Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-10-05 på alla områden

  1. 2 poäng
    Just det, det finns ju många ömma tår att trampa på, och det gäller ju då att sikta på den ömmaste av dem alla. Visst är det bra att kunna kasta glas på stenhus!? Tack för omdömmet! Egentligen har jag inte skivit ett enda ord om kylvattenintag i just denna tråden. Men om du hade satt dig in i hur dessa motorer fungerar så hade du insett att dessa är ofarliga att anvbringa på kylvattenkranen. Att dom skulle löpa amok och stänga sig själva under gång finner jag osannolikt, möjligen efter en mänsklig felmanövriering, men alla marinmotorer har väl idag olika typer av temperaturlarm som för oväsen redan innan tempen är kritiskt hög. Och som redan skrivits går dessa motorer att nödmanövrera åt båda hållen utifall växellådan skulle rosta sönder eller att motorn skulle bli spänningslös. Men du som jag och alla andra väljer fritt vilka tillbehör och andra saker vi skall ta med oss ombord eller installera i våra båtar. Jag gav ett tips som då iallafall i vissa fall mottogs bra, ett tips med förbehåll för kinesisk kvalitet, och samtidigt nämnde jag att det måhända finns bättre men dyrare prylar att köpa, och nu skriver jag även att dessa kräver en annan typ av installation då man byter ut hela kulventilen. I detta fallet behåller man en bra och godkänd kulventil avsedd för marint bruk (om man nu har sådana installerade ombord) men kompleterar då dessa med ett servo eller motor som kan fjärrmanövreras. Trevlig helg, min båt rycker i förtöjningarna och vill ut på havet!
  2. 2 poäng
    Men vad är problemet (förutsatt att det är Georg_Ohms variant "servomotor som vrider originalventilens handtag") ? Ventilens säkerhet och funktion påverkas ju inte. Det enda är att man får en extra bekvämlighet så länge motorn funkar, och när den inte gör det längre får man frikoppla och åter vrida handtaget manuellt.
  3. 1 poäng
    Jag dyster? nej knappast, gillar att tjôta och kan svara på provokationer. Angående Kina, och felciterade ordspråk, så "är det gräsligare på den gröna sidan". Jag har inga som helst betänkligheter att handla från exempelvis Aliexpress, om jag skulle ha det skulle jag inte kunna handla av andra större "svenska" företag såsom H&M, Clas Olsson, Dressman, Jula, Biltema, Sesea medfler, det förefaller idag som om nästan all världens tillverkningsindustri är belägen i Asien. Iallafall då det gäller konfektion och elektronik. Nä, den gräver en grop, välter ofta ett stort lass. Det gäller väl att se vad man sätter ned sina ömma fötter och tår. Jag brukar försöka att inte ge mig in i konflikter som jag vet att jag inte kommer att vinna, på förhand, men det kan vara svårt att låta bli. Åter till ämnet: Det kan fastna skräp i kulventiler oavsett om de är fjärrmanövrerade eller ej. Jag håller ju då med om ett kylvattenintag som är styrt av nollspänning kan vara en säkerhetsrisk. Men kan vara prakiskt för att skifta färskvattentank, stänga av avlopp till handfat och diskhon, liksom tillopp till toans spolvatten och liknande. Om nu motorn/servot/ställdonet havererar pga tvivelaktig asiatisk kvalitet så hår den ju att nödmanövreras och man kan byta ut den under tiden båten ligger i sjön....
  4. 1 poäng
    Det finns ju budgetmodeller på bogpropeller också, Ruskpricken...
  5. 1 poäng
    Är du en person som kan leva med ovissheten om vad slangen eventuellt kan orsaka för skada så skit i den och gå vidare. Är du däremot sådan (vilket det låter som) att oron kommer gnaga i dig och minsta darr på temp- eller oljetrycksmätarens nål kommer att få dig att för din inre syn se söndermalda plastpartiklar kleta igen pickup, oljerör och kolvduschar så finns det bara ett svar – riv och ta bort. Fördelen med nummer två är att du kan passa på att stöka undan en massa annat som säkert är rätt muggigt på en gammal spis. Vevaxeltätningar, trågpackning med mera är ju redigt dumt att inte byta när allt är isär och man kan ju fundera på annat pyssel som stödlager, kylvattenslang och annat i skölden när allt ändå är ur.
  6. 1 poäng
    Det var faktiskt det sista jag väntat mig från ”kungen av utsvävningar”. Gäller alltså bara dina trådar då? Vad är det Du finner provocerande? Att avråda från att sätta en obeprövad kinaservo på kylvattenintag?
  7. 1 poäng
    I egenskap av trådskapare önskar man ibland att man kunde radera ovidkommande och provocerande inlägg i den tråden man skapat.
  8. 1 poäng
    Japp, det är tur 😉 Vågar väl då knappt nämna att jag under närmaste veckorna kommer installera AC i min båt, med allt vad det innebär med extrajox som cirkulationspump, kondensvattenavrinning och annat...😆
  9. 1 poäng
    Landkrabbelösning ? Hmmm..... Kan visserligen hålla med om att man skall hålla lösningarna enkla. Men om man bara skall/får tala om idiotsäkra lösningar som alla som kan läsa detta forum (oavsett kompetensnivå) skall klara av så kommer ingen kunna skriva något. I synnerhet inte om det dessutom krävs att den som skriver skall ta ett ansvar för att ingen av alla forumdeltagare oavsett kompetens missuppfattar det och gör något korkat. Sedan talades det ju ovan om just feedback och indikering av läget för att råda bot på några av dina farhågor. Tråden handlar ju viss mån om ett problem som bottnar i att människan är glömsk och bekväm, och ett hjälpmedel för det. Mot det hjälper ju tydligen inte att hålla det enkelt. Inte om ventilens uppbyggnad och utförande i sig. Varför skulle man inte få diskutera och unna sig lite roliga onödigheter också ?
  10. 1 poäng
    Så ett eventuellt elfel under gång skulle inte under några omständigheter kunna stänga ventilen menar du? Eller att den bara öppnar lite halvt? Törs du lova det om du inte gör installationen själv eller ens vet vilken valfri forumsläsare som ger sig på detta? Det är problemet med att tipsa om dylikt på ett publikt forum. Det enda JAG vet säkert efter 25 år som yrkessjöman är att även bra grejor går sönder. En landkrabbelösning är ju att bygga på ytterligare system för att övervaka det första. Keep it simple!
  11. 1 poäng
    Dessa uppges ha IP66 klassade motorer och brons eller rostfria ventiler. Men då måste man byta ventil, då är dessa enklare. Håller de inte så är det enkelt att byta. Rosten är nog inte ett så stort problem, mina kommer sitta i ett utrymme med en mycket större järnklump. Och det är bara det man gör själv som behöver hålla i 1000 år, de här köper jag färdiga
  12. 1 poäng
    Man kanske skall vara försiktig med sina uttalanden, då man annars för käka upp dom, i tusen år...😎 Ja de här motorerna eller kanske mer tekniskt språkligt korrekt "servon" är nog inte avsedda för marin miljö. Kapslingen är av någon svart, men ända stabil plast, inuti ser det ut att vara "orostfritt" Fe, yttre delar är kromat stål. Ingenting man monterar utomhus. Det kan ju bli en del fukt runt de ventiler där dessa monteras så man bör ju hålla koll på korrosionen. Men man får ju det man betalar för och den motorn/servot jag köpte var billig. Om man vill slanta upp litet mer pengar så finns det ju kompletta motor (-servo)ventiler att köpa både tvåvägs och trevägs. Dessa ser ju iallfall på bild, mer gedigna ut. Dessa finns för olika rördimensioner och olika manöverspänning, även för hushållsel.
  13. 1 poäng
    Intressant! Men kan du förklara lite mer för oss som inte är vana vid radar. Vad är det jag ser? Vad är vad på bilden? Vad menas med TSS och cpa?
  14. 1 poäng
    Orrskär 850 har sådan konstruktion, kopparröret till sjövattenintaget börjar i septitanken och har äargat sönder för några år sedan, det som hände då var att septitanken blev fylld upp till vattenlinjen och då var det ungefär en dm kvar till att den var full. Septitanken är plastad mot skrovet. Det är en likadan konstruktion där sumloggen sitter, ett trappsteg på väg ner i ruffen som fungerar på detta sätt, en box som inte kan rinna över om det blir hål där.
  15. 1 poäng
    Vi hade en kille här, Eilean som tyvärr gick bort för några år sedan. Han hade en Moody 42 som låg i året runt. Han berättade om sina nyårsseglingar, det lät lockande. Det finns många fina dagar på vinterhalvåret. Inga större problem idag med värmare, vindruta och kapell. Risken är ju att båten fryser fast. Ett antal båtar gör det varje år. Det jag började med var att prata med alla som hade egen erfarenhet. Alla verkar vara positiva och ingen verkar ha fått några skador. 2016 opererades jag för gallbesvär och beslutade mig för att inte slösa krafter på att ta upp båten. Det blev -6°C som kalast och båten satt fast. För att få ström ombord fick jag lägga ut 55 kabel så det blev bara ibland. Inga problem överhuvudtaget. I år ska jag byta några bordsgenomföringar och det är lämpligare på land... Men sen blir det vinterliggning med lyft i juni för bottentvätt om det behövs.
  16. 1 poäng
    Kolla tråden "Höstpyssel". Bra fråga, handlar nog om pengar. Ett vattentätt skott för och akter om motorrummet borde man nog ha. Andra för in/ut skulle kunna placeras i "kofferdammar" för att minska risken för vatteninträngning. Men, enligt försäkringsbolagen är det få skador. Stenar i vattnet är farligare.
  17. 1 poäng
    Mer än 1000 år. I alla fall enligt en "mailfot".
  18. 1 poäng
    Därför investerar jag i motorventiler!
  19. 1 poäng
    Det var en sådan här som jag köpte. Tycks fungera väldigt bra. Måhända köper jag en till och monterar den på kulventilen till diskhons avlopp, då jag inte når den ventilen utan att demontera "kastrullådan" i byssan.
  20. 1 poäng
    Nu står det ju inte vad det är för motor och för båt, men har du platt vatten, ingen vind och gör fem knop tar 100 sjömil tar det 20 timmar att göra resan. Dvs - det går, men det kommer att vara tröttsamt för öronen. Själv skulle jag se det som ett utmärkt tillfälle att lära mig att segla. Det är inte skitsvårt, och förr eller senare är det ju dags, så varför inte förr..?
  21. 1 poäng
    Jag jobbade ett tag med en sotare som hade köpt en villa strax utanför Göteborg på 90-talet. Minns jag rätt sålde de den med 4-5 miljoners vinst. Sotare är inte direkt överbetalda, ska man veta också.
  22. 1 poäng
    Är väl ingen skillnad mot de som hade råd att köpa en Storebro på 70-talet...
  23. 0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...