Gå till innehåll
lördag 28 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-08-10 på alla områden

  1. 2 poäng
    Alltså. Är absolut ingen expert på området men... Min gissning är att du har problem med styrningen som kan vara av vilket märke som helst och är inte kopplat till vilket motormärke du har i båten. Du skriver att du har fyllt på olja "i behållaren". En hydraulstryrning brukar vad jag vet (och det är inte mycket, erkänns) inte ha någon behållare för hydrauloljan. Jag gissar att hydraulpumpen, som jag tror sitter i eller innanför rattnavet, är trasig. Ett alternativ är att du har läckage i någon slang och att du i princip inte har någon olja i hydraulsystemet kvar och det bara pumpas runt luft i systemet. Du har antagligen en luftningsskruv på ovansidan av rattnavet. Brukar sitta på högsta punkten i systemet. Skruva försiktigt av denna. Ser du olja hela vägen upp så har du förmodligen problem med själva pumpen. Ser du inte olja hela vägen upp så har du luft i systemet och det kan räcka att lufta. Kolla på nätet efter hur du luftar för just ditt hydraulsystem. Detta sagt med stora reservationer för vad jag skrivit ovan är bara en enkel amatörs reflektioner.
  2. 1 poäng
  3. 1 poäng
    Jag kan ju inte låta bli... "Fart anger hur snabbt något förflyttas, alltså avståndsförändring per tidsenhet. I tekniska sammanhang skiljer man mellan fart, där förflyttningens riktning inte spelar någon roll och hastighet där man också beaktar riktningen. Fart är en skalär storhet, som har SI-enheten meter per sekund. Även användning av kilometer per timme och knop accepteras i samband med SI. Fordon har ofta hastighetsmätare som mäter farten vid en viss tidpunkt. Med strikt språkbruk borde de kallas fartmätare, då de inte anger färdens riktning." Enligt Wikipedia där, alltså. Det som begränsningen gäller är nog farten, det lär inte spela någon roll åt vilket håll man kör för fort Sedan kanske det heter hastighetsbegränsning.
  4. 1 poäng
    Tänkte inte på de, som uppfinnaren från Sumpan sa
  5. 1 poäng
    Detta har diskuterats. KBV mäter på ett sätt men man menar att juridiskt är det på ett annat sätt. Jag TROR KBV mäter FÖG. Eller så är det tvärtom. Dessutom är det inte fartbegränsningar utan hastighetbegränsning.
  6. 1 poäng
  7. 1 poäng
    Viktigt när du plockar av vipporna; håll reda på de små kopparna som sitter på ventilspindlarna, så att dom inte trillar ner i maskinen. Håll dessutom reda på var varje topp satt så att dom inte byter plats. På en så gammal maskin vet man aldrig om toppar cylindrar och eventuellt kolvar är bearbetade för att få till bra tätningsytor, skulle förväxling ske måste man mäta in kompressionen igen. Samma sak med schimsen under cylindrarna, det är inte som många tror packningar, utan det är med dom som kompressionen ställs in. 🛠️
  8. 1 poäng
    Inga gamla tvåtaktare gillar att gå längre stunder på tomgång. Och varför skulle man vilja det?
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
    Många spindlar har trådar de "drar in" när så behövs. Givetvis görs det med benen och trådarna åker inte in i spinnkörtlarna. Däremot äts ibland en hel del spindeltråd upp igen av spindeln. Då återanvänder de det protein tråden är gjord av. Spindeln som har sin tråd mellan grindstolparna gör på så sätt att den sitter på ena stolpen och släpper ut en tunn tråd med vinden. Den tråden fastnar i andra stolpen. Är den på G med att bygga fångstnät så känner den efter när den tunna linan fastnat på annan plats, varpå den springer över med en starkare tråd som grund för sitt kommande nät. Resterande "ram"-trådar kan antagligen monteras genom lite olika strategier av spindeln. Det behöver inte vara samma spindel varje gång. Kan ju vara en annan spindel på andra stolpen också - i fall det blåser åt andra hållet alltså. Spindlar finns det gott om. Bara på den grinden hittar du säkert minst ett tiotal om du letar. De flesta dock bara någon dryg millimeter stor. Spindeln kan nämligen inte bestämma sig för att fästa tråd på ena stolpen och vandra över till den andra när den vill börja bygga stomme för nät - om det är det den gör. För det första kan den inte se den andra stolpen när den sitter på den ena och vet därigenom inte att det finns en annan stolpe som kan användas för nätkonstruktionen. Slumpen spelar en viss roll i deras arbete - men de är skickliga på att använda det slumpen ger. Syftet med tråden kan också vara något helt annat. Det kan röra sig om spindlar som bara klättrat upp på grindstolpen (en högt belägen plats) för att släppa ut en lång tunn tråd med vilken spindeln kan flyga när vinden grabbar tag i tråden. Spindlar (speciellt nykläckta) reser långa sträckor på det viset. Så det kan ju också vara sådana trådar som av misstag fastnat i den andra stolpen. Eller så är det bara en utsläppt "transporttråd". Dvs. syftet är att förflytta sig men inte att flyga iväg. Släpp ut en tråd, hoppas den fastnar någonstans och sedan klättra dit - vart det än bär. Visserligen skulle en spindel som vandrar över grinden från en stolpe till den andra ha en tråd efter sig. De fäster i stort sett alltid säkerhetslinor efter sig. Men då skulle den säkerhetslinan högst troligen fästas med jämna mellanrum längs vägen och således inte hänga fritt mellan stolparna.
  11. 1 poäng
    Hej. Kolla under turbon. Luftröret saknar på vissa motorer en fästskruv vilket gör att röret kan lossna. Ingemar
  12. 1 poäng
    Låter som det läcker ut laddtryck om du hör ett väsande ljud eller så kärvar den variabla delen i turbon. Leta efter luftläckage medan någon annan kör och kolla även så att staget till turbinhuset inte kärvar. Är slangen till vacuumklockan hel?
  13. 1 poäng
    Hej! Ditt relä är nog okej för ändamålet. Men som du själv - och andra - säger måste ju de två oinkopplade reläkontakterna för styrning kopplas nånstans. (Men inte till batteriets plus&minus, vore meningslöst?) Eftersom du vill ha funktionen att bogpropellern skall vara garanterat inaktiv tills huvudmotorn startats så finns det bara en bra inkoppling kan jag tycka. Nämligen... Reläets kontakt 86 till generatorns D+ och reläts kontakt 85 till jord/battminus. D+ kan ha andra beteckningar på generatorn men där kopplas normalt skiljerelä för laddningen. Reläet drar endast då huvudmotorn startat och varvats upp tillräckligt så att generatorn har börjat ladda. Googlade f.ö. litet på ditt relä "0 332 002 168" och fann en segt uppkopplad texas-sajt enligt bilden nedan. (Se min snedställda källhänvisning, strunta däremot i att kolla den själv för det krävs tålamod.) Fann även en annan sajt med produktinfo om just ditt relä. Men i bilden nedan framgår också att reläet är "polariserat", det innebär att el-strömmen bör flyta i rätt riktning. Tänker alltså här närmast på högströms-kontakterna 30 & 87. [Det funkar bra även om du förväxlar dessa men inte så länge, slitaget av gnistor på reläets inre kontakter (här silver/nickel) är kort sagt anpassade för en viss strömriktning. Och gnistor blir det när sk induktiva lasters ström bryts, alltså saker med lindade spolar typ elmotorer. I ditt fall bör du därför säkerställa att 30 är kopplad till plussidan och 87 till bogmotorn och inte tvärtom.] Reläets styrspole har f.ö. en parallellkopplad resistor enligt schemat, gissar att det är nån sorts temp-beroende resistor typ NTC eller PTC? Vete katten, men eftersom reläet är avsett för kontinuelig drift så skyddar resistorn reläspolen mot överhettning??
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...