Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2018-10-07 på alla områden
-
8 poängYES!!!! Fick upp slangen nu! 😃 Skruvade av oljeåterföringen från turbon vid motorn (koppling, 90 grader, sitter precis ovanför tråget nära där oljestickan går ner). Förde in en 1 mm tjock ståltråd med en krok på. Fiskade ca 15 gånger, sedan napp! Fick ut den till hålet där jag tog tag i den med en spetsig tång. Den satt fast lite men lossnade när jag ryckte i den lite försiktigt några gånger. Fan va skönt! Stort tack för all hjälp! 🙂
-
3 poängJag jobbar dagligen med, inte i, ett stort internationellt svenskt företag som dessutom är en föregångare internationellt gällande hållbarhet och rättvisa i sin bransch. Jag kan berätta för Dig Mackey att det, även för det företaget, är kronor och ören som är det primära.
-
3 poäng
-
2 poängJag har som vinterprojekt tänkt bygga en liknande på bilden provtryckningsutrustning för att kolla spridarna hemma, finns en del guider på nätet hur man gör. Men grundreceptet är i alla fall en domkraft för 89:- . Finns ju givetvis färdiga verktyg o köpa också.
-
1 poänghttps://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=5&t=279408
-
1 poäng
-
1 poängGrattis, och som sagt skarva aldrig sugslangen som ska ner i motorn.
-
1 poäng
-
1 poängDet får du naturligtvis gärna tycka. Jag tror dock inte att en kines hade hållit med dig.
-
1 poäng
-
1 poängDe företag som har kommit långt i hållbarhetsfrågor brukar inse att hållbarhet är kronor och ören.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängFörsiktigt bruk av varmluftspistol har jag läst kan funka mot dylikt på bilforum. Med risk för värre skador då. Annars får du skaffa lite vinylglans med svart pigment från nån bilvårdsfirma.
-
1 poängNu har jag bytt kylarvätskan. Gick åt 12 liter åtminstone. Någon plugg vid sidan av motorn hittade jag inte som crabfish skrev om, å andra sidan är det omöjligt att se nåt i det trånga utrymmet. Jag lossade slangarna nere vid det som jag tror kallas limpor, på båda sidor av motorn. Slangarna kommer från termostathuset, den nedersta på varje sida. Sen lossade jag slangen mellan värmeväxlaren och det jag tror är en pump. Sen vid påfyllning gick det mycket lättare än förväntat. Jag hällde långsamt i vid locket på värmeväxlaren och kunde fylla på allting direkt! Vätskan passerade alltså termostaten trots att den var helt kall. Luftnippeln på termostathuset var öppen hela tiden. När det var fullt hällde jag i expansionskärlet till ”kalla” nivån. Sen stängde jag luftnippeln, startade motor och öppnade luftnippeln då och då tills det bara kom vätska. Märkte att det gick ut lite luft ur expansionskärlets slang i början med. Sen klart. Om jag gjort rätt... Att fylla allt från expansionskärlet försökte jag först men det går inte för öppningen från kärlet är jättelitet, mindre än slangen ut. Luftningen i termostathuset luftade båda sidor så att säga, jag klämde lite på alla slangar jag hittade och det märktes hur det kom luft/vätska då. Jag vet inte om det är normalt att man kan fylla hela systemet direkt? Det man läst innan är ju att termostaten måste bli varm först. Just detta moment var jag lite orolig för, angående hur fort termostaten öppnar om det bara är luft i kanalerna, men det behövde jag alltså inte fundera mer på sen. Min termostat funkar iaf för motortempen stannar jämt vid 60+ grader. Edit: Eller uppåt 70, minns ej nu.
-
1 poängMycket intrassant läsning detta. Tackar----tackar.😄 Först att om man är rädd att "järnet" rostar....som jag kan se på bilderna så är det inte starkare än att man kan bryta loss hela plattjärnsfästet så skuvarna/klona släpper handtaget på kranens vrid-arm. Så vaddå? Sedan indikeringen, visst Georg, en microbrytare i ändläget som du skriver strax härovanom, det har flera fördelar men det finns massor med tillämpningar även för Proximity Switcharså jag tänker tillämpa det...tack för tipset för övrigt! Har själv nyss ritat ett schema där jag använder just de strömställare som nämns, fast för helt annnat ändamål, törs inte skriva att det inte är båt för då får jag kanske på käften? Påminner för övrigt om det schema som bhemac skickade upp å där har jag microbrytare som gränsgivare. Tacka Kjell med kompani för det. Slutligen, ett sånt tjafs om Kina hit å AliBaba dit. Vill bara säga att om jag som kines får två skålar ris om dan istället för en för att jag tillverkar en grej som Georg villa ha så tar jag jobbet å får två skålar med ris å skiter i om min regering håller käften på mig. Den synen skulle man kanske åsså ventilera om vi skall snacka politik? Å allra sist, detta var en bra tråd, annat än frågorna om vilken båt man har "ärvt" efter moster. Jag har funderingar om att mekaniskt lösa mina två kranar för självlänsarna så de stängs parallelt å samtidigt med bara en spak man drar i. Det är så infamnt jobbigt att krypa under tofter å annat för att stänga dem så jag tror att Georgs lösnig skulle nog passa mig. Läge att fråga mera i detalj om inköpsstället men då skickar jag ett privat meddelande så slipper ni andra störas av min ev. inhumana kinakontakt. Skall kanske sluta köpa bananer från Eritrea nu när de är nästan sams med Etiopien? Eller var det tvärtom? Skall jag köpa flera bananer? Hm...
-
1 poäng
-
1 poäng40- motorn är en förkammardiesel, och spridarna sitter inte i några spridarhylsor. De tätar med kopparbrickor mot toppen. Det finns också värmesköldar som ska bytas vid demontering av spridarna. De sitter i botten av hålen. Kolla hur de är vända när du demonterar, så att de nya kommer rätt. Lämna spridarna till någon verkstad som har utrustning för att testa dem.
-
1 poängJa de spridarna går bra att provtrycka, fjädern blir med tiden utmattad och trycket släpper. Du får en riktig insprutningsdimma och rätt bränsle mängd in i cylindern. Nu vet jag inte tvärsäkert vid skärmen här men antar att det är liknande som i kad serien, som i din motor, man shimsar upp fjädern till rätt tryck. Spetsarna beroende på gångtid kan behöva bytas men en båt går så få timmar så det kanske inte är nödvändigt, den som provtrycker åt dig ser det direkt, inte så stor kostnad. Har du en 44 el 300 ser spridaren inte lika ut där går det inte att shimsa trycket, de har en typ av dubbelfjädrar som man växlar går växla en gång sedan byts spridaren ut. Om du tar bort spridarna själv se då till att märka upp dem så de återfår sin tidigare plats, varje spridare ger ett avtryck i spridarhylsan och risk finns att du får komp läckage om de byter plats.
-
0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00