Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2018-10-01 på alla områden
-
3 poängJavisst kommer det att leva kvar, som en klubb för inbördes beundran. Det finns nämligen inte en chans att detta fåtal medlemmar kan allt om allt, vilket en del vill göra sken av.
-
2 poängJag har varit med och startat och modererat en del forum, något väldigt smalt som hade 100-tals inlägg varje dag. Min erfarenhet är att nyckeln var att attrahera ett fåtal kunniga personer som svarade på mer eller mindre allt som postades. Skillnaden mellan ett aktiv och ett dött forum är en handfull personer som är hyfsat kunniga inom sitt område och kan frekvent uttrycka det med god ton i skrift. Sedan behöver det modereras i den utsträckning så att man håller bort alla inlägg som bryter mot aktuella forumregler, helst skall det inte ens märkas. Men inget skrämmer bort seriösa forumdeltagare så snabbt som oseriösa inlägg med trist attityd. Så min uppfattning är att så länge tillräckligt många av forumets guld- och hedersmedlemmar besöker forumet regelbundet och tar sig tid att besvara en och annan fråga så kommer det leva kvar.
-
2 poängHehe! Pang på rödbetan. I like it! 😂 Jag försöker att inte kladda i trådar där jag inte är tvärsäker på att jag vet vad jag talar om. Om det inte är trådar av mer filosofisk karaktär som denna till exempel. Men tyvärr finns det karaktärer på detta forum som alltid leverar tvärsäkra svar oavsett vad det gäller och som sedan dessutom försvarar sin åsikt in absurdum när andra påpekar det orimliga i påståendet. Till skillnad från mg så finns det på facebook inte något graderingssystem som baseras på antal inlägg. Skriver man prutt 12000 gånger i lika många trådar på mg blir man amiral eller något. Nytillkomna verkar tyvärr ofta tro att det är någon sorts kvalitetsstämpel. Och självklart triggas vissa individer att ”göra karriär” oavsett vad. Några klarar detta på ett snyggt sätt och kan tillslut bli en tillgång på ren hörsägen. Men då bör man också låta det framgå.
-
1 poängHåller med dig i ditt inlägg till fullo, det livar upp och kan vara roligt med tramstrådar, om det då håller sig till tramstrådar. Fann ju någon tråd för nåt år sedan om hur man skull låsa in båten osv, den tråden gav många skratt. Om mg enbart blev ett bibliotek med strama inlägg försvann nog majoriteten här direkt. Som du skriver det är skrivandet som är kittet. Har en hel del kompisar härifrån mg som man lärt känna just för det stora båtintresset man delar.
-
1 poängKollade runt lite på trådarna som ligger högst i mitt "flöde". Det är allt en hel del nya medlemmar som inte bara frågar utan som också svarar och delar med sig av sina erfarenheter. Roligt och ni ska känna er välkomnade! Så på kort sikt tror jag forumet kommer leva väl. På lite längre sikt spelar det nog mest roll hur båtlivet som sådant utvecklat sig, men det har vi ju dryftat tidigare. En sak som också skrivits tidigare är att det är skribenterna som utgör forumet och som är den största tillgången. Glöm inte det!
-
1 poängPrecis detta. Jag har personligen aldrig förstått de som köper en propeller... de drar ju otroligt med ström och kostar skjortan. Det är ju samma princip som att köra en billig dränkbarpump och låta den göra jobbet. Men som du skriver så är det inte många som testat att båten fryser. Men teoretiskt sätt så borde det inte vara någon fara. Jag anser att om båten fryser fast så har jag en bra "veranda" att gå ur och i båten om vintern. Inget "kluckande" eller "bubblande" runt skrovet om natten. Och drar mindre el. Samt jag ligger i en skyddad hamn, inga strömmar eller så som gör att jag får ett istryck mot skrovet. Nackdelarna är väl bara att det känns "fel" att ha båten infrysen och det kommer skada båten. Även om jag inte har bevis eller kan finna någon som säger tvärtom... Så vågar man...
-
1 poäng
-
1 poängJag lever ensam, bor halvdyrt och har en förhållandevis låg lön. Har månadsutgifter kring 14 000 kr och har som mest ca 3000-4000 kr "över" en normal månad. Många i min bekantskapskrets tjänar uppåt det dubbla. Tänk er ett par med sammanlagd bruttoinkomst på 80 000 kr/mån, och med motsvarande boendestandard som mig. Det blir inte dubbelt så mycket som mig i månadsutgifter, utan kanske 1.5 ggr. Låt säga 22 000 per månad. Netto bör de få ut närmare 55 000 kr tillsammans. Det handlar alltså om 30 000 kr per månad att kunna spara, eller avbetala ett båtköp. En miljon på tre år. Så det är inget extremt som krävs.
-
1 poängVi ska kanske återgå till att diskutera ursprungsfrågan dvs stormen som var över för en vecka sedan?
-
1 poängEn detalj att känna till är de säkringar som sitter i samma plasthållare oftast ovanpå motorn. En är inkopplad, övriga tre är i reserv. Har varit med om vid flera tillfällen att motorer inte startat. Då har det varit trasig säkring. Bara att skifta till nästa, efter att all elektronik stängts av. Varför blir det så? Då båtarna byggdes för många år sedan så fanns knappt någon elektronik ombord. Nu är det fullsmockat. Och ofta kopplas mycket, av gammal vana, över just denna huvudsäkring! Bäst är att bara ha kopplat sånt som har med motorns start och drift över denna. All annan elektronik, lampor, ekolod GPS, kylskåp, laddare mm, kopplas över egna säkringar och brytare. Med egen matning direkt från förbrukningsbatteri.
-
1 poängDen tunna slangen som TS beskriver är ca 80 cm lång. Det innebär, om den inte sitter kvar i oljesticksröret, är väldigt mjuk och vikt sig när TS pressat på så den glidit utmed trågbotten En styvare slang som det är till min oljesug viker sig inte utan den bottnar i tråg botten och där blir det stopp
-
1 poängJag skulle prövat att suga upp röret. Stålröret borde ju gå ner till botten av oljetråget, och om ditt plaströr inte är väldigt kort så borde det ju sitta kvar i röret. Häll tillbaka olja i motorn, gärna den gamla. Koppla på ett nytt sugrör med lite större diameter utanpå det på det som sitter i blocket och sug upp plaströret. Det borde fungera.
-
1 poängJag tänkte också på drulleförsäkringen redan i första inlägget i denna tråd. Har du en sådan borde problemet ligga hos VolvoPenta och ditt försäkringsbolag.
-
1 poängJag tror ingen maskinförsäkring ersätter skador från en tappad slang i motorn. Men i vissa försäkringar ingår en "drulleförsäkring". Att fråga kostar inget.
-
1 poängJa så har jag det. Generatorn laddar startbatteriet genom ProAltC's inbyggda "skiljerelä". Dvs startbatteriet laddas med generatorn precis som vanligt. Husbatteriet laddas via DC/DC omvandlaren, spänningen är oberoende av generatorns spänning, den ska bara hålla min 13,5V. BMSen har två uppgifter, balanser dvs utjämna spänningen mellan cellerna och skydda mot över/djupurladdning - om man kompletterat med rätt relä. Kostnaden för BMSen är ca 4500kr. Överladdning skyddar ProAltC mot. Djupurladdning skyddas av solregulatorn. Komplettera med ett över/underspänningslarm för någon hundralapp. Behovet av balansering är inte så stor. Obalanserade celler är inget farligt. Obalans är något man ibland får på köpet med nya celler. Obalanse var dock väldigt liten i mina celler. Bedömningen är att det räcker med en eller några balanseringar per år vilket kan göras manuellt, cell för cell. Jag använder en ISDT BG-8S Balancer som även visar varje cells spänning. Kostar typ 200 kr och kan mycket väl balansera ett 200Ah batteri, det bara går lite långsamt.
-
1 poängTror du det påverkar maskinskadeförsäkringen på en 32 år gammal motor? 😁 Om du gissar vilt, vad tror du försäkringsbolaget skulle svara på frågan om han bör ta bort slangen?
-
1 poängÄr väl ingen skillnad mot de som hade råd att köpa en Storebro på 70-talet...
-
1 poängNär du nu sölat ner backen med glykol är det viktigt att sköljer länge och gärna flera gånger med vatten på platsen för att minimera risken att något djur slickar i sig det söta och blir förgiftade. Att det sjunker ner lite glykol i backen oåtkomligt för djur tror jag har försumbar betydelse.
-
1 poängNu tror jag inte att något totalras står för dörren på grund av den slangen. Men jag förstår om Du vill göra vad som rimligen går att göra. Visst kan Du försöka fiska upp slangen, men jag tror inte på någon större framgång. För det första ska Du hitta slangen som troligen ligger nere i oljetråget och för det andra kunna få ut det genom ett hål som kanske är Ø15 mm. Visst, försöka duger men ha inte för höga förhoppningar. Finns det plats under motorn så att Du kan släppa ner oljetråget en liten bit, kanske 5 cm?
-
1 poängStäll frågan till Volvo, de borde veta. Det är möjligt att det funkar att lämna kvar slangen. Men hur blir det den dagen du ska sälja? Man bör nog berätta det men det kan ha en viss inverkan på det priset. Väljer man att inte berätta så döljer man en viktig uppgift och det kommer inte vara positivt om något skulle hända. Man kan ju även fråga försäkringsbolaget.
-
1 poängBrukar ju som bekant inte vara så gott om plats under maskinen, men man kan i många fall iaf få på ett rör som ger 1-2 viktiga dm till. Eller du kanske har fasta nycklar i steglös längd? Ett rör som förlängare är guld i många situationer.
-
1 poängEn klarsynt analys. Jag tror en del av problemet ligger i att vi har en handfull väldigt kunniga forummedlemmar som hänger här 24-7 men som glömmer bort att de är relativt unika både med sin kunskap och sin forumlivsstil. Värst är pekpinnarna om sökfunktion kombinerad med länkar till gamla trådar. Man ledsnar och går vidare. Kåserierna med anekdoter som poppar upp här och var kan jag själv tycka är trevliga, men jag inser hur de söndrar funktionaliteten. Ännu värre är nog när enskilda "guldkantade" forummedlemmar för tvåvägskommunikation via öppna trådar. Föraktet mot nybörjarens sätt att närma sig båtlivet är en annan faktor. Ruskpricken manifesterar detta väldigt tydligt tidigare i denna tråd (det skrämmer mig att han får massa "likes" på det inlägget). Med vilken rätt kan någon avgöra vilket sätt som är det korrekta att närma sig båtlivet? Är det inte bättre att en nybörjare ställer en dum fråga på MG än att låta bli? Den typ av båtliv, och sätt att närma sig båtlivet som Ruskpricken förespråkar är på utdöende. Vi kan tycka vad vi vill om det. (Tyvärr kommer nog både Ruskpricken och hans tillskyndare att se detta som ett påhopp, men det är helt fel tänkt. Jag är orolig över nyrekryteringen till båtlivet - som ser helt annorlunda ut nu än för 50 år sedan - men där vi som varit med ett tag har ett ansvar som mentorer om vi inte skall gå i riktningen mot ökade regleringar och lagstiftning). Och argumentet om att det är kaos där ute i skärgårdar och hamnar p.g.a. inkompetenta nybörjare med nya och eller stora båtar stämmer helt enkelt inte. Incidenterna är trots allt få. Det går självklart alltid att göra en tilläggning snyggare o.s.v., men det är inte kaos. Idioter och klåpare finns, men ofta är det samma fåtal personer som tycker sig möta idioterna... Sammantaget har mångfalden här på MG minskat vilket jag tycker är synd. Den riktning som delar av forumeliten förespråkar i denna tråd är elitistisk, exkluderande och i förlängningen fullständigt meningslös. Jag tror den gör sig bättre i ett slutet forum. För glöm inte bort att detta är ett öppet forum som borde välkomna nyrekrytering och i flera avseende ha högt i tak.
-
1 poängNä. Inte golvlack om den inte sitter UV-skyddad, dvs så solen ibte kommer åt. Kör med fernissa. Vill du ha matt kör du de första lagren med bland och avslutar med 1-2 lager matt. 2-komp bara om båten står varmt.
-
1 poängHar inte med kunskap att göra. Varför trassla med bildbearbetning när moderna plattformar kan lägga upp en bild eller ett videoklipp direkt från enheten. Folk har generellt väldigt dåligt tålamod med krånglig/outvecklad mjukvara. Förövrigt är ditt inlägg huvudet på spiken på vad jag skrev. Förväntar mig inte att Du förstår varför.
-
1 poängTror på MG:s överlevnad, visserligen minskar ägandet men det kan bli en omvärdering av det. Innan pensionen hade jag firmabil i 35 år och köpte tjänster för att få tid över. Så småningom började jag tycka att jag dränerade livet på en del innehåll och tappade enkla färdigheter. Då övergick jag till att tvätta bilen för hand, göra service och reparationer, husreparationer, fixa alla möjliga trasiga apparater, slipa skridskor, osv. Båten har jag aldrig anlitat hjälp med. Ibland har jag misslyckats men lärt mig något. Man får många tips genom att googla och ofta landar man på MG.
-
1 poängJag har funderat på detta många gånger och även diskuterat det på ett par forum. En del är sannolikt att intresset för själva ämnet varierar över tid vilket kan påverka aktiviteten. Jag tänker då främst på scenen gällande ombyggnation av bilar som dalat mycket kraftigt. Samma tendenser ser jag i båtlivet. Fler åker bil och båt, men färre är intresserade. Fler hyr och färre vill äga. Man vill bara åka och betalar hellre för att slippa tänka på det andra. Det som många av oss här uppskattar när det gäller att fixa och dona, har blivit mindre intressant. En annan anledning tror jag är att foks vanor ändrats. Det är inte längre så att man i samma utsträckning som tidigare förkovrar sig på hemsidor och forum, utan istället vill ha poddar, snabba korta inlägg på FB och youtubeguider. Det skall vara enkelt. Jag tycker detta är mycket tråkigt, då forumkonceptet passar mig lika bra idag som för 15år sedan. Som jag ser det försvinner mycket kunskap när forumen går ner. Det finns för mig ett stort vakum efter nedläggningen av ett bilforum som under sin storhetstid var en outtömlig källa till gemenskap och kunskap. Jag har idag mycket svårare att hitta spjutspetskunnande gällande styrsystem mm om nåt krånglar än för 5år sedan och tror tyvärr att utvecklingen kommer att fortsätta i samma riktning.
-
1 poängHar haft exakt samma problem på en Yamaha 5hk, försvann efter att jag bytte bränsle, hur gammal soppa har du? Vatten i? Testa att koppla bort bränsleslangen och kör ner den i en dunk och kör ett tag för att se om du behöver tömma tanken.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00