Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2018-10-02 på alla områden
-
4 poängNej det beror på vem som tappat ner slangen. Om en auktoriserad penta mekaniker gjort det hade det absolut inte varit någon fara. Om nu ägaren mot förmodan fått reda på det.
-
2 poängInte en chans att en tillverkare kan svara (exakt) på vad främmande föremål gör i deras produkt. Vi vet alla vad svaret blir: Ta bort slangen!
-
2 poängEller lugnt låta slangen ligga kvar i tråget, alla försök med ståltrådar genom ett litet hål någonstans är med 99,9 % säkerhet omöjligt.
-
1 poängNej, jag hittar inte på, jag skrev fel. SMF är det, det stämmer, och det kan vara 14 Ah, men... Jag är ganska säker på att det är på 16 Ah, köptes ju för nästan två år sedan. Hur som helst, ett MC-batteri för 399:- kronor funkar bra för att starta vår motor. Som nödlösning kan man alltid koppla in förbrukningsbanken att starta med. Mackey
-
1 poängDu har alltså sammanlagt 2V spänningsförlust mellan batteri och startmotor. Det är mycket, max 0,5V borde det vara. ungefär. Normalt kanske batteriet sjunker till 9V när startmotorn går. Är det ytterligare 2V lägre så rör sig nog startmotorn långsamt. Lossa kablarna, kolla kabelskorna, gör rent och sätt tillbaka. Det kan också vara ett annat fel, att solenoidens kontakt del är slut och ger dålig kontakt. Detta hände mig men yttrade sig så att startmotorn gick bara gick ibland. En ny startmotor löste problemet, den kostade bara något mer än en ny solenoid.
-
1 poängAntagligen. I gropig sjö kommer oljan att hoppa runt. Om plastslangen då träffar en roterande vevaxel så ...
-
1 poängDu har ett gott hjärta och vill vara ärlig. Jag vill också jobba för det goda. När en telefonförsäljare ringer upp dig, tror du han är ärlig? Nä! Tror du han tänker på eventuella konsekvenser? Nä! Får du reda på alla detaljer när du köper en båt av en privatperson? Nä! Tänker säljaren av båten på konsekvenser? Nä! Världen behöver fler som du bhemac!
-
1 poängJag tror ni alla har rätt. Det finns ingen universalyta, då skulle den redan vara patenterad och vida använd. Ta följande scenarior: 1. Du åker fort i stilla vatten. Båtbotten "klistrar" 2. Du åker fort i gropig sjö. Båtbotten har mindre kontakt med vattnet. När går det som fortast? Det är en oändligt antal parametrar att ta hänsyn till så svaret är inte självklart.
-
1 poängHej, ytan har ju betydelse för friktion i vatten och luft. Det är även viktigt för skidåkare och att hitta rätt struktur i olika fören är en hel vetenskap. Det har ju gjorts försök med "shark skin" i simning och bevisligen går detta snabbare än utan dräkt. Man har även tittat på detta i luft och flygplan där man uppmätt en bränslebesparande effekt. Hur mkt det påverkar en fritidsbåt är väl oklart då mkt annat som påväxt med havstlpander etc påverkar mer. Här är i alla fall en intressant artikel https://www.scienceinschool.org/content/design-inspiration-secrets-shark-skin det finns även mkt att läsa om man googlar texture and friction
-
1 poäng
-
1 poängOlje, diesel, Luftfilter samt remmar till mina KAD43 köper jag på AD center, funkar kanon.
-
1 poängAxmans marin Handlar där mailat/ringt och frågat en massa samma trvliga kompetenta bemötande varje gång. https://www.axmarin.se/
-
1 poängO, ja då... men räknar i så fall med motorlyft, för att plocka ur slangen, samtidigt som jag kollar efter normala förslitningsskador, rensar sil, lagerslitage o s v.
-
1 poängHär är kommandona när ett vikingaskepp stagvänder; Hövitsman ger alla order: 1 Var med sitt (alla går till sina platser) 2 Pass på, vi går över (Hövitsman står på akterskeppet ock håller brassarna i händerna,) ))rosmanlovar. hövitsmantar tar hem i lä brass. 3 La go (När hövitsman bedömer att det "bår" på andra bogen. NU HÄNDER MYCKET.. Skotet och halsen och bolinan lossas, klober springer fram till halskaren med gamla skothornet nu blivande halsen och halskaren gör fast. Eventuellt ropar halskren " hals fast"! Skotkaren skotar så vackrt, Bolina sätts ock spänds när skeppet stävar bidevind på den andra bogen. Kanske är det LA GO som spökar Anders PS ATT kovända: Pass på vi går under!
-
1 poängSamtidigt är ju faktiskt en del av de större båtarna flytande sommarstugor. Folk bor i dem på helger utanför den typiska båtsäsongen, utöver den tid de ändå är ute med dem. Det är flera båtar runt där vi har vår båt där det är så. Är man två vuxna och några barn, så vill man nog ha 35+ fot för att få plats bekvämt utan att gå varandra på nerverna eller behöva stuva om mellan nattkonfiguration och dagkonfiguration varje dag. Om så bara tre procent av den arbetande befolkningen har den ekonomi som krävs, så är det ju ändå ett par hundra tusen. Om bara en mindre andel av dem faktiskt köper en båt är det fortfarande tiotusentals. Så jag kan nog ändå förstå att det finns en marknad.
-
1 poängKollade runt lite på trådarna som ligger högst i mitt "flöde". Det är allt en hel del nya medlemmar som inte bara frågar utan som också svarar och delar med sig av sina erfarenheter. Roligt och ni ska känna er välkomnade! Så på kort sikt tror jag forumet kommer leva väl. På lite längre sikt spelar det nog mest roll hur båtlivet som sådant utvecklat sig, men det har vi ju dryftat tidigare. En sak som också skrivits tidigare är att det är skribenterna som utgör forumet och som är den största tillgången. Glöm inte det!
-
1 poängElegant uträkning. Du har självdiciplin och vet vad du kan kosta på dig och inte. Tror inte det gäller de flesta andra. Ditt hypotetiska par som du beskrivit kommer inte att fokusera 100% på avbetalningen av sin hypotetiska båt utan kommer att använda sina pengar på annat. Nya bilar, resor osv. när man "har råd" ...
-
1 poängAlternativ till sommarstuga eller husbil. Funkar även som skrytobjekt eller pörtstuga. Ägare till 95 % av båtarna i hamnen, övernattar inte 5 nätter på något annat ställe under sommaren. Gör möjligen en dagstur, när det är helt vindstilla.
-
1 poängEtt par i övre medelåldern som byggde eller köpte en villa i en attraktiv del av ett storstadsområde på 60- eller 70-talet, säljer huset och flyttar till en billigare lägenhet när alla barn är vuxna och utflugna. Kan nog lätt frigöra några miljoner. Resten bör gå att låna till. Relativt välbeställda personer med högt värderade bostäder som är lågt belånade och som kombinerar sparpengar med ökat lån på bostaden för att finansiera köpet. Men det enkla svaret är väl att det inte finns några vanliga löntagare som har råd med det.
-
1 poängSkiftnyckel är rena döden för sittande muttrar och pluggar. Försök få tag i en fastnyckel/hylsa som passar.
-
1 poängJag skulle nog försöka att känna efter försiktigt med en annan lite stelare slang, hur långt ned övre änden på den tappade slangen är. Röret som du förde ned slangen i verkar ha diametern 8 - 10 mm. Först skulle jag sen försöka med en sån här, översta bilden. Men putta inte ned slangen ytterligare! Två sista bilderna/ Om det inte funkar skulle jag leta rätt på en trallskruv, som nätt o jämnt går att skruva in i en stel plastslang. Gärna en slang som nätt o jämnt får plats i röret (med skruv enligt nedan) för då centrerar den. Klippa av trallskruven i gängorna. Föra ned slang med avklippt skruv, till den nivå du kände av först. Försiktigt snurra slangen/skruven, som då letat sig in i den tappade slangen... Dra försiktigt ut när det nappar. ( Trallskruv är självborrande. ) Obs. Den avklippta skruven måste sitta ordentligt fast i slangverktyget.
-
1 poängJag kan tycka att forumet är onödigt tilltrasslat med så många olika delar. Behövs det verkligen så många avdelningar när ingen ändå modererar och flyttar trådar som uppenbarligen hamnat fel? Borde väl räcka med 4-5 olika delar? Som ny blir det oerhört svåröverskådligt tror jag. Förövrigt tycker jag delen ”övrigt snack” används alldeles för lite. Det är ju där huvuddelen av kärntruppen briljerar ändå. Den rena ”off topic” delen verkar trög?
-
1 poängFrågan är då om "lee ho" är samma sak som "la gå"? Lee ho verkar ju användas både som ror i lä och för att beskriva att man passerat vindögat. I övrigt är ju fackuttryck rätt bra så länge alla förstår dem. Jag har berättat detta tidigare, men... En god vän till mig var för länge sedan ute och seglade för första gången med ett gäng tjejer. Hon skulle hoppa iland för första gången - på en brygga i Sandhamn (ungefär som Marstrand). Jag vet inte vad som föranledde kaptenen att ropa "Ta trossen på andra sidan mantåget." men så ropade hon i alla fall. Min vän tittade akterut och såg troligen mycket frågande ut, som om hon inte hörde. ??? Ny order och högre (båten närmar sig ju bryggan). "TA TROSSEN PÅ ANDRA SIDAN MANTÅGET!!!" Fortfarande frågande blickar från min vän, och intresserade blickar från intilliggande båtar. ? ? ? Ny order skriks nu ut, nu så att hela Sandhamn hör. "TA SNÖRET PÅ ANDRA SIDAN STAKETET!!!!!!!!" Det funkade att lägga till, men jag vet inte hur tjejerna blev bemötta i Sandhamn. Alla yrken, sporter, mm har sitt fikonspråk. Mackey
-
1 poängKorrosionsskyddet avtar med tiden vilket kan demonstreras med åtskilliga trasiga bilar. Eller menar du att det är en jättekonspiration att alla motortillverkare rekommenderar byte av kylarvätskan med ett visst intervall?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00