Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-09-26 i Forum Inlägg

  1. 6 poäng
    Jag ser i andra sammanhang att det blir facebookgrupper, men jag tycker att kvaliteten i dessa oftast är usel, det finns inte samma möjlighet, tycker jag, att uttrycka sig där.
  2. 4 poäng
    Tja....orsakerna kan vara många. För min del är det lite så att jag har tröttnat på sk tjafs, som iofs förekommer i alla forum. Pajkastning kort å gott. Kolla bla länken om sälar å fiske. Har även själv fått ett antal påhopp under årens lopp. Sedan har vi själva sakfrågorna. De gamla "sjöbjörnarna" är ett utdöende släkte. Kunskap försvinner. De nya vill ofta ha snabba svar bara på en specifik sak å sedan struntar de i det som rör det hela runtikring. Sammanhanget, contexten osv. Mest är jag trött på att åter å åter igen svara på de dummaste frågorna. Ex.: Hjälp jag har köpt båt, vad är det för sort? Hallååååå.....då går jag i taket eller ids inte ens läsa. Å ibland tänker jag att måste du fråga det så skall du inte pillra på den saken. Måste du fråga det så skall du inte ha båt. Gå en "grundkurs" först. Hur vare - grön är framåt å rött bakåt å vitt blinkar höger å vänster? Barbord vad är det? Alla har varit nybörjare men dagens folk tycks vilja hoppa in på högskolan utan att ha gått "kindergarten". Å så är jag less på alla som inte har den minsta lilla sjöanknytning men de har blivit med båt , helst stor segelbåt, de ställer till. Det är de som syns å märks när det blir situationer på sjön, ofta skriker de sedan efter en paragraf el lag å försöker skylla ifrån sig. Bufflar sig fram på storstadsmanér. Jag har en granne som blev med segelbåt, han kom inte in till bryggan. Varför inte fråga efter djupgåendet först? Jag fick hjälpa honom med boj å ankare å sånt. Sedan sålde han båten. Insåg det hela i tid. Som ett exempel. Om man läser mina tankar här så finns svaret där varför Facebok verkar populärare. Personligen vägrar jag Facebok av helt andra orsaker. Förutom att vi skall ha kontakt personligen i vardagslivet å inte sitta med en maskin ensamma tillsammans bland andra som främlingar som åsså sitter å "pular" med sina plattor å ipad mfl å Facebokar, Whatsuppar osv. Vad är det för liv? Vi är människor å jag tänker inte bli en robot å robothanterare. Det finns ett antal halvgamla å gamla kämpar kvar som skriver fortfarande, kommer på bla bhemac just nu å mackey mfl, några andra tittar till ibland, såna som jag. Gissar att orsakerna är ganska lika som jag beskrev för de personerna. De gamla trollen har försvunnit, ingen stor saknad, men det gav en viss krydda, å som sagt, sakfrågorna. Folk vill bara ha svar på just den skruven å struntar i resten tills det skiter sig nästa gång för de frågade inte om det hela, varför skruven satt där. Oj då, måste man ha en så? Det snöret trodde jag var till för...... osv. Ja, detta var lite av mina erfarenheter, har varit med nästan sedan starten, vet inte ens hur många å, säkert långt över 10, timmarna skall vi bara inte räkna. Tror det är visst bara Thallatha, fd Toaen som har skrivit mer å varit mä längre. Snart blire nog så att även jag avslutar med ett "Tack för mig", vi får se. Frågade själv igår efter lite info om GPS kontakter till en plotter så det är inte dags än. Å det är nästan så att jag tror inte jag skall åta mig fler transportseglingar för andra. Inte roligt längre för även där möter jag ofta så dumma frågor att jag undrar varför de har köpt båten överhuvudtaget. Visst, alla har vi varit små, men jag har nått en gräns. Önskar sköna seglatser för nästa säsong, skota lugnt. Kalman, fd alias för Ruskpricken.
  3. 3 poäng
    Javisst fungerar det - tills "besättningsmannen/kvinnan" kliver ombord på en annan båt som har andra färger på skoten... Varför ska det vara så kontroversiellt att det finns fackuttryck inom sjöfarten? Är det för att en del belackare vill ge sken av att det är en snobbsysselsättning och därför ska klanka ner på dem som ägnar sig åt denna fritidsaktivitet? När det gäller datorvärlden så har alla accepterat dess kryptiska benämningar o förkortningar och har inga svårigheter att lära sig dem.
  4. 2 poäng
    https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=5&t=279408
  5. 2 poäng
    Funderar på effekten av att såna som jag är ett utdöende släkte, vilket jag tror vi är. Alltså vi som är väldigt intresserade av båten som lite mer än ett färdmedel. Vi som gillar att göra iaf vissa saker själva, förstå hur saker ombord fungerar, förbättra livet ombord på båten etc. Och till det gärna delar med oss för att vi själva vill göra det. Jag tror att vi kommer ha en längre period där den allmänna kunskapen minskar och samlas istället hos proffs som inte har tid/lust att dela med sig av sin kunskap. Färre kommer också vara intresserade att lära sig utan vill helst låta någon annan göra jobbet. Efter ett antal år kommer dock det allmänna intresset öka, möjligen med en inriktning på klassiska båtar och motorer där man utan speciella instrument kan laga/serva båten och motorn. Om vi tex går mot att byggmaterialet i båtar huvudsakligen kommer vara av någon ny sort som man som vanlig privatperson inte kan laga själv utan behöver lämna till något proffs för att laga så är vi en bit på vägen. Om båtmotorerna blir mer lika bilmotorerna, med krav på speciell analysutrustning för att kunna veta vad som är fel, är vi ytterligare en bit på vägen. Och där är vi redan. En motverkande faktor kan vara om det maritima området "drabbas" av något som liknar de "bygga själv-fenomen" som drabbat mycket av byggbranchen. Kanske räddar det intresset? Ja, nu blev det ganska flummigt. En kort slutsats skulle väl kunna vara att jag tror vi kan se fram mot en lägre aktivitet inte bara på Maringuiden utan även på marina grupper på FB.
  6. 2 poäng
    Välkommen till forumet! Var på blocket finns sprickan, ett foto vore inte dumt! (Limning tillför knappast nån strukturell styrka jämfört med en riktigt utförd svets. Och eftersom det inte tycks läcka så finns därför heller inget behov av tätning.) Slipa först bort ev färg längs sprickan, om du har tur så är det bara färgen som spruckit? [Testa sedan gärna med sprickindikeringsvätska. Finns olika fabrikat men här en från CRC (scrolla ner och se videon).] Eventuell svetsning: Gjutgods är oftast svårt att svetsa, kan väl innehålla diverse legeringsämnen. Och stora Mercruiser-motorblock är ju dyrbara pjäser så leta efter nån svetsare med erfarenhet av Mercruiser och gjutgodssvetsning. Här f.ö. en arbetsbeskrivning från Ulfsmotor.se gällande gamla veteranmotorer. Inte för att jag kan svetsa, kan ändå ana hur svårt det kan vara att få till rena porfria fogar. [Notera i beskrivningen hur hål borras 3-5mm bortanför sprickans bägge ändar. Ändarna har alltså först indikerats med sprickindikator för de kan vara svåra att se. Hålen som sedan svetsas igen avlastar tydligen och motverkar fortsatt sprickbildning.]
  7. 2 poäng
    Obs. Styrbord och höger är inte alls samma sak, styrbord och babord är namn på fartygets sidor, inget annat.
  8. 1 poäng
    Hej har i dagarna köpt en winga Cabin 21 -75 som jag tänkt renovera. här kommer några bilder på den i dagsläget.
  9. 1 poäng
    Ber om ursäkt, jag har absolut läst och tagit till mig men jag ville bara klargöra då jag trodde att man skulle ha så grovt som möjligt, så när han skrev 4 så trodde jag att 16 var bättre, då jag inte förstod den bakomvarande förklaringen som inte framgick, förens jag frågade vilket kanske var mitt fel att jag inte begrep. Sen ville jag bara säkerhetsställa att det är AGM som gäller för att inte skapa knallgas, jag vet att du skrev det men ibland upplever jag det bra att vara övertydlig på forum, speciellt när det kommer till knallgas där jag sover, ber om ursäkt om det uppfattades som att jag inte lyssnade.
  10. 1 poäng
    Du kan använda 4mm och du kan skippa fläkten om du har slutna batterier, tex AGM. Och du ska ha en säkring på kabeln. Tror bhemac blev lite trött på att du inte verkar ha läst de råd och förklaringar du fått. Ps bhemac svarade och jag var långsam.
  11. 1 poäng
    Banjonippel i oljetråget och därifrån slang till en fast pump. Från pumpen en slang med avstängningsmöjlighet. Denna slangen ner i en ex-vis 20 l dunk. Absolut bästa lösningen för motorer med lite större oljemängd. Dessutom får Du på detta vis ut mesta möjliga olja, även den mest förorenade som just därför lägger sig på botten av tråget.
  12. 1 poäng
    Fixar killarna på varven så att det börjar lukta?
  13. 1 poäng
    I några tidigare trådar finns adressen till något ställe där man har koll på båtarna som fanns i det tidigare båtregistret. Fråga där på DU762.
  14. 1 poäng
    Jag har så att säga gått varvet runt. Hängde med på en massa facebookgrupper som jag sedan gått ur. Alla grupp-snack dränkte det jag gillade mest med facebook -kontakten med vänner och bekanta. Har ett par utomfacebookliga forum som jag kollar då och då och deltar när jag har något att tillföra. Betydligt lugnare så. Då hinner man ut i verkstaden och pilla på något intressant i stället för att scrolla sig genom hela facebook om kvällarna.
  15. 1 poäng
    Jag skulle sätta en T-koppling mellan bef matarpump och finfiltret. Koppla in elpumpen där men plugga anslutningen mot den bet pumpen tills den är fixad. Sen är det bara att koppla ihop och man har två olika matarpumpar att tillgå, känns ganska säkert.
  16. 1 poäng
    Lita inte på några backventiler i matarpumpen om den är inkopplad i bränslesystemet. Koppla bort och kör bara med elpumpen.
  17. 1 poäng
    Något av en överreaktion att anklaga någon för snobbism och elitism för en fråga om det finns en term som är mer känd än andra för att säga att det är dags att skota om.
  18. 1 poäng
    Om man bestämt sig för att delta i segling, fotboll, golf, boxning, brännboll, folkrace eller vad det nu är en gång i livet är det väl helt okej att hoppa över termerna, men annars tycker ju de flesta att det är roligt att lära sig om den nya aktiviteten man deltar i. Här lite "korkade" fotbollstermer i bokstavsordning... Avspark, back, cykelspark, derby, EM (nödlösning), fördelsregel, golden goal, hörna, inlägg, j kommer jag inte på något ord på, kval, libero, maska, nicka, offsidefälla, presspel, q ?, ruff, skarva, tifo, utespelare, volley, x ?, ytter, zonmarkering, åskådare (nödlösning), äkta hat trick och överstegare. Mackey
  19. 1 poäng
    En detalj om oljebytet med. Nu får du byta kall olja eftersom båten är på land. Det funkar om du tappar ur den genom bottenpluggen, men ska du suga upp den kommer det gå hopplöst trögt. Jag brukar byta olja hemma vid bryggan efter en varmkörning. Sen får motorn gå med nya oljan 20 minuter till upptagningsplatsen när det är dax. Visst, den är inte helt flong ny inför vintern då, men istället har den gått runt och nått alla motorns delar innan vintervilan och den gamla gick lätt att suga upp då den var varm. Nu kvittar det, men du kan ta med dig det till nästa år. Impellern, den sätter du i i vår! Vet du att den ska bytas behöver du inte ens ta ur den gamla nu. Att sätta i en helt ny innan vintern är bara onödigt, den sitter ju bara där och blir frusen å deformerad. Ha den nya hemma i sin förpackning i rumstemp istället så mår den lite bättre. Bränslefilter likaså om det ska bytas, det gör ingen nytta alls i båten när den är på land, bättre att sätta i nytt i vår när det ska börja prestera.
  20. 1 poäng
    Detta är väl kvarlevor från större fartyg. Knappast nåt som används eller behövs på fritidsbåtar av normal storlek. Eller jo, att varna för att man slår och att bommen kommer att röra sig över båten är bra, men det är ju självklart, och nån specifik term behövs inte, så länge de berörda förstår.
  21. 1 poäng
    Om man tänker sig att liggunderlaget i vattnet så ska det vara slutna celler. annars har det ingen betydelse. De flesta jag känner har köpt på ÖoB. Kan man så använd dubbla lager med förskjutna skarvar. Alternativet till liggunderlag är tex Armaflex.
  22. 1 poäng
    Det går alldeles utmärkt och sparar massor med jobb. Limma med golvlim och kontaktlim i utsatta kanter. Golvbutiker brukar ha både kunskap och rätt prylar.
  23. 1 poäng
  24. 1 poäng
    Ja men du åker väl inte runt med en bassäng i båten och försöker plana..?!
  25. 0 poäng
    Nej, jag tömmer ju tanken innan jag drar på.
  26. 0 poäng
    Inte på en Örnvik 500. Snarare så att min 2-taktare väger för lätt så att regnvattnet inte rinner ut. Jag har dock löst det med en vattensäck och två pumpar, som pumpar in och ut sjövatten.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...