Gå till innehåll
lördag 28 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-08-12 på alla områden

  1. 1 poäng
    Känner du att du förstår tunstocksmetoden? Det är inte helt enkelt alla gånger. Men du ska alltså mäta hur mycket en två meter lång del av vajern töjer sig när du spänner den. Men sa du ju att ”vantarna (sic) är spända korrekt”. Det är svårt att rådge om du säger att en sak är gjort och sen inte är det. Har du förresten satt topp- och undervant i rätt ordning däcksfästena? Tycker du ska hitta nån mer eller mindre bekant som du kan be ta en titt på din båt. Är övertygat att även en vanlig semesterseglare med lite intresse kan se vad som är fel.
  2. 1 poäng
    Vi har tre kranar i pentryt: Varmt och kallt sjövatten, samt en kran för sötvatten (kallt). Jag har inte mårkt nån nackdel med att ha varm sjövatten. Jag har varit orolig för att det skulle börja lukta varmt sjögräs i båten då man diskar, men det har jag aldrig märkt att det skulle göra. För tillfället har vi ett eColi bakterieproblem här i trakten på grund av störtregn och ett översvämmat reningsverk, så man undviker ju att skölja disken i sjövatten i närheten av stan. Allt har ju sina för- och nackdelar, men jag tycker denna lösning är helt ok, och skulle inte vilja byta till varmt sötvatten.
  3. 1 poäng
    Jag föreslår Saga 27, det är en snipa som jag gillar, min bryggranne har en sån. Passar i er budget också. Bogpropeller är bra, det är betydligt lättare att manövrera med utombordare än med roder. Folk har klarat sig utan bogpropeller i alla tider, så det går nog det med. Erkännas skall, att jag skulle sakna min, om jag blev utan. Motorstyrka kan jag inte rekommendera, men motorerna i snipor tenderar att ha rätt låg effekt, då dessa båtar ofta skall gå i relativt låg fart. Det jag kan rekommendera, är att åka ut och provåka/-köra några olika båtar, för att få en känsla för hur de går. Då har du en referens att utgå ifrån, och är bättre rustad att göra ett bra val. Lycka till!
  4. 1 poäng
    Ska vi ha fix tid ska vi väl ha nåt logiskt. De som använder fot, tum och pund (och stavar det lbs) ska lämna unionen. Upplysningens kontinent bör såklart ha kl 12 som tidpunkten då solen står som högst respektive lägst. På sikt kommer ju alla verksamheter ställa in sig efter solen oavsett. Sommartid året runt eller vintertid året runt blir detsamma. Bättre då att välja det vackraste systemet.
  5. 1 poäng
    Aa dom måste ha tänkt lika fel som med jordat/ojordat-elskydd med tiden.. under den mörkaste perioden borde det vara 2-3h framflyttat
  6. 1 poäng
    På sommaren är det ljust nästan hela dygnet, så då har det ingen betydelse. Jag skulle helle vilja ha en timme mer ljus på vintern.
  7. 1 poäng
    Sommartid året om är det enda vettiga. På vintern är det ändå mörkt nästan hela dagen så det kvittar om det är ljust nån timme hit eller dit. Det är på sommaren som man vill kunna utnyttja ljuset sent på kvällarna, när folk är lediga och kan hitta på saker. För min del får man gärna flytta ytterligare en timme, bara det görs permanent!
  8. 1 poäng
    Kör UTC istället. Inga omställningar.
  9. 1 poäng
    Intressant... Vi gillar att ställa fram grillen och klockan på våren. Vad exakt man menar med vintertid går ju att gissa, man avser vanlig normal tid. Mackey
  10. 1 poäng
    Jag tror man, när man utgår från att kategorisera, skall fokusera på vad som är 1) unikt med en viss båttyp, sedan fundera på 2) om detta kräver unika kunskaper eller 3) är så smalt att det bara tilltalar en avgränsad målgrupp. För detta avgör var folk lägger tråden, samt var folk väljer att läsa. Med tanke på att en stor del, kanske majoriteten, redan struntar i kategorierna och läser "senaste" är det i mina ögon ett tecken på att vi redan är på gränsen till för mycket uppdelning. Men som typiska kategorier kvalar ju segel- och motorbåtsforum in. Riggning är unikt för segelbåtar (även om t.o.m. min båt fanns att få med mesanmast och stödsegel). Kanske också ett teknikforum för att ta hand om t ex motorrelaterade saker som är gemensamt för båda föregående. Men redan här börjar det stöka till sig. Samma motor som sitter i en segelbåt kan finnas i en snipa. Som är en motorbåt. Vad skulle då göra att ett veteranbåtsforum (som inte är träbåtsspecifikt) skulle kvala in i kriterierna 1-3 ? För vad ÄR en sådan veteranbåt, vad är unikt med den ? Vad skiljer en motorbåt i plast från 60-talet mot en från 90-talet ? Förutom formspråket och kanske disponeringen så är det fortfarande faktiskt ungefär samma sak, och som kräver samma omvårdnad, har liknande problem o.s.v. Så min uppfattning är tydlig - NEJ, vi behöver inte ytterligare en underkategori. I synnerhet inte en där definitionen på kriterierna är väldigt oklara och kanske mer personliga än sakliga. -------------- Jämförelsen med bilars ålder haltar också en hel del. Plastbåtarna lever otroligt mycket längre och bilens teknikutveckling har varit en helt annan. Men även här börjar det bli svårt. Kör en av våra entusiastbilar rätt ofta, den är nu nästan 40 år gammal, skattebefriad men har både digitalklocka, 5-växlad låda och skivbromsar runtom. Blev en gång nekad att bli medlem i märkets klassiska klubb, då min bil ju inte var tillräckligt "klassisk" och veteran. Varför, den är ju gammal ? Har den för futuristiskt utseende ? Vem avgör ?
  11. 1 poäng
    Har du lagat en skada och upptäcker att du glömt blanda i vax i gelcoaten så blir inte ytan torr o hård och går inte att slipa på. Detta avhjälper du lätt genom att spraya hårspray på den lagade ytan. Då behöver du inte riva av skiten o börja om!
  12. 1 poäng
    Finns det nödvändiga hamburgare!?
  13. 1 poäng
    Var och köpte ny slang till avluftningen men fick ge upp byte av den för tillfället, kommer fan inte dit med min kropp så jag kan byta den utan att plocka bort både batterier och septiktanken. MEN, tog med mig avlopprensbanden hemifrån och körde in det ett antal ggr och tyckte att det gick lättare att blåsa i det sen.... Har nu både tankat med dunk och igår tankade jag i Öregrund på sjömack och det gick mycket bättre! Så det verkar som om det i alla fall är avluftningen som spökar. Blir att byta slangar i vinter. Konstaterade också att påfyllnadsslangen börjar bli gammal och sprucken, var nog därför det luktade bensin efter tankning, kortade av den så det blev också bättre, blir byte av den också i vinter.
  14. 1 poäng
    Spontant hade jag sagt att det alltid är fgv som gäller. Ett fartyg skulle annars kunna hamna i en situation då man inte har styrfart. Vid kraftig medström exempelvis. Men kustwaffe mäter ju med radar, alltså fög. Kanske har de någon formel för ”strömavdrag”? AIS-info räknas inte som bevis för fortkörning. Har ibland blivit anklagad för fortkörning av folk som sitter och följer på marinetraffic.com. 🙁
  15. 1 poäng
    Yes, limpan bör du släppa på den andra cylindern också. Kofot - nej. Men gummiklubba eller slägga med gummibeklädnad för att "rucka" loss det hela kan funka. Även knacka uppåt under insuget.
  16. 1 poäng
    Såja nu börjar det likna båt igen,1år och 10 månader har Towern hängt i stödet. Fast jag har väl kunnat valt en svalare dag för påhängning 30,5 grader hela jag dröp av svett men det var det värt. Känns skitbra när bitarna faller på plats.
  17. 1 poäng
    Alltså för att sammanfatta; du hittar på egna definitioner av uttryck, påstår saker utan att kunna visa dem och orerar i flera hundra inlägg i en tråd om detta - och när du får mothugg är vi tjafsiga rövhattar med aspberger..? Diskussioner är inte din starkaste gren va..?
  18. 1 poäng
    I princip håller jag med dig. Men - just i det akuta skedet tror jag det är bäst att göra som Xol tänker i nuläget. Byta ut det gamla uttjänta batteriet mot två AGM-batterier, parallellkoppla med lämplig kabel. 2x16 är väl ok eller 2x25. Köra som han gjort tidigare. Det finns massvis med båtar som har det så, och nu är det sommar och sol och koskit i hagen. Hålla på och kladda med ombyggnad av elsystenmet är ju mera ett vinterjobb - kanske tom någ gång i en oviss framtid.
  19. 1 poäng
    Njae, Topcoat är väl snarare det man brukar kalla gelcoat med vaxlösning. Luften gör att ytan inte härdar ordentligt om den får komma åt gelcoaten. Inga problem när man lägger den i form, men absolut ett problem när gelcoat målas på öppen yta. Därför blandar man i lite vaxlösning (2-4%) i gelcoat för att få topcoat. Vaxet lägger sig på ytan och hindrar luften att komma åt. Då härdar även gelcoatens ytskikt. Mängden härdare är inte kritisk, men inte hårt efter ett par dygn - då är det något annat. Saknas vaxet så kan ytskiktet förbli mjukt väääldigt länge. Knepet är då att dra på ett lager gelcoat till, gärna med en aning mer härdare och givetvis vaxlösning (=topcoat). Den nya lagret förenar sig med det ohärdade ytskiktet och härdar ut den (ok, lite långsammare men dock). Senast ändrad av IngemarE | 27 maj 2008 | 12:50
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...