Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-10-09 på alla områden

  1. 4 poäng
    Som en utvikning/utvidgning av ämnet så suckas det och pustas från mitt håll när jag läser detta. Jag förstår så klart att man ska göra vad man kan för att trygga framfarten på böljan den blå, det är bra med teknik som gör tillvaron säkrare. Men samtidigt betraktar jag min båt som ett av de få ställen man undviker vardagens teknikhets. Kort sagt, jag vill ha så lite teknik som möjligt ombord; ingen tv, ingen dator, ingen surfplatta. Navigationen sköts på traditionellt vis med sjökort i papper, kurslinjal, passare och kompass. Två gamla (men fungerande) GPS:er ger position som backup. För stunden har jag ju en mindre båt, vilket gör det hela ganska naturligt. Man får helt enkelt inte plats med så många saker, men jag har haft samma tänk i alla år. Nu vet jag att jag är en bakåtsträvare i båtvärlden, men det beror på att vardagen är så full av sociala medier, teknik och skärmar. Jag vill ut i verkligheten och tampas med väder och vind. Tekniken är för mig ett filter som lägger sig emellan och stör. Vad vill jag nu med detta? Inte en aning. Bara visa på att det finns sådana som jag också.... 🙂 //N.N
  2. 2 poäng
    Jag har full förståelse för att man inte vill utrusta sin båt med modern utrustning. Men jag har ingen förståelse om man vill nyttja denna båten i dåligt väder och dålig sikt i fartygsleder. Då kan man ligga till kaj och rätta T&P och plotta nav varningar Sen tror jag ytterst få/någon väljer att avfärda ett okänt eko, det är snarare okunskap el väder förhållanden som helt enkelt gör att man inte ser föremålet. En AIS är oslagbar i dåligt väder för kommersiell trafik att se mindre båtar.
  3. 1 poäng
    Men vilken har du köpt ? Själv slutade jag flyga konventionell helikopter och har nu en DJI Spark. Supernöjd då den är liten, navigerar med kameror, har follow me och inte minst - klarar rätt mycket vind utan att jag behöver korrigera (till skillnad från helikoptertiden). Har skaffat flottörben också så den kan nödlanda på vattnet utan att förlora den. Klarar mig med HD vid filmning, även om de dyrare har minst 4k. Känns det rätt ÄR det nog också rätt....
  4. 1 poäng
    Jag och en kamrat seglade från Malmö till Stockholm under nästan en vecka i slutet av september för några år sedan. Vi hade omväxlande väder med allt från kuling med kryss i höga vågor till vindstilla till havs och seglade mestadels från tidig morgon tills det blev mörkt samt även en nattsegling över öppet hav i regn, blåst och totalmörker. Vi är båda två vana seglare och jag klarade mig men min kamrat blev stundtals sjösjuk... Nu är det oktober så medtag varma kläder (vantar, mössa, regnställ, stövlar etc), mat, sjökort (gärna även sjökortsplotter), FM-radio för sjörapport, säkerhetsselar, livlina, kniv, kikare, mobiltelefon med powerbank (kan även vara problem med täckning vissa sträckor!), gärna VHF, stark ficklampa och reservbatterier, träpluggar om en genomföring går sönder, extra tändsift, manual till motorn, första förband, verktyg (tång, skruvmejsel, skiftnyckel, rostfri ståltråd, eltejp, bred silvertejp, etc), extra tampar, ankare med lång lina etc. Om ni inte har dessa prylar så låna. Läs även vad som krävs för ÅF Offshore race samt checklista 24-timmars och få lite inspiration, allt behövs inte men en hel del kan vara bra att ha med sig. Eftersom det är en ny båt så kolla att alla stag är ordentligt uppspända och att vantskruvarrna är säkrade. Kolla även att samtliga kulventiler fungerar innnan ni seglar iväg. Räkna med att motorn kanske inte kommer fungera. Läs gärna Egenkontroll av fritidsbåt. Det är få båtar ute så här års vilket man bör ha i åtanke om man skulle behöva hjälp. Hur är det med elsystemet och batteri, finns det solpaneler som kan ladda. Räkna med strul med elen ombord. Finns det fungerande lanternor och hur mycket drar dessa (även om ni räknar med att segla dagtid). Lägg på en strulfaktor också så tar det kanske någon dag extra. Verkar som att ni slipper att kryssa vilket gör seglatsen lite roligare.
  5. 1 poäng
    Det är ingen ankarspelskontroll utan helt enkelt en fjärrkontroll till ekolodet med ankarvakt. Det bör finnas ett instrument som det till vänster i bilden. Ganska finurligt ekolod på sin tid. Hette Modis 120.
  6. 1 poäng
    Då förutsätter jag att du inte köper någon elektronik, inte har TV och ingen navigationsutrustning i båten, eftersom nästan samtliga större komponenttillverkare har kretsfabriker i just Kina. Fast det är klart, det ser man ju inte lika tydligt så då är det kanske inte lika farligt....;-)
  7. 1 poäng
    https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/28494.pdf
  8. 1 poäng
    Fanns i ett äldre inlägg. Beställde som sagt Huawei-grejen till ett pris av ca 300:-. Till det kommer moms på ca 75:- och Postnords avgift på 75:-. Totalt ca 450:- för bara den och jag hoppas det räcker långt för mig.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...