Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-10-08 på alla områden

  1. 3 poäng
    Kan vi inte lämna den politiska diskussionen om att handla från vissa länder nu ? Tråden handlar ju egentligen om något helt annat (fjärrmanövrering av kulventiler), och låt den få fortsätta med det ! Sedan kan man mycket väl ha den andra diskussionen också, men starta då gärna en egen tråd om ämnet.
  2. 2 poäng
    Får du inte mycket bensin för pengarna (förmodligen ganska mycket) du behöver lägga på en sådan transplantation? Hur många sjömil åker du på en säsong?
  3. 2 poäng
    YES!!!! Fick upp slangen nu! 😃 Skruvade av oljeåterföringen från turbon vid motorn (koppling, 90 grader, sitter precis ovanför tråget nära där oljestickan går ner). Förde in en 1 mm tjock ståltråd med en krok på. Fiskade ca 15 gånger, sedan napp! Fick ut den till hålet där jag tog tag i den med en spetsig tång. Den satt fast lite men lossnade när jag ryckte i den lite försiktigt några gånger. Fan va skönt! Stort tack för all hjälp! 🙂
  4. 2 poäng
    Denna typ av sjunkning är den absolut vanligaste, alltså den när båten sjunker vid bryggan. Att sjunka efter grundstötning är relativt ovanligt, om än mer spektakulärt. Dock leder ganska många grundstötningar av lite kraftigare sort till vatteninträngning som definitivt hade sänkt dem på sikt om inte sådana som jag ilat dit med pumpar och ordnat torrsättning relativt skyndsamt. Min kollega har bärgat runt 1200 båtar, själv har jag varit med på ett 50-tal. Att stora båtar, som denna, sjunker är ganska ovanligt. Det är framför allt snurrebåtar som med otäta genomföring i motorbrunnen i kombination med obefintlig tillsyn som efter lite blåsa hamnar där nere. Detta nu på hösten. På våren blir det rätt många segelbåtar vars ägare glömt att sätta tillbaka kylslangen efter konservering och sen inte brytt sig om att kolla i båten efter någon timme efter sjösättning. Med andra ord handlar över 90 procent om bristande tillsyn och nonchalans. Övriga kan fördelas mellan dramatiska incidenter som brand och grundstötning samt riktiga tekniska fel som inte borde hänt och ej heller gick att förutse (typ kylvattenfiltret sprack osv). Sedan kan man ju konstatera att rätt många båtar inte borde vara lagliga eftersom konstruktionen är så vansinnigt usel att en idiot inser att de inte borde få ligga i vattnet med mindre att trailern stod redo att plocka upp båten inom 15 minuter. Sedan måste man ju också förstå vad man som båtägare köpt. En amerikansk ”fiskebåt” med stora snurror och obefintlig akterspegel är inte tänkt att bo i vattnet utan ska upp på land mellan åkturerna. Likaså är aluminium inte lika med osänkbar vilket framför allt Anytec- och Buster-ägare verkar tro. I synnerhet Buster faktiskt. Inte för att de är dåliga utan för att avståndet mellan vad båten kan och vad ägaren tror är för stort.
  5. 1 poäng
    Nej, men "Helikoptern kräks".
  6. 1 poäng
    Betänk följande: Referensnivåer Mälarens referensnivå = +0,26 meter i höjdsystem RH00, vilket motsvarar nivån 4,10 över västra slusströskeln i Karl Johan-slussen. Saltsjöns referensnivå = -0,40 meter i höjdsystem RH00, vilket motsvarar nivån 3,44 över västra slusströskeln i Karl Johan-slussen. https://www.stockholmshamnar.se/stockholm/vattenniva--floden--vindar/ Då borde alltså Mälaren med -19 innebära +0,07 i RH00 medan Saltsjön med -19 innebär -0,59, alltså en skillnad på 0,66 m. Årsmedelvärde är en nivåskillnad på 0,7 m. http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/nivaskillnad-malaren-och-saltsjon/
  7. 1 poäng
    -"Bara prata med Mr Chang, han ordna det bästa!"
  8. 1 poäng
    Sent ska syndaren vakna! Jag har nu demonterat av samtliga förgasare, plockat isär dom fullständigt, konstaterat att dom var till synes rena, rengjort med förgasarrengöring och ultraljudstvätt och monterat med nya packningar och nålar och skruvar. Under jobbets genomförande kunde jag konstatera att två av förgasarna hade dräneringsskruvar som nästan var helt urskruvade, samt att två av flottörerna var dåligt justerade (ej parallella i nivå med förgasarhuset). Jag passade även på att byta tändstift mot tre nya med högre värmetal då de förra verkade något blöta. Provkörningen gav vid hand att båten verkar starta något lättare än tidigare samt att gaspådraget nu följer en nästan jämn kurva. Motorn har fortfarande lite problem att komma upp i varvtal för planing. Detta är dock ganska rimligt givet vilken belastning som ligger på propellern i det ögonblicket. Kvarvarande möjligheter att se över (i prioriterad ordning): • Slangen inkl. kopplingar mellan tank och motor. • Membran i bränslepump. • Slang från bränslepump till förgasare (möjligen klämd/kraftigt böjd) • Tändningens timing vid svänghjul / spöke. (Detta ger jag mig inte på i första taget) • Kompressionstest (Vilket möjligen påvisar slitna kolvringar, cylinderfoder eller topplockspackning. Detta orkar jag inte heller lösa) • Genomgång av kablage samt kopplingspunkter / power pack. (Osannolikt fel) För övrigt så justerade jag gas/växellänkagets vajerlängder samt tomgången så att motorn går finare mellan växlar. Lätt och tacksamt meck!
  9. 1 poäng
    Nähejdå.....ni får inte alls Ruskpricken på er, men förstår ni inte skämt? Jag har ju själv en massa maskiner å svets, både gas å Mig mfl mm å även snickerimaskiner. Det är bra å jag gillar att/när folk kan fixa saker sådär. Vad skämtet skulle "belysa" är att det krävs lite verktyg å att kunna hantera dem vilket inte är givet. Alla kan köpa en vinkelslip på B-tema men sen så skär de snett ändå eller kapar fel. Sen nått helt annat. När skall vi slå ihjäl myten om slangklämmor? En (1 )slangklämma håller. Om materialet är mjukt så kan det korva sig lite under själva skruven. Det är därför man har speciella slangklämor för sånt material. Att man sätter två....om slangen spricker vid stosens slut , å det är där de oftast går av, hjälper inte hundra klämmor heller å det blir inte, skriver inte, tätare med två. Äre inte tätt med en så blir det inte bättre med den andra. Skillnaden är att man upptäcker inte att den första inte håller tätt. Då har man en viss säkerhet samtidigt som man invaggas i tron att det är bra, vilket det inte är om den ena är otät. Sedan har vi minimala risken att klämman helt enkelt går av. Klart om man kör fel kvalite å drar sönder gängen redan från början genom att dra för hårt..... Det är lika med spik, har man för korta så hjälper det inte att slå in en till. Det blir inte starkare. Å spikar man rakt in i ändträ....nä..tar inte den debatten nu även om det förekommer spik å skruv på båtar. Så skall man ha två klämmor ändå? Svar: ja. Men inte av orsaker som man tror utan förutsätter att båda är rätt monterade. Så har man både hängslen å livrem. Det är mer säkerhet än astronauterna har på sina rymddräkter. Jag vet för jag har sett äkta sådan på Space Center i Florida å talade med "experten" å förvånades över den enda, just det, enda gummiring som tätade bajonettfattningen för handsken. En liten sned rörelse å det sipprar ut övertrycket......Good Bye...men astronaterna är inte seglare så de kännne sig nöjda med den tätning, deras "skepp" lär la inte sjunka....eller gör de det? Nu äre bäst jag förtöjer texten innan jag sipprar ut mera trams som retar folk.🤐 Sätter på dubbla textklämmor.
  10. 1 poäng
    Det är naturligtvis totalt orimligt att kräva radarreflektor på alla fritidsbåtar. Inte ens alla fritidsbåtar har krav på lanternor. Ska en kajak ha en mast med en halv kvadratmeter stor radarreflektor? Eller en liten roddbåt? Det är stora fartyg som har krav på mer specialiserad utrustning, så därför är det rimligaste att de också får krav på sig att ha den typen av kamera. Jag skulle säga att det hamnar långt under miljonen, kanske runt en halv miljon, för en typisk installation i dag, men om alla måste ha det blir kostnaden dramatiskt lägre eftersom volymerna blir enorma. Det handlar om tiotusentals fartyg världen över. Men som jag ser det handlar det inte om fartyg mot fritidsbåt, utan om att ha ett verktyg för att förtydliga vad radarn ser. Är det där ekot en liten båt, en stor fågel, en flytbrygga som slitit sig, eller nåt annat som kan vara bra att identifiera? En sån kamera ger också en god backup om radarn inte fungerar som den ska, eftersom den kan ge en hyfsad bild av den närmaste omgivningen. Vid nödsituationer är en sån kamera väldigt bra på att se små saker i vattnet, t ex för att snabbt hitta nån som fallit i. Tänk er en sån på färjorna som först anlände till platsen där Estonia sjönk!
  11. 1 poäng
    I praktiken olaga intrång, eftersom hemfridsbrott kräver att någon bor på båten och i praktiken även att den boende ber dig lämna bostaden/båten. Olaga intrång av lindrigare slag kräver att brottet tas till domstol av den drabbade (enligt webben). Känns rätt otroligt att en båtägare som får hjälp att rädda sin båt lägger ner möda på att ta den ösande båtgrannen till domstol. Oavsett vilket straff (rimlig nivå) jag riskerar så skulle jag än idag hjälpa en båtgranne om dennes båt höll på att sjunka eller var dåligt förtöjd. Mackey
  12. 1 poäng
    Jag tycker också attityden ändrats när det gäller att hjälpa de som av någon anledning inte ser om sin båt. När jag var grabb på 60/70-talen försökte man hitta ägaren till en båt som hade onödigt mycket vatten på fel sida om skrovet eller så öste man helt enkelt båten. Idag när man seglar förbi en brygga kan det vara fullt med människor som ägnar sig åt sina båtar samtidigt som en båt nästan har sjunkit. Ingen gör något! Varför har det blivit så? Är det bara jag som var sällsynt välvaggad och fick växa upp på en plats där man hjälpte varandra utan att veta vem man hjälpte? Mackey
  13. 1 poäng
    Skönt om du inte tog åt dig. Sen delar jag inte din uppfattning (som kommer fram tydligare i det förra inlägget) att "vad har jag för båt" är en dum fråga på ett båtforum. Om du sen vill svara eller inte är ju självklart upp till dig, likaså bevekelsegrunderna. Men skall man prata dumheter är nog röriga kåserier helt vid sedan av en tråds ämne en större dumhet i ordets rätta bemärkelse. (Sen gillar jag personligen kåserier och när trådar kränger lite hit och dit, blir väldigt trist och torrt här annars.) Om en nybörjare ärver en båt, får den i gåva eller köper den på ren impuls så tyder det väl snarare på viss insikt att börja ta reda på vad för slags båt man har, och att därifrån söka vidare kunskap. Någonstans måste man börja, så även du. Det finns inget som säger att denna nybörjare kommer att bli en klåpare och en fara för oss andra i vikar och farleder. Det dummast hade väl varit att inte fråga eller söka kunskap. Att frågorna är rudimentära är nog snarare bättre än att de är avancerade - man måste lära sig krypa innan man lär sig gå. Man kan naturligtvis tycka det är korkat att ärva en båt eller köpa den på impuls, men jag ser inget direkt kausalsamband mellan frågan "vad har jag för båt" och dåligt sjömanskap. Visst, klåpare och idioter finns, men jag tycker inte dessa är vanliga eller utgör en överhängande risk för oss andra med sjövana. De med stor sjövana och stort kunskapsövertag som du själv kommer alltid att möta mindre "dugligt" båtfolk, men lite ödmjukhet kan nog vara på sin plats. Om inte annat för att vi alla är beroende av återväxt och nyrekrytering till båtlivet. För att koppla detta till TS ursprungsfråga så tycker jag (som jag skrev tidigare) att mångfalden minskat på MG sedan jag gick med för 8 år sedan. Personligen tycker jag det är synd, och jag deltar sannolikt av den anledningen mer sällan själv. Exakt varför (om ens om) mångfalden minskar vet jag inte. Men för den handfull personer som skriver här i princip dagligen kan det i alla fall inte skada att reflektera över just det faktum att man agerar lite i sitt eget vardagsrum där man har ett invant beteende och hittar i mörkret, men så ser det inte ut för de med en mer "normal" forumlivsstil. Sen skall inte detta missförstås - jag är full av respekt och uppskattning för alla som bjuder på sin kunskap i tråd efter tråd. Min privata uppfattning är vidare att kitt, tjôt, utsvävningar och lite gnabb (så länge det är med värme) gör forumet mer levande och lockande att delta i men jag köper att andra inte delar den uppfattningen utan ser det som störande. Vi är alla olika. Mångfald är bra.
  14. 1 poäng
    Då får du nog se till att köra helt utan kylning.. tror den värmen skadar mer än slangens frånvaro
  15. 1 poäng
    Nej det beror på vem som tappat ner slangen. Om en auktoriserad penta mekaniker gjort det hade det absolut inte varit någon fara. Om nu ägaren mot förmodan fått reda på det.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...