Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-10-17 på alla områden

  1. 3 poäng
    Visst kan det fungera med bara byta av packning, men det brukar finnas en orsak till att den blåser. Kolla topparnas planhet, frätskador runt kylkanalerna både på toppar och cylindrar måste finnas tillräckligt med material kvar för packningen att täta mot. Du måste göra kemiskt rent från gamla packningen. Den där har väl lösa foder fodersjunkning kan ju ev vara orsak
  2. 2 poäng
    Jag brukar vilja fylla filtret innan montering, så motorn snabbare bygger upp oljetrycket, samt smeta ut olja på tätningen så filtret ej suger fast så hemskt till nästa byte. Brukar även skriva datum samt timmar på filtret så jag vet hur mycket den snurrat sedan sist.
  3. 1 poäng
    MD-11 innehåller ett antal O-ringar som ska täta mellan cylinderfodren och cylindrarna. Dom brukar torka och bli hårda efter ett antal år. Jag skulle byta när grejerna ändå är isär.
  4. 1 poäng
    Inga problem att byta några av packningarna men jag rekommendera att skruva loss hela laddluftkylare från motorn, efter så plockar man även ur kylaren och gör ren den.
  5. 1 poäng
    Nä; har aldrig kört direkt. Brukar ha en hink i sittbrunnen och en förlängd slang och låta motorn suga själv; höjden (0,5 meter) borde kompensera för tryckfallet i den längre slangen tänker jag.
  6. 1 poäng
    patriktornkvist skrev: Och maringuiden var bra om man har Mercury 2T men inget om Mercury 4T: "För tillfället finns ingen information om dessa" (dessa = Mercury 4T). Du menar naturligtvis marinshopen, maringuiden.se är ju sajten vi skriver på här. Okej, vi verkar överens om det mesta. Skissen jag presenterade i förra inlägget stämmer med din motor, numret ligger i ju spannet "OP153500 THRUE OP400999". Övrigt stämmer också vill jag hävda, alltså fyrtakts och fyrcylindrig 60-hästars EFI Mercury. Detta med fyrtakts och fyrcylindrig hittar jag f.ö. genom att kolla runt bland skisserna enligt bilden nedan. Kul att få "nörda in" ordentligt på detta med reservdelsnummers trovärdighet. Kan nog vara knepigare än man först anar att bli 100% säker. Angående utväxlingsförhållandet "gear ratio 1.83:1" eller liknande så tror jag det är betydelselöst för vattenpumpens utformning. Jag menar att oavsett utväxling så kommer pumpen att jobba i samma varvtalsspann. Detta eftersom utväxlingen är en anpassning till båten och dess arbetsförhållanden i vattnet. (Möjligen antyds detta i crossreference-bilden, gott om paranteser för den som kan tolka betydelsen??) [Skall påpeka att i min tidigare bild på "crossreference/ related fitment" så ser den texten ut att inledas med "GEAR RATIO)". Det är bara föregående motors sista rad, borde suddad den för tydlighets skull.] Bildkälla Edit tillägg: lite missvisande pil i skissen. Klicka på "cylinder Head" så syns fyra cylindrar.
  7. 1 poäng
    Modifierar min tidigare tanke om detta, kolla först bränsleslangen och om den är stålomspunnen byt den även om den verkar hel, förr eller senare börjar den läcka utan att man märker det och då blir det just sådana här svårförklarade problem med gången. Kolla vattenpumpen som föreslagits av dem som kan. Därefter skulle jag lyfta toppen. Visserligen både kul och lärorikt men börja med det enklaste.
  8. 1 poäng
    Stålomspunnen bränsleslang med osynliga sprickor som släpper in luft? Slangen kanske känns fuktig av bränsle?
  9. 1 poäng
    Här en bild tagen mitt i natten på ett Viggenplan vid rastplats Viggen vid Såtenäs mellan Trollhättan och Lidköping. Tagen på 25 meters höjd rakt ovanför.
  10. 1 poäng
    Jag hade en årsmod -99 fram till förra året. Kan ju se annorlunda ut på din (nyare) båt men på min satt det en kulventil med omkopplare (röd kran) bakom en liten, väl dold lucka i det stora stuvutrymmet under mittkabinen. Vill minnas att det är kranen för att få in sjövatten till WC:n. Jag hade min båt i 10 år och är i det stora hela nöjd: +5.0 EFI med bra kraft (38/25 knop) som drog strax under 2l/M +Wallas 800 med värmefläkt funkade riktigt bra +Bra byggkvalitet och stabil i sjön +Två vuxna och två barn upp till 10-12 år funkar bra ett par nätter +Väldigt mycket utrymme för 23 fot båt men dåligt med (lättillgängligt) stuvutrymme -Inga beredningsytor vid pentryt -Saknade U-soffa och tyckte inte att aktersofforna var särskilt sociala/bekväma -Ganska stort vindfång vid långsam manövrering och fullkapell uppe -Bökig kapellösning (som på de flesta DC) Bytte det lilla originalbordet till ett större klaffbord, annars inga modifieringar. Funderade på att eftermontera badplattform men hittade aldrig någon lämplig. Hade för övrigt samma problem som någon annan här med vatteninträngning via stuvboxen i fören. Tog två säsonger innan jag klurade ut det... Såldes 2017 för 240'
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...