Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-09-24 på alla områden

  1. 1 poäng
    Slutna celler är absolut att föredra. Då fungerar det utan ångspärr och kondens sugs inte upp. Tex Sundolitt säljer sådan isolering i skivor på ca 120x250 cm i olika tjocklekar. Jag har isolerat min båt med detta, 15 + 30 mm i två lager med förskjutna skarvar med gott resultat.
  2. 1 poäng
    Är inte bekant med sötvattenkylningens innersta väsen men det måste ju vara en värmeväxlare någonstans. Jag gissar att motorn har sin termostat precis som en sjövattenkyld har. Det innebär isåfall att det inte finns något behov av någon reglering på sjövattensidan. Ni experter kanske kan konfirmera eller dementera denna gissning. Om det stämmer så behöver du bara köra igenom sjövattensystemet tills det är helt fyllt av glykolblandningen. Ingen anledning att köra varmt.
  3. 1 poäng
    Nästan elegantare. https://www.youtube.com/watch?v=kiv0fxFcV3I
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
    Personligen tycker jag det är skönt att byta det helt enkelt på våren då vet jag att det är fräscht och att det inte blivit nå skit med det under vintern. Men smaken är ju som baken beroende hur man tycker. Naturligtvis är detta kanske en fråga hur du tycker och tänker som person. Jag byter bränslefilter luftfilter osv på våren är lättare då varmare samt trevligare. Oljor bytes på hösten. Var det svar på din fråga? Eller ska jag utveckla den mer.
  6. 1 poäng
    Kollade, jag köpte i april för 9900 men det var nog bara tur. Men 10990 nu är ett bra pris, i synnerhet jämfört med andra system.
  7. 1 poäng
    Där håller jag inte med. I min båt satt under en period, Standard Horizon, Garmin, Furuno och Simrad. Lite olika apparater men Garmin var den mest ologiska. Körde ett par sk GPS-kurser där deltagarna hade med sina egna plotters, mest Garmin och Lowrance. Det tog alltid längre tid för Garmin-pojkarna att hitta funktioner, redigera rutter mm. På båtmässan var jag nere med ett gäng klass 8 elever. De fick en uppgift att från en inzoomad position zooma ut, panorera till ett nytt objekt och zooma in det. Ganska verklighetstroget. De fick ta tid och det skilde ganska mycket. En övning jag varmt kan rekommendera. Något som var väldigt tydligt var att ratt var väldigt bra. Om mn tänker sig radar så är Navicos bredbandsradar helt överlägsen i fritidsbåt. Framförallt när det gäller att navigera mellan mål på korta avstånd. Det är väl ungefär det som testerna säger. Vi åkte en halv dag i Göteborgs skärgård och jämförde mot en "state-of-the-art" Furuno. På större avstånd var Furunon bättre pga mindre lobvinkel men när det kom till att köra in till en båtplats så fick den stryk. Enda nackdelen med bredbandsradarn är att den inte triggar RACONs.
  8. 1 poäng
    Jasså gör det det? Trodde dom bestämmelserna försvann en tid efter freden 1945? Jag har tagit hem en båt från Kungsbackaån till Tjörn en gång, det tog precis hela dagen, vädret var ju bra den gången, men den obefintliga skärgårdsfria sträckan utanför Halland är inte så rolig. "Inomskärs" börjar väl först söder om Göteborgs södra skärgård, någonstans vid Yttre Tistlarna, sedan tar du dig innanför denna skärgården och upp mot Göteborgs hamninlopp. Det som Raol syftar på är "Soth- och Nort Channel" de båda farlederna för större fartyg, som leder in och ut ur Göteborgs hamn. Det är ju inte förbjudet att färdas i dessa, men det känns ibland litet som att åka sparkcykel på en motortrafikled. Om du behöver Diesel köper du det på Styrsö-Sandvik, Donsö, Fotö eller på Rörö, på dessa öar brukar dom ha bra priser. Vidare tar du dig mellan "Öckeröarna" eller mellan dessa och Hisingen mellan outmärkta grund och släckta fyrar upp mot Marstrand. Marstrandsfjorden bereder inga problem, inte nödvändigtvis heller den krokiga farleden utanför Tjörn, välj det stora Jungfruhålet, det är mer sport att ta det lilla, men utan lokal lokalkännedom kan man lätt gå på, var uppmärksam på utprickningen. Här måste du ha sjökort! digitala eller i pappersformat, eller helst båda delarna. Vidare förbi Skärhamn, Kyrkesund och ut på en av de båda Kråkefjordarna mot Orust och Mollösund inomskärs, no problemas. Sedan väljer du en av farlederna upp mot det illa beryktade Kråksundsgap. Väl där är det sedan inga problem att finna leden mot Gullholmen och därifrån ser du Lysekils kyrktorn. bara att sätta fart förbi Islandsberg och "pang på rödbetan"! Om du inte hela tiden vill stanna och fråga dig fram, så skaffar du aktuella sjökort. Just utanför Tjörn kan det vara snårigt.
  9. 1 poäng
    Det låter som Kraftvask är så starkt att det nöter på materialet och mattar ner ytan för "bättre vidhäftning" vid ommålning. Man kan undra om det gäller vidhäftningen av ny smuts också. Själv använder jag ett känt diskmedel som räcker längre enligt reklamen....Yes
  10. 0 poäng
    Detta är väl kvarlevor från större fartyg. Knappast nåt som används eller behövs på fritidsbåtar av normal storlek. Eller jo, att varna för att man slår och att bommen kommer att röra sig över båten är bra, men det är ju självklart, och nån specifik term behövs inte, så länge de berörda förstår.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...