Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2018-09-29 på alla områden
-
2 poängJag skulle nog försöka att känna efter försiktigt med en annan lite stelare slang, hur långt ned övre änden på den tappade slangen är. Röret som du förde ned slangen i verkar ha diametern 8 - 10 mm. Först skulle jag sen försöka med en sån här, översta bilden. Men putta inte ned slangen ytterligare! Två sista bilderna/ Om det inte funkar skulle jag leta rätt på en trallskruv, som nätt o jämnt går att skruva in i en stel plastslang. Gärna en slang som nätt o jämnt får plats i röret (med skruv enligt nedan) för då centrerar den. Klippa av trallskruven i gängorna. Föra ned slang med avklippt skruv, till den nivå du kände av först. Försiktigt snurra slangen/skruven, som då letat sig in i den tappade slangen... Dra försiktigt ut när det nappar. ( Trallskruv är självborrande. ) Obs. Den avklippta skruven måste sitta ordentligt fast i slangverktyget.
-
1 poängHittade en spängskiss på uppsugningsröret och oljesticksröret, dom sitter fastskruvade i topplocket med en klammer, det går inte att dra upp ett rör utan att ta loss den och det verkar vara svårt att komma åt att lossa på den.
-
1 poängÄr Du säker på att det sitter en rund mutter längst ner? Borde vara en gummipackning. Nr 44 i bifogade länk. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-21-18299.aspx Oljestickans rör sitter fast med klämma nr 48 enligt bild nedan och är nerstucket i gummipackning nr 44.
-
1 poängCa 1 dm bakom oljestickans rör finns det ett rör som är avsett att användas för att suga upp olja ur oljetråget, jag tror det syns litegrann av den på bilden, bakom nästa insugsrör ( närmare turbon ). Du ska använda det röret när du ska suga ur oljan, så det kan du fixa. Obs. När du ska suga upp oljan ska slangen till oljesugen bara sättas över detta rör, du ska inte trycka ner någon annan smal slang i röret. Det här röret går ner till botten av oljetråget. Du kanske kan ha oljestickan i det röret också. Om plastslangen sitter kvar i oljesticksröret borde det peka ner i botten på oljetråget och inte komma åt något annat, om hela stumpen ligger i tråget får man väl forska lite mer i hur det kan se ut.
-
1 poängNågra beskriver syftet med detta forum som något liknande en faktabank. Så uppfattar iaf inte jag det. Jag ser det mer som att det liknar ett samtal där man tar upp en fråga och diskuterar svaren, med vissa utvikningar, precis som i ett vanligt samtal. Tänker man så är det ju ganska otrevligt att be frågeställare använda sökfunktionen. Sant är väl att vi alla kan skärpa oss i tonen mot nykomlingar. Tar till mig det och ska försöka bättra mig. Faktum kvarstår, båtlivet ändras och därför kommer, förmodligen, MG också att ändras. Jag tror att vi som är relativt frekventa skribenter har ett ansvar för att anpassa oss till framtiden. Det är ju trots allt skribenterna som utgör forumet.
-
1 poängSjälva röret som oljestickan sitter i brukar gå få loss, sitter oftast endast nerstucken med en liten tätningsring el motsv. Så prova att dra upp den så kommer nog slangen att följa med.
-
1 poängJo... det är mycket som rör sig. Men det blr inte komma in plastdelar i lager o annat, då det ständigt yrycks ut olja ur dessa. Värre är om ovan nämnda oljesil blir tät. Då skär motorn. Kännde en som hade en hel näve grus i oljetråget på sin F16 timmerbil. Hamade på botten. Blev ingen skada. Förmodligen värre med små plastbitar. Får du inte upp slangen, så bör du förmodligen lyfta motorn, inne i båten och ta ned oljetråget. Stort jobb, men inte hopplöst. I princip allt som är skruvat på motorn måste lossas. Nya tätningar mm, vätskor ska tappas o s v. Nu känner jag inte till motorn. Kanske finns en servicelucka, täcklucka, gavel eller liknande på sidan. Ställ frågan till tillverkaren eller de som servar denna motortyp.
-
1 poängTror inte slangstumpen gör nån skada där den är. Tryck inte ner mer än stickan e lång pkus kanske 2cm till nä gång.
-
1 poängVar det en sån slang med en ståltråd i? Den går i s f inte att ha kvar. Är det bara plast, så tror jag att den mals sönder och ev tätar igen oljepickuppens sil. Alltså skadligt, med uteblivet oljeflöde/oljetryck.
-
1 poäng
-
1 poängDet där var ju oflyt, men skarva aldrig slangen som ska ner genom oljestickans hål. Har den verkligen ramlat ner om den är 80 cm lång den sitter inte kvar i röret till oljestickan? Vad är det för motor, ser ut som en VP Ad40
-
1 poängSom miljöpartiet redan sagt i valrörelsen, det var den varmaste sommaren på 260 år. Men om den nu inte upprepar sig förrän om 260 år, då sitter jag lugnt i båten och kör min dieselstånka ca. 50 timmar om året.😃
-
1 poängDet är ett 3V batteri, CR2477 / CR2477N a 49kr Höll i knappt ett år. Då loggade den var 10:e min, nu har jag ändrat den så att den loggar varje halvtimma så får vi se om batteriet håller längre. Batteriet var lätt att byta, bara peta upp bakstycket. Det fina var att den inte tappade mätdata när batteriet byttes.
-
1 poängGissningsvis ett enstjärningt CMAS vilket räcker bra för att ha koll på riskerna. 👌 Det är CMAS som Svenska sportdykarförbundet utbildar efter. Då riktar jag mina varningar till alla de som läser tråden utan att ha dykcert och som blir inspirerade att skaffa någon liknande utrustning. Jag själv blir inspirerad... Mackey
-
1 poängjag visste att det förliga ankarspelet fungerade prickfritt, så jag tog dosan och bytte reläerna från det förliga ankarspelet och bytte dom mot det aktre och konstaterade att det förliga fortfarande fungerade och det aktre hade samma fel.
-
1 poängHehe! Pang på rödbetan. I like it! 😂 Jag försöker att inte kladda i trådar där jag inte är tvärsäker på att jag vet vad jag talar om. Om det inte är trådar av mer filosofisk karaktär som denna till exempel. Men tyvärr finns det karaktärer på detta forum som alltid leverar tvärsäkra svar oavsett vad det gäller och som sedan dessutom försvarar sin åsikt in absurdum när andra påpekar det orimliga i påståendet. Till skillnad från mg så finns det på facebook inte något graderingssystem som baseras på antal inlägg. Skriver man prutt 12000 gånger i lika många trådar på mg blir man amiral eller något. Nytillkomna verkar tyvärr ofta tro att det är någon sorts kvalitetsstämpel. Och självklart triggas vissa individer att ”göra karriär” oavsett vad. Några klarar detta på ett snyggt sätt och kan tillslut bli en tillgång på ren hörsägen. Men då bör man också låta det framgå.
-
1 poäng"Överdosering" av ozon är livsfarligt. Jag har kört med ozon ganska länge. I princip har jag aldrig haft några problem utom den gången jag la en ozonslang på en dyna. Färgen på tyget försvann helt några cm runt stället där slangen låg. För att testa la jag lite gummislang och en bit skumgummi i en påse och körde på ozon. Min generator ger 400mg/tim och får köras max 30min åt gången. Gummit blev lite sprödare men inte mycket. Istället besökte jag bilrekonden och vi körde in hans generator som ger >3g/tim. Efter några timmar var det gummit ganska förstört. Just gummi och skumgummi är det so förstörs snabbast med ozon. Förutom då skitlukt och mögelsporer. Troligen har "någon" spillt skitvatten i min stuv. Jag har försökt spola med Klorin men lukten är kvar. Nu står min generator i stuven, kör 4x15min per dygn. Lukten har minskat på några dagar men är inte borta. Blir det inget resultat så blir det en chockbehandling med en kraftigare generator. Jag brukar rekommendera att hyra en generator av en bilrekond, de kan det här ganska bra.
-
1 poängNja, jag tolkade frågan som om man kan använda en ren GPS antenn dvs GPS-mottagaren. Och så är det inte. Ska man använda en "tredjeparts GPS" så måste den ha 9,6kBaud - om man vill använda originalingången. Sådana finns tex WeBee för $12. Eller så köper man en GlobalSat BR-355S4, kostar runt 300kr. Den har PS/2 kontakt men är NMEA0183 med 4,8kBaud. Sen är bara att byta kontakt. Jämfört med original GPSen så är den oandligt mycket bättre. Jag har en sådan till min VHF så att DSCn inte är beroende av andra apparater. Istället för att byta kontakt så köpte jag en PS/2 skarvkabel. GPSen ska ha 5V men det fanns inne i VHFen.
-
1 poängÄr man inte intresserad så är man inte, så enkelt är det. För mig känns det praktiskt, jag torkar ut min båt med den elektriska avfuktaren sen får hemmagjorda torrbollar hålla fukten i schack. För att hålla koll så har jag min ENGBIRD som loggar. Den pratar via Bluetooth med telefonen, jag måste inte gå ur bilen men jag måste vara hyggligt nära. Några gånger i veckan brukar jag åka förbi båten. Men i våras satte de upp en bom till området och det blev genast mycket besvärligare. Kommer det dessutom snö är det svårframkomligt eftersom området inte plogas. Därför är det väldigt praktiskt att kunna hålla koll oavsett om jag är hemma eller i Bankok. Dessutom får jag larm om tex luftfuktigheten blir för hög. Håller man luftfuktigheten på rätt nivå så slipper man många problem. Sen har vi det här med att kunna fjärrstyra en värmefläkt. Det har jag haft i flera år där antingen värmare eller en elfläkt får sköta uppvärmningen. Hemma kan jag sätta på värmen i båten och åka ner någon timma senare för att greja lite. Det är ganska angenämt att komma till en varm båt oavsett om den ligger på land eller i sjön. Nej, förhoppningsvis kommer de imorgon, fredag. Läste också att det varit en del problem som förhoppnings vis är åtgärdade. Annars åker de tillbaka, det finns ju fler alternativ men det skulle vara bra om de fungerade då de kan styras via IFTTT appen som samlar det mesta. -- Just nu är radarstolpen inte på plats, dess fäste ska göras permanent. Men tanken är att på sikt sätta en WiFi kamera på stolpen. Då kan jag kolla presseningarna. Det skulle många behöva med tanke på alla båtar som ligger hela vintern med sönderblåsta presseningar. Under höststormarna kan man ju även kolla förtöjningarna!
-
1 poängJag förstår de som tycker det är roligt, intressant och ibland praktiskt med uppkopplade saker, men för mig går det bort. Det mest onödiga jag sett är nog en köksblandare - en vattenkran till diskbänken alltså - som man kan styra med en app i telefonen. Varför skulle jag vilja spola vatten i köket när jag sitter i vardagsrummet? Som hjälpmedel för någon som har en funktionsnedsättning kan det vara bra, så det finns ändå en viss nytta med produkten inser jag, frågan är om tillverkaren tänkte så? Mackey
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00