patriktornkvist skrev: Och maringuiden var bra om man har Mercury 2T men inget om Mercury 4T: "För tillfället finns ingen information om dessa" (dessa = Mercury 4T).
Du menar naturligtvis marinshopen, maringuiden.se är ju sajten vi skriver på här.
Okej, vi verkar överens om det mesta.
Skissen jag presenterade i förra inlägget stämmer med din motor, numret ligger i ju spannet "OP153500 THRUE OP400999".
Övrigt stämmer också vill jag hävda, alltså fyrtakts och fyrcylindrig 60-hästars EFI Mercury.
Detta med fyrtakts och fyrcylindrig hittar jag f.ö. genom att kolla runt bland skisserna enligt bilden nedan.
Kul att få "nörda in" ordentligt på detta med reservdelsnummers trovärdighet. Kan nog vara knepigare än man först anar att bli 100% säker.
Angående utväxlingsförhållandet "gear ratio 1.83:1" eller liknande så tror jag det är betydelselöst för vattenpumpens utformning. Jag menar att oavsett utväxling så kommer pumpen att jobba i samma varvtalsspann. Detta eftersom utväxlingen är en anpassning till båten och dess arbetsförhållanden i vattnet. (Möjligen antyds detta i crossreference-bilden, gott om paranteser för den som kan tolka betydelsen??)
[Skall påpeka att i min tidigare bild på "crossreference/ related fitment" så ser den texten ut att inledas med "GEAR RATIO)". Det är bara föregående motors sista rad, borde suddad den för tydlighets skull.] Bildkälla Edit tillägg: lite missvisande pil i skissen. Klicka på "cylinder Head" så syns fyra cylindrar.