Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-08-15 på alla områden

  1. 5 poäng
    Då var riggen klar och uppsträckt. Inget satt fel, inget var trasigt. Inga problem med tie-rods. Lutningen akteröver är helt okej. Och jag fick lite trevligt kvälls-snack.
  2. 2 poäng
    Men vem har påstått att det är ok att tömma i en naturhamn inte ens i en ful” hamn med icke badväder gör man väl det!! Tömma ute till havs för oss småttingar är nog bättre än att spilla diesel och avgaser för att åka extra sträckor för att hitta en hamn med fungerande pump.
  3. 2 poäng
    och om man måste nödtömma kommer pinket (#1) ut i havet. Pinkar man direkt i havet så är man säker på att näringsämnena hamnar i havet. Ett bra alternativ är att pinka på land på platser där det finns mycket växtlighet som kan ta upp kvävet innan det rinner ut i havet. Bajset (#2) skadar inte havet så mycket, så att det kommer ut gör inte så mycket för miljöns skull. Sedan är ju känslan att bada i pink (som inte syns) bättre än känslan att bada i bajs... Mackey
  4. 1 poäng
    Sedan många år har jag min 80-talare (Searay). De här gamla båtarna hade redan då dubbel tömning av septitanken. Men däcksanslutningen är inte godkänd. Så självklart byter man mot en godkänd. Men surprice, surprice den gamla hade fungerat precis lika bra. Själv bytte jag innan jag mätt den - suck. Tillråga på allt är det bara en tredjedel av dessa djävla pumpstationer som fungerar. Så ska man vara laglig så har man 2 alternativ. Antingen kör man upp 600 spänn för att tömma lagligt. Eller så får man ge fn i att skita. Eller så kör man ikapp med en finlandsbåt kliver ombord och gör det man ska - så kan de tömma i Östersjön - lagligt... Sedan har vi ju hamnkartan. riktigt bra men tyvärr dåligt uppdaterad.
  5. 1 poäng
    Kan du inte skaffa en burk/flaska med tätslutande lock som du använder under dagen och tömmer på lämpligt ställe när du kommer fram på kvällen? Den behöver ju inte vara genomskinlig.
  6. 1 poäng
    Att vagga fram i 6-7 kts är en mental inställning man måste ha. Vi kör vår snipa i 5 kts och är nöjda med det, vi planerar turerna efter den farten, visserligen så är det fart över grund så motorvarvet varierar ju lite från gång till gång. Med en deplacerande båt, typ Nimbus 26 så har man flera alternativ, men man får också en båt "som alla andra har" Vill jag köra fort har jag andra fordon till det 🙂
  7. 1 poäng
    Jag håller med Nim26 till 100%. Jag har ju själv en Nimbus 26, och är helnöjd med den, och skulle naturligtvis ha föreslagit en sån, om jag tänkt förbi "snipa". 12 knop är en bra fart Med Nimbus 26, men i ärlighetens namn den troligen skall ha litet mer bränsle än en snipa. Jag snittar över två säsonger på 1,34 liter per sjömil, distansminut, eller vad man föredrar att kalla det. Kör man snipfart, kanske man kommer ner i snipförbrukning också. Nimbus 26 passar nog in på budgeten den med. Frugan uppskattar full ståhöjd vid pentryt.
  8. 1 poäng
    Varför en snipa? Om man tycker en saga 27 är bra utformad så knalla in i en Nimbus 26 där får du köket i rätt höjd och en 120 bädd i aktern istället för två för korta banankojer dessutom om du undviker md21 så kan du snitta 12kn hur lätt som helst och då undvika rullning som en snipa gör i 6-8kn tro mig att kunna öka farten lite är guld värt mot rullning och långa transportsträckor 2 rum o kök är perfekt för en 2 barnfamilj.
  9. 1 poäng
    Där är anledningen till att kontrollera drevolja i botten och inte toppen. Vatten sjunker i detta fall och du hade missat det om man bara kollar i toppen.
  10. 1 poäng
    Jag hade gått på en kad42-44 för denna båten! perfekt motorer i mina ögon iaf!=)
  11. 1 poäng
    Kanske det, har 300 liters tank nu men kanske ska köpa en 3 kubikare och dra efter på en pråm? Tror inte du fattar vitsen med att veta vad båten förbrukar i realtid.
  12. 1 poäng
    Hej, Jag hade nog börjat med att testa att skruva fast det som satan! alternativt att bara byta hel plastdosan! Alternativt så hade jag kör på en del vaselina runt allt och sett om det tätat till det.
  13. 1 poäng
    Det står säkert på seglet vem som gjort det. Ta många bilder på seglet, utzoomade och på detaljer, och mejla och fråga tillverkaren. Om du inte kan fråga förra ägaren.
  14. 1 poäng
    Pentas maskiner är konstruerade för att klara full last vid upp till 30°C varmt vatten (eller om det är 35). Tänk på att dessa även säljs i båtar som körs på betydligt varmare breddgrader. Så att det är "varmt i vattnet" är ingen förklaring du skall nöja dig med. Det är inget annat än struntprat. Termostaten tror jag skall börja öppna vid drygt 80°C och är fullt öppen vid drygt 90°C. Om temperaturen inte stannar där - vilket den inte gör - är det ett tecken på att kylningen inte räcker till. Och det beror på något. Att du har exakt (?) samma fenomen på båda motorerna samtidigt kan vara en ledtråd. Har du skilda intag på dem eller delar de kylvattenintag ? Men jag hade omgående gått tillbaks till handlaren och bett dem lösa problemet. Felsökning är inte ditt problem, det är deras. Blir faktiskt ganska förvånad över hur många som köper båt av t.o.m. handlare och sedan inte ställer krav på denne när det man köpt för flera hundratusen visar sig inte fungera. Sedan finns det hjälpmedel som är ganska enkla för ett varv, men tyvärr få som använder - en flödesmätare att sätta på olika ställen i kylsystemet samt en IR-termometer. Har själv ringat in många fel på båtar med kylproblem med dessa enkla saker. Med flödesmätaren ser man vilket vattenflöde man har, med IR-termometern kan man kolla var temperaturen på vattnet sticker (eller inte). Om man dessutom har en enkel tryckgivare i röradaptern på sin flödesmätarklump kan man också se om det t ex är väldigt lågt vattentryck efter en (igensatt) del. Men istället för att göra enkel felsökning och använda sunt förnuft verkar alltfler handlare och verkstäder lägga lika mycket energi på att gissa och komma med ogenomtänkta teorier - som de gärna berättar för kunden, som de förutsätter är ännu dummare än de själva.
  15. 1 poäng
    Det behöver det inte vara - Bodings G2 går att få med svartfärgad polyester utan taft; det ser exakt ut så då. Så det är så gott som omöjligt att uttala sig om materialet utifrån bilden. http://www.boding.se/segel/fock/g2-membrane/
  16. 1 poäng
    Flödesmätare står högt upp i vill ha listan
  17. 1 poäng
    Men då ökar risken för nödtömning.
  18. 1 poäng
    På ön utanför trosa finns säkert ett antal tusen. Dom e coola å effektiva skarvarna. Ön som är en skogsdunge blir snart en död spök-ö. Den mest effektiva och förödande rasen har vi järnkoll på. Ca 10-milj individer bara i sverige.. fler miljarder på klotet
  19. 1 poäng
    Pinka inte i havet för att spara på utrymme i tanken. Det är urinet som är mest näringsrikt och därmed mest skadligt för miljön. Mackey
  20. 1 poäng
    Jag bytte toalett för några år sen och det gjorde mycket på mängden spolvatten som behövdes.
  21. 1 poäng
    Vi har en kemtoa från Biltema och jag har upptäckt att det går åt väldigt lite vatten för att spola. Tror det handlar om en deciliter eller så. Det gäller att sikta bra bara. Med den tekniken tror jag det klarar sig minst tre veckor för en person. Men jag gör bara nummer två på den, så det blir inte mycket volym. Annars skulle det nog bli fullt på 4-5 dagar.
  22. 1 poäng
    Tricket är väl att inte spola i så mycket vatten i tanken. Vi har en 40 liters tank och den måste vi tömma efter en dryg veck på två? Mackey
  23. 1 poäng
    Nej du där har du fel, stor tank och mest i gästhamn är svaret 😁 Sen var det ju nytömt när vi kom ut och vi tömde i Mariestad på vägen hem.
  24. 1 poäng
    Jasså det var så trådskaparen menade, jag tänkt mer nog att man kunde borda färjan och be att få låna toan....
  25. 1 poäng
    Vem är förvånad? Lika illa ställt är det på andra sidan landet, även om det kanke är litet bättre denna säsongen, men marginellt. Läs gärna andra sugtömningsstrådar, så ser du hur illa det är. Tack för tipset med finlandsfärjor, vi har ju danmarks- och tysklandsfärjor här, med många toaletter ombord!
  26. 1 poäng
    Jag har använt Safecap på vintrarna till min Tohatsu, funkade perfekt. Tror faktiskt att vinterförvaring även utomhus är mycket snällare för en motor än när den används i varmt saltvatten på sommaren. Men glöm inte att konservera cylindrarna (oavsett om du har eller inte har kåpan på).
  27. 1 poäng
    För halva din budget får du en Winga 25. Jag har en och som småbarnsbåt är den jättebra. Det som särskiljer den från flertalet båtar när det gäller barnvänlighet är. 1: Sittbrunnen är DJUP! Ungen kan inte komma upp ur den utan hjälp. 2: Om du sätter upp mantåget + mantågsnät kan barn enkelt röra sig runt hela båten om du hjälper den upp ur sittbrunnen. Jag känner mig helt trygg i att släppa upp min 3-åring och hunden så de kan röra sig fritt när jag kör. 3: Luckan i fören är kul att stå i och titta ut för en liten. 4: Akterruffen är barnvagnsgarage tills vidare, inte dumt alls. 5: Riggens alla vant och stag är bra handtag både för barn och vuxna. Båtens nackdel tycker jag är att toan är för liten. Den funkar för barn men själv får jag inte plats ens om jag backar in 😅. Stå å pissa går inte heller då taket blir i vägen.
  28. 1 poäng
    Mycket lokala förhållanden som spelar in i valet snipa/segelbåt. Finns roligare saker än att missa broöppningar. En segelbåt är per automatik absolut inte en bättre sjöbåt speciellt inte utan segel. Vill tipsa om IW 25. Hade förmånen att transportera en dylik genom Hjälmare kanal tidigare i somras. Extremt lättkörd båt utan bogpropeller. Tillverkas fortfarande i fiskebåtsversion vilket säger en del om sjöegenskaperna.
  29. 1 poäng
    Nu tycker jag det klankas en del på snipor 😥 Klart TS ska ha en snipa. En hamngranne har en Saga 27 som ser väldigt trevlig ut. Den är ju betydligt större och rymligare än vår som ändå bara är 3-4 ft kortare. Men, ett alternativ som inte kommit upp är en större deplacerande båt, kanske en stålbåt? En annan i hamnen har en 9-meters med för och akterruff, toalett, stor brygga och stort akterdäck, allt med mantåg ikring som kan nätas in. Ser väldigt trevlig ut som bobåt och stadig i sjön. Visserligen kostar just den nog närmare 200KKr men det finns ju andra. Det är inte nödvändigt att segla 🙂
  30. 1 poäng
    Jag skulle också säga segelbåt ELLER snipa med akterruff. Just för att ni är fyra. De två små barnen kommer inte vilja sova hos er inom en snarare framtid än ni tror. Sittbrunnen lär räcka i alla fall.
  31. 1 poäng
    Nja, om man är novis kan det vara bra med någon som kan visa hur man gör när man hissar segel med mera. I vind vill du inte ha en ofrivillig gipp till exempel. Det kan ge skada på riggen och i värsta fall hjärnskakning eller död om du träffas av bommen.
  32. 1 poäng
    Såg en segelbåt ute i skärgården utan mast. Ingen olycka. Låg bland alla andra i godan ro
  33. 1 poäng
    Segelbåt eller motorseglare, absolut. Skillnaden mot en snipa är att du får betydligt mera båt för pengarna och att segelbåten inte rullar som besatt när det blir lite sjö. Man kan lugnt åka omkring utan att använda seglen, det är det många som gör. Vill man lära sig lite grundläggande segling så är det jätteenkelt, det finns ju fåcelliga djur som kan segla! Att sätta lite stödsegel kommer man snart att uppskatta precis som båtens lugn när man ska lägga till. Underskatta inte värdet av akterruff. Om några år kommer ungarna att gilla sitt eget "hemliga" krypin. Kolla Blocket, för 140 papp får man en lite äldre segelbåt i 30+ fotsklassen. Förhoppningsvis med en nyare motor.
  34. 1 poäng
    trodde åxå det skulle kräva mer men spontanköpte en segelbåt och blev biten. Hade absolut noll seglingskunskap, om man bortser från 1V vindsurfing med hyrbräda 1987 Inte alls särskilt komplicerat bara du har koll på var det är djupt nog. Du kan börja med bara storseglet, då är det bara att styra, seglet sköter sig själv. DU får mycket behagligare gång i vågor om du har stödsegel även om du går med motor. Båten driver inte lika häftigt när du t.ex. lägger till... mycket lugnare tilläggning. du tuffar på i 5-7kn med motor Kolla om du kan följa med nån å segla en dag..
  35. 1 poäng
    Jo, allt går ju, men frågan är vilka potentiella konsekvenser man är OK med :-). Även om argumentet är logiskt rent generellt så ser jag ett lite större behov av bogpropeller nu. Även om man har en båt i mellanstorlek (26-28 fot) så tenderar ju båtarna runtomkring att bli större och större för varje säsong. Hamnarna blir allt trängre och svårmanövrerade. Ligger man bara i naturhamnar så är det förstås för det mesta overkill med bogpropp men i gästhamnar och lite besvärligt väder ser jag det som ett grymt hjälpmedel. Ett exempel: Vi var på Utö/Gruvbryggan i somras. Låg en ganska bra bit in i hamnen. De som varit där vet att det inte är särskilt långt över till andra sidan. Båtarna snittar nog på 40+ fot numera. En Princess 65 höll på att riva ner en hel brygga när han skulle baxas in. Dessutom saknas mooring så det är ankare som gäller. Upplagt för spindelnät på botten. Fastnade själv när vi skulle ut. Ca 10 m/s in i sidan samtidigt som man mekade loss ankaret från någon annas ankarlina gjorde att bogproppen fick reda upp situationen i sista stund. Annars hade det blivit påhälsning hos någon random båt.
  36. 1 poäng
    Med en segelbåt kan man ju strunta i att hissa segel och gå för motor kanske främst om man tycker att det blåser för mycket innan blivit van. Att lära sig segla tar dock inte så lång tid och det blir en annan upplevelse jämfört med motorbåt när man nästan ljudlöst tar sig fram. Vi har seglat med tre småbarn och det har gått riktigt bra trots att båten bara var 24 fot lång. Barnen gillade segling men när dom var riktigt små fick man ha ordentlig koll på vad dom höll på med samt alltid flytväst på. En segelbåt går oftast lugnare i sjön även utan segel. Det är aldrig fel att lära sig segla och det finns kanske någon bekant som kan lära ut eller gå en seglarskola. Innan båtköp så kan man hänga med någon några gånger eller hyr en båt och prova på innan köp. Landkrabban har lite funderingar kring båtköp samt även segling.
  37. 1 poäng
    Segelbåt? Som du ju kan köra med motor om du får överdos av "färden är del av målet"
  38. 1 poäng
    Det var det larvigaste inlägg jag läst på länge. Tyder på dåligt självförtroende och du är sannolikt en lättlurad kund av märkesprodukter. Var och en måste få bli salig i sin fason, men också respekterad för sina val, oavsett köp i den billiga såväl som den dyra affären .
  39. 1 poäng
    Snacka om förutfattade meningar hos denna gubbe! Jag handlar på biltema, har en jättefin båt och är arbetslös. Måste därför titta på varje krona som går till "leksaken". Tycker det är oförskämt att uttala sej som Sjöingenjören.
  40. 0 poäng
    Jag pissar i havet för att jag nästan uteslutande ensamseglar. Jag har måttlig lust att ta ner segel och ankra för att pissa, som jag nog gör 3-4 gånger på en dagstur. Kemtoan är för övrigt bara i båten om jag planerar att övernatta. Men inte ens när den är i båten och jag är förtöjd skulle jag försöka stå böjd över den för att pricka hålet. Sittande går det inte alls. Skålen är för liten.
  41. 0 poäng
    ”...sedan flera år tömmer Finlandsbåtarna sitt avfall i hamn, inte i östersjön” https://www.havet.nu/?d=190&id=46359
  42. 0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...