag gjorde en gång visade att redan på 1-1,5m avstånd kunde ett par medelmåttiga bilstereohögtalare ge ordentlig deviation.
  7. 1 poäng
    En elbil är kanske ingen miljöbil, även om det är lätt att tro det. En elbil är kanske bara ett svårgenomskådat PR-jippo. En elbil är absolut bra för den lokala miljön, särskilt i städer och på platser med smutsig luft. Redan innan elbilen rullat en kilometer har den släppt ut stora mängder koldioxid vid batteritillverkningen. Själva gruvdriften för att få fram material till batterier är inte heller så miljövänlig. Men när man kör och laddar är väl en elbil miljöbra? Det kan man tro, men det är inte alls säkert. Hur tillverkas den el man laddar med egentligen? Kolkraft, kärnkraft, vattenkraft eller vindkraft? Kanske oljekraft. Den frågan går nog egentligen inte att svara på, det är åtminstonne mycket svårt. En kall vinterdag laddar man nog troligen med européisk kolkraft eller kanske med el från svensk oljeförbränning. Under sommarsemestern laddar man nog med vattenkraft eller kanske med vindkraft om det är en blåsig dag, men... Om det vatten som förbrukades ur kraftverksdammen på sommaren inte ersätts under hösten pga. lite regn eller tidig och ihållande kyla så kan det bli så att det trots allt blev kol- eller oljekraft man laddade med. Komplicerat? Ja absolut! Jag vet inte ens om jag har rätt. Jag är nog ändå ganska insatt i Sveriges energisystem jämfört med många andra. Själv kör jag på fordonsgas i tron att det är det bästa alternativet för tillfället. Mackey
  8. 1 poäng
    Pseudonym - då skyller jag på dig. Det var ditt fel att tätningen runt min skjutlucka brev bra och fungerar oklanderligt.
  9. 1 poäng
    Kolla vädret noga både på tv och på nätet, Foreca tex, från nu och framåt så är det lättare att förstå hur det kommer att vara när ni seglar. Som det ser ut nu kommer det att blåsa ca. 9 m/s på Kökar, Utö och Jurmo på fredag och då byggs det upp vågor som i snitt kanske är en meter höga och max 1,8 m. Det är ingen fara med det i en segelbåt och ni kommer att ha vågorna från sidan vilket är bra. Sedan mojnar det lite, men vågorna blir kvar ett tag. Är det för guppigt för er kan det vara idé att gå genom Lemströms kanal och över Lumparn. När ni går från Husö öster ut mot Korpo kommer ni att känna på hur det känns, och då får ni bita ihop för här finns inget val. Är det för jobbigt för er kan det vara idé att ha en alternativ rutt norr om Korpo för att slippa vågorna sista dagen. Vinden är bra för er, kommer in från sidan, kallas halvvind. Ni kommer inte ha några problem att segla tror jag. I halvvind går det fort utan större bekymmer med att båten lutar eller att det är svårt att skota rätt. Skota förseglet så att det slutar fladdra och gör sedan på samma vis med storseglet. Förseglet ska helst inte ha någon bubbla längst fram, men storen kan få bubbla in lite vid masten. Ni behöver inte gå norr om Överö, gå genom Embarsund istället. Finns många möjligheter att lägga till i östra delen. Gå in på Klobb fladen så hittar ni säkert bra skydd på tex. Foderholmen. Hit är det 30 distansminuter (M) och det finns möjlighet att stanna i gästhamnarna Rödhamn och Degerby på vägen eller över natten om det inte går så bra. I hela Embarsund går också att hitta plats att förtälja. Ni borde hinna 30 M på åtta/tio timmar med den vind som det nu verkar bli, snitt fyra knop. Hela resan är cirka 80 M, så nu är det 50, kanske 60 M kvar. Korpo ström eller staden Korpo blir ett naturligt andra mål. Förbered några alternativa tilläggningsplatser på öarna mellan Husö och Korpo. Behöver ni stanna tidigare är det skönt att ha kollat upp lite möjligheter i lugn och ro och går det bra är det skönt att ta lunch eller en fika i lugn och ro. Sista bidraget. Se till att inte trilla över bord, använd sele om vågorna är höga, eller en lina runt midjan om ni inte har tillgång till selar. Vädret ser gynnsamt ut och jag hoppas och tror ni kommer få en fin oktobersegling. Lycka till! Mackey Ps En termos med varmt vatten är bra, funkar till pulverkaffe, buljong och nudelsoppa (om man står ut med att nudlarna är lite hårda...)
  10. 0 poäng
    Gör inte alla så? Kollar på hemsidan för sin ort?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...