Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2018-10-06 på alla områden
-
4 poängDenna typ av sjunkning är den absolut vanligaste, alltså den när båten sjunker vid bryggan. Att sjunka efter grundstötning är relativt ovanligt, om än mer spektakulärt. Dock leder ganska många grundstötningar av lite kraftigare sort till vatteninträngning som definitivt hade sänkt dem på sikt om inte sådana som jag ilat dit med pumpar och ordnat torrsättning relativt skyndsamt. Min kollega har bärgat runt 1200 båtar, själv har jag varit med på ett 50-tal. Att stora båtar, som denna, sjunker är ganska ovanligt. Det är framför allt snurrebåtar som med otäta genomföring i motorbrunnen i kombination med obefintlig tillsyn som efter lite blåsa hamnar där nere. Detta nu på hösten. På våren blir det rätt många segelbåtar vars ägare glömt att sätta tillbaka kylslangen efter konservering och sen inte brytt sig om att kolla i båten efter någon timme efter sjösättning. Med andra ord handlar över 90 procent om bristande tillsyn och nonchalans. Övriga kan fördelas mellan dramatiska incidenter som brand och grundstötning samt riktiga tekniska fel som inte borde hänt och ej heller gick att förutse (typ kylvattenfiltret sprack osv). Sedan kan man ju konstatera att rätt många båtar inte borde vara lagliga eftersom konstruktionen är så vansinnigt usel att en idiot inser att de inte borde få ligga i vattnet med mindre att trailern stod redo att plocka upp båten inom 15 minuter. Sedan måste man ju också förstå vad man som båtägare köpt. En amerikansk ”fiskebåt” med stora snurror och obefintlig akterspegel är inte tänkt att bo i vattnet utan ska upp på land mellan åkturerna. Likaså är aluminium inte lika med osänkbar vilket framför allt Anytec- och Buster-ägare verkar tro. I synnerhet Buster faktiskt. Inte för att de är dåliga utan för att avståndet mellan vad båten kan och vad ägaren tror är för stort.
-
2 poängJag brukar säga att det är bra att undvika att köpa saker från Kina, underförstått "om det finns alternativ". Jag tror det är bättre - eller mindre dåligt i alla fall - att köpa produkter som marknadsförs av aktörer utanför Kina. Stora köpare har kanske någon möjlighet att påverka lite mera än en privatperson som importerar själv. Jag tycker verkligen på riktigt att Kinas agerande är skrämmande. Nyligen "försvann" en chef från interpol (en kines), tidigare kidnappades Gui Minhai i Thailand och fängslades i Kina, uigurer deporteras till hjärntvättningsläger och Kina avråder turister från att besöka Sverige för att svensk polis avvisar tre turister från ett vandrarhem där de ockuperar lobbyn. Tillägg: Jag föreslår att vi slutar förstöra denna tråd med kinasnack. Mackey PS Den tv vi har ärvde vi av svärmor för massor av år sedan. Säkert har den kinesiskt innehåll, men det är inget vi har köpt i alla fall. ☺️
-
2 poängKanske borde fartyg över en viss storlek ha en värmekamera, t ex på en mast, med möjlighet att rotera fritt. Rätt typ av sån kamera kan utan problem se genom tjock dimma som om den inte finns, och lätt kunna visa om det där radarekot är en svan, en kanotist eller bara ett sjömärke. Det skulle ge möjlighet att få ett bra visuellt komplement till radar vid dimma eller i mörker. Vill man göra det riktigt bra skulle man kunna låta radarn skicka ut positionsvärden som kameran tar emot, och sen automatiskt riktar in sig mot den markerade positionen på radarn. Då blir det väldigt enkelt att snabbt ta reda på vad som döljer sig bakom "blobben" på radarn.
-
2 poäng
-
1 poängDet är nog mycket en generationsfråga där detta forum inte blir så representativt. Unga människor ställer helt andra krav på både företags agerande och sina egna val som konsumenter än vad den åldrande skaran av silver surfers här på MG verkar göra. Jag sitter i en Europeisk branschorganisations hållbarhetsråd, och det arbete som de flesta medlemsföretagen driver ligger ljusår framför den nattståndna och rasistiska risskålsmatematiken som framförs här ovan. Så det behöver inte vara så illa som det kan verka här.
-
1 poängJo gärna det, men det verkar som de flesta mest tycker det är jobbigt att tänka på andras livsvillkor och helst blundar med både ögon och öron för att slippa veta. Mackey
-
1 poängEn kul fördel med dessa motorer är att man kan göra en schemalagd motionering av ventilerna.
-
1 poängMycket intrassant läsning detta. Tackar----tackar.😄 Först att om man är rädd att "järnet" rostar....som jag kan se på bilderna så är det inte starkare än att man kan bryta loss hela plattjärnsfästet så skuvarna/klona släpper handtaget på kranens vrid-arm. Så vaddå? Sedan indikeringen, visst Georg, en microbrytare i ändläget som du skriver strax härovanom, det har flera fördelar men det finns massor med tillämpningar även för Proximity Switcharså jag tänker tillämpa det...tack för tipset för övrigt! Har själv nyss ritat ett schema där jag använder just de strömställare som nämns, fast för helt annnat ändamål, törs inte skriva att det inte är båt för då får jag kanske på käften? Påminner för övrigt om det schema som bhemac skickade upp å där har jag microbrytare som gränsgivare. Tacka Kjell med kompani för det. Slutligen, ett sånt tjafs om Kina hit å AliBaba dit. Vill bara säga att om jag som kines får två skålar ris om dan istället för en för att jag tillverkar en grej som Georg villa ha så tar jag jobbet å får två skålar med ris å skiter i om min regering håller käften på mig. Den synen skulle man kanske åsså ventilera om vi skall snacka politik? Å allra sist, detta var en bra tråd, annat än frågorna om vilken båt man har "ärvt" efter moster. Jag har funderingar om att mekaniskt lösa mina två kranar för självlänsarna så de stängs parallelt å samtidigt med bara en spak man drar i. Det är så infamnt jobbigt att krypa under tofter å annat för att stänga dem så jag tror att Georgs lösnig skulle nog passa mig. Läge att fråga mera i detalj om inköpsstället men då skickar jag ett privat meddelande så slipper ni andra störas av min ev. inhumana kinakontakt. Skall kanske sluta köpa bananer från Eritrea nu när de är nästan sams med Etiopien? Eller var det tvärtom? Skall jag köpa flera bananer? Hm...
-
1 poängNu gillar jag Citroën, de vågade tänka utanför boxen Jag gillar dessa Proximity Switchar, de indikerar rätt även om(/när) fästet till motorn rostat bort. Troligen blir det en relälösning så att man kan ha en knapp för att öppna och en för att stänga. Får fundera lite när jag fått grejorna.
-
1 poängDå förutsätter jag att du inte köper någon elektronik, inte har TV och ingen navigationsutrustning i båten, eftersom nästan samtliga större komponenttillverkare har kretsfabriker i just Kina. Fast det är klart, det ser man ju inte lika tydligt så då är det kanske inte lika farligt....;-)
-
1 poängAGM kan man ladda med 14,7V. Jag skulle säga så här: Köp vanliga batterier även om AGM är bättre. Men AGM tycker inte om ett varmt maskinrum. Lägg istället pengarna på en Sterling ProAltC den bryr sig inte om vilken spänning generatorn ger och laddar batterierna optimalt. Den dagen LiFePO4 ska in så underlättar en ProAltC.
-
1 poängJag kör även färjor inomskärs och det stämmer att man kan få väldigt bra ekon på ex en svan, mindre kul i bomtjock dimma om då man inte vet om det är en svan el kanske en vilsen kanotist. Nu kunde denna situationen nog inte bli mkt värre då det va mkt sjö och vind, motljus av solen, regnskurar och segelbåten gick för motor utan ens stödsegel, så den var även svår att se även med blotta ögat. Om de hade haft segel uppe hade det troligen varit betydligt enklare. Man kan nog vaggas in i lite falsk trygghet och tror man syns bra på fartygens radar, även när det går sjö. Många fritidsbåtsstråk går över tungt trafikerade leder ex skagen,bornholm och ålandshav så det är värt att ha i bakhuvudet att man kanske inte alltid syns lika bra som man tror.
-
1 poängBörja med att kontrollera oljenivån i tilten. Bägge symptomen tyder på att olja saknas.
-
1 poäng
-
1 poängÄr du en person som kan leva med ovissheten om vad slangen eventuellt kan orsaka för skada så skit i den och gå vidare. Är du däremot sådan (vilket det låter som) att oron kommer gnaga i dig och minsta darr på temp- eller oljetrycksmätarens nål kommer att få dig att för din inre syn se söndermalda plastpartiklar kleta igen pickup, oljerör och kolvduschar så finns det bara ett svar – riv och ta bort. Fördelen med nummer två är att du kan passa på att stöka undan en massa annat som säkert är rätt muggigt på en gammal spis. Vevaxeltätningar, trågpackning med mera är ju redigt dumt att inte byta när allt är isär och man kan ju fundera på annat pyssel som stödlager, kylvattenslang och annat i skölden när allt ändå är ur.
-
1 poängNej det beror på vem som tappat ner slangen. Om en auktoriserad penta mekaniker gjort det hade det absolut inte varit någon fara. Om nu ägaren mot förmodan fått reda på det.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00