Nu har jag inte längre vare sig kapell eller bågar, men har haft i många år.
Det blir alltid ett vill mjöl i beslagen där aluminiumet korroderar, jag har även haft nylonbussningar i anslutningen mellan aluminiumet och de rostfria beslagen, något bättre så länge nylonet är helt, men det spricker efter en del år. Nu har jag ju båten i Kattegatt och Skageracks elektrolyter, så där är det ju extra tufft. Jag har då sett att det även finns bågar i rostfritt rör, ser väldigt dyrt ut...
Jag har även haft rostfria stoppskruvar i aluminiunrören, som efter några år är näst intill omöjliga att skruva ur intakta... Nä, aluminium är trots sin eloxering, inget bra material att ha ombord. Jag hade, jag med betoning på "hade" en stävskena av aluminium på Nimbusen.... Fattar inte att jag kunde vara så korkad att jag köpte en av det materialet.... När den byttes ut mot en av rostfritt, syrafast stål slutade ekolodet att ta emot eller sända sina signaler, givaren satt på skrovets insida ovanför stävskenan....
Men som sagts, aluminiumbågar och rostfria beslag är ju vad iallafall nästan alla har..... Varken beslag eller rören till bågarna kostar speciellt mycket, kan ju ses som förbrukningsartiklar, liksom kapelduken, den är inte direkt evig den heller....
Jag har nu en båt från 2003, stabila rutramar av aluminium, skruvade på insidan med trettontusen rostfria skruvar, varav iallafall trehundranitton av dessa har ett vitt mjöl omkring sig....