Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2018-08-14 i Forum Inlägg
-
1 poängCompis 97 ? Eller X102, men den faller väl bort på ingången till akterruffen och bredden...
-
1 poängOm du tagit bort 6 st (3 på varje sida på skölden) så har du 6 kvar till klämringen. Dessa brukar sitta satan.
-
1 poängDet finns 3st gängade hål i klämringen. Om du drar i skruvar i de hålen, så ska du kunna dra av klämringen från struten. I alla fall i teorin. Ibland sitter ringen så hårt att man måste spräcka den, för att få loss den.
-
1 poängMenar du skruvarna (10) till spännringen eller skruvarna (44) genom akterspegeln? Totalt 12 skruvar måste bort.
-
1 poängVars i landet finns båten? Ifall någon som läser här skulle förbarma sig över dig menar jag. Bara lite sådär grovt på kartan (typ Stockholm, Göteborg, Örebro..?)
-
1 poängHar nu avslutat semestern på Västkusten och kan sammanfatta: 1. Öckerö vid fiskehamnen, jäkla bra och åtkomlig sug med bra drag i och fullt fungerande. 2. Ellös, bra och lättillgänglig men trasig pump... 3. Uddevalla gästhamn, långt in i hamnen där en passagerarbåt ligger nästan i vägen så det blir trångt. Pumpen fungerar men man måste förstå att man ska hämta en nyckel inne på Turistinformationen för att komma åt startknappen, för det står det inte något om där. Sen var ju Uddevalla gästhamn och stad bland det tråkigaste jag besökt på mycket länge, huvaligen! Så 2 av 3 fungerande var väl inte så dåligt 😊
-
1 poängVad tror du om skyddsjakt på forumtrådar med monomana rättshaverister?
-
1 poängTömma en potta omfattas inte av definitionen toalettavfall i i TSFS 2015:10. Men enligt Miljöbalken är det förbjudet. Läs mer under "Vad menas med toalettavfall" Främst är det urinen som har de högsta halter av fosfor och kväve, så kissa i land!
-
1 poängÄven om jag skulle spänna topvanten ytterligare så att förstager får rätt sträckning så sulle masten luta ännu mer än sina nu 50 cm. Ska göra ett nytt försök ikväll! Det hela verkar ju nästa helt ofattbart och sanslöst. Sitter förstaget i rätt infästning, eller finns det nåt färste längre fram. Kollade lite vad Maxi Fenix va för båt.Hittadebl.a det här. Klicka på Fenix.PDF kolla från sidan 16 och frammåt. Ger i och för sig inte så mycket jämfört med Seldens råd och tipps, men det står mycket om båten. http://www.maxisidorna.com/maxibatarna/instruk.html Tydligen står masten i en mastfot på däcket. (fick av någon anledning för mig att det var genomgående mast) Om toppvanten är inspända till 20% av sin brotthållfasthet, så är förstaget spännt. Eftersom förstaget är slack så är inte toppvanten över huvud taget inspända - om det nu inte är något annat som håller emot. Tänkte ett tag att det skulle kunna va undervanten, men de sitter ju i samma fäste - det inre hålet - som toppvanten. Det kan ju inte bli fel - eller kan de det!? Ta med dig en 2meters tumstock och en rulle tape och ett skjutmått. En stor skiftnyckel eller två plus lite andra handverkyg. Ett snöre på ett par meter - typ persienlina. Om det perfekta ögonmåtte sviktar, så är en brädstump som räcker över sargarna i sittbrunnen inte fel och ett vattenpass. Det är inte fel om båten ligger i våg i sidled. Slacka på akterstaget, så det blir minst lika slackt som förstaget. slacka också på undervanten, så att du kan skruva dem för hand. slacka toppvanten, så att du kanskruva vantskruvarna för hand. Om båten ligger i våg i sidled, kan du ta ett lod. Jag brukar använda skiftnyckel som jag fäst en persienlina i som lod. Justera masten på vanskruvarna på toppvanten, så att masten står i lod. Kolla med lodet. När masten står i lod och du sträckt upp toppvanten för hand så mycket du kan. lika många varv växelvis på varje sida. Kolla att masten står i lod. Sen anbringar du en tumstock på det ena toppvantet. Jag brukar rulla runt eltapen ett par varv en meter upp från ändstycket ovanför vantskruven. Sen ställer du tumstockens ena ände mot överkanten på ändstycket och lindar runt tejpen runt tmstocken. Jag brukar vända tejpen, så den icke klistriga ytan hamnar mot tumstocken. Därefter tejpar du fast tumstocken i överkanten mot toppvantet. Sen börjar du spänna toppvanten växelvis. tex 2 varv på varje vant tills avståndet mellan ändstycket och tumstocken är 4 mm. På slutet får man ta i så det "smakar blod i munnen". Det var väl kanske att överdriva lite, men ibland kan man nästan tycka så. man måste dock under arbetets gång se upp så att mastfoten och rufftaket inte sjunker ner i nån större omfattning. Skulle så va fallet, så har man ett annat problem. Sen justerar man så att masten är rak med undervanten - som skall kunna skruvas för hand. Det är nog en stor fördel om man innan arbetet påbörjat gör ren vantskruvarna i tex vanolen och smörjer dem. Finns speciell vantskruvsolja - det går väl nästan med va som helst. Om nu masten lutar så mycket som antytts, så borde den luta ännu mer nu. Då kan det uppstå ett annat problem, att bakre kanten på mastens underdel står mot mastfoten och att masten därför kröker sig. Nej - det hade nog varit väl investerade pengar att anlitat en kunnig riggare som fixat din rigg. Bor du i Stockholmsområdet så har ju Benns mobil riggservice. https://www.benns.se/riggservice
-
1 poängOm du inte känner någon som kan hjälpa dig, och du har försökt själv, tycker jag du ska lösa problemet med pengar. Om du haft en motor som rykte och lät konstigt så hade du väl anlitat en mekaniker. Anlita en riggare som kommer och kollar och hjälper dig. Borde bli 1 h+ restid. Någon tusenlapp och sen är problemet löst. OBS! Du ska fortfarande åka ut ikväll och spänna upp riggen!
-
1 poängJasså det var så trådskaparen menade, jag tänkt mer nog att man kunde borda färjan och be att få låna toan....
-
1 poängEn tanke kring att sträcka vanten, man vågar kanske inte sträcka så hårt som det behövs. På min 30-fotare hade jag ett enkelt system: Jag använde en skiftnyckel på ca 30cm, sedan drog jag åt så hårt jag orkade, har alltid funkat fint. Hur hårt har du dragit?
-
1 poäng
-
1 poängIgen dårå... - Toppvanten sträcker förstaget - Undervanten kontrollerar förböjen - Akterstaget krummar masten Skall du sträcka förstaget gör du det med toppvanten, inte med akterstaget. Du skall INTE segla med riggen som den är idag. Du skall ha en sträckt rigg. Att masten lutar 40-50 cm akteröver behöver inte vara fel, så länge du har ett lätt tryck på rodret när du seglar är det OK. OM du har tillräcklig justermån på toppvanten (dvs du inte drar vantskruvarna i botten) är det bara att ta hem på grejerna. OM det finns - som skrivits - en vantskruv eller toggle på förstaget kan du fästa fockfallet eller spinnfallet i fören och ta bort dessa. En Furlex är inte ett sportigt tillbehör, det är ett tillbehör för en person som vill ha bekväm segling.
-
1 poängDen ska även bryta vid växling för att skona dreven i drevet. Finns hur många trådar som helst, googla på microbrytare mercrusier så kommer du att se vad jag pratar om.
-
1 poängSpontant känns det som ett varvskydd/varvstopp. Visar din mätare rätt? Tänkte om den visar för lite. Hur mår förgasare? Jag hade ett skitfel bokstavligen på min -96, byte alla tändningsdelar, renoverade förgasare, bränslepump mm. Min fick för lite sås, satt lite skit i röret som går ner i tanken, även innan sitter det en backventil som kan hänga sig. Uteslut soppa, tändning och luft. Kvarstår felet så bör det vara ett övervarvningsskydd.
-
1 poäng
-
1 poängGeorg_Ohm har faktiskt rätt i att vi har gott om torrdass med god standard på larna här. Men mest rätt har han i att vi borde hålla oss till ämnet (förlåt).
-
1 poängHelsyntet klarar allt bättre & dom säger att den inte tappar sin smörjande effekt. Du ska köra den oljan som rekomenderas men du behöver inte köra pentas egen. Min olja vill penta ha typ 1200:- för 5 L Jag hsr dubbla drev så det skulle kosta mig 2500:- i olja bara. Jag hittade min typ av olja på Granngården 20L / 1800:- helt galen skillnad och ändå 1000:- mer en motoroljan 20L som är mineral.
-
1 poängJag misstänker att det inte går på alla cylindrar, att du har en cylinder borta hela tiden. När du kör fortare o hårdare med motorn så blir avgaserna mycket varmare och får den oförbrända bränsleblandningen att tända i avgaslimpan. Denna avgaständning kan utan problem gå bakåt o tända upp i insuget med följd att syret o bränslet minskar o motorn hår ner i varv ett kort ögonblick innan den går upp igen o får nästa avgaständning. Ta av alla tändstift o kontrollera färgen på dem. Eller lossa tändkabel för tändkabel, du kanske kan höra om den inte regerar på någon cyl då.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00