Gå till innehåll
lördag 28 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-08-09 på alla områden

  1. 3 poäng
    Google earth kan du enkelt lägga rutter och visa avstånd i massa olika enheter bl.a. distansminuter, Nm.. Hoppas att killen tagit sig ut från småbåtshamnen i Gävle under de 7,5 åren som gått sen han ställde frågan. 😕
  2. 2 poäng
    Ungefär så, ja. Bara stryka med paraffinolja så blir det lite blankare, inte blankt. Ett tag i alla fall. Nu vet jag att det finns aluminiumbåttillverkare som lackar sina båtar för att de skall vara blanka. Jag har svårt att fatta grejen helt ärligt. Aluminiumbåtar är ju tänkta som oömma, lättskötta båtar, arbetshästar liksom. Dvs, de skall se lite ”ruffiga” ut. Gillar man att putsa kan man istället skaffa en utmärkt plastbåt att hålla blank. Eller varför inte en träbåt?
  3. 1 poäng
    Förra våreen slängde jag ut varmvattenberedaren då den endast gick på landström och vi ligger 90% i naturhamnar. Inför sommarsäsongen kopplade jag en separat pump för sjövatten i varmvattenledningarna, främst för att få möjlighet att kunna skölja av disken i pentryt utan att behöva slösa färskvatten. Kan bara konstatera att jag är riktigt nöjd med denna lösningen. Både på toaletten, i pentryt och på badbryggan i kranar/duschmunstycken har jag nu tillgång till både färsk- och sjövatten beroende på om jag vrider på blåa eller röda kranen. Skönt att kunna skölja och spola av utan att behöva slösa färskvatten, även om vattnet är bräckt.
  4. 1 poäng
    Skall försöka få bra bilder på odjuren men betvivlar att jag är skyldig till importen då dessa pester härjat i över ett decennium...
  5. 1 poäng
    Ja, om inte handpumpen står alldeles intill bryggkanten kan det bli svårt att tömma själv. Man får väl hugga tag i någon förbipasserande. Men Hunnebo är bra så det blir nog mitt första En suganläggning precis nedanför reningsverket i Hamburgsund vore ju helt logiskt men tyvärr följer sällan politik logikens lagar. :-/
  6. 1 poäng
    Hej Får skicka detta vidare uppåt i bolaget. Men det går ju bra att starta en Veteranbåtsklubb. Den nya klubbdelen är ju utmärkt för detta och ett bra sätt att testa den. Det går att starta här https://www.maringuiden.se/forum/clubs/?do=create Där går det bra att starta ämnen, annonser och annat som passar i klubbar. //stavhammar
  7. 1 poäng
    Den är fortfarande handdriven men fungerar bra, men hade den haft en kon istället för munstycke som tätar mot däck hade den fungerat även för ensamseglare.
  8. 1 poäng
    Många spindlar har trådar de "drar in" när så behövs. Givetvis görs det med benen och trådarna åker inte in i spinnkörtlarna. Däremot äts ibland en hel del spindeltråd upp igen av spindeln. Då återanvänder de det protein tråden är gjord av. Spindeln som har sin tråd mellan grindstolparna gör på så sätt att den sitter på ena stolpen och släpper ut en tunn tråd med vinden. Den tråden fastnar i andra stolpen. Är den på G med att bygga fångstnät så känner den efter när den tunna linan fastnat på annan plats, varpå den springer över med en starkare tråd som grund för sitt kommande nät. Resterande "ram"-trådar kan antagligen monteras genom lite olika strategier av spindeln. Det behöver inte vara samma spindel varje gång. Kan ju vara en annan spindel på andra stolpen också - i fall det blåser åt andra hållet alltså. Spindlar finns det gott om. Bara på den grinden hittar du säkert minst ett tiotal om du letar. De flesta dock bara någon dryg millimeter stor. Spindeln kan nämligen inte bestämma sig för att fästa tråd på ena stolpen och vandra över till den andra när den vill börja bygga stomme för nät - om det är det den gör. För det första kan den inte se den andra stolpen när den sitter på den ena och vet därigenom inte att det finns en annan stolpe som kan användas för nätkonstruktionen. Slumpen spelar en viss roll i deras arbete - men de är skickliga på att använda det slumpen ger. Syftet med tråden kan också vara något helt annat. Det kan röra sig om spindlar som bara klättrat upp på grindstolpen (en högt belägen plats) för att släppa ut en lång tunn tråd med vilken spindeln kan flyga när vinden grabbar tag i tråden. Spindlar (speciellt nykläckta) reser långa sträckor på det viset. Så det kan ju också vara sådana trådar som av misstag fastnat i den andra stolpen. Eller så är det bara en utsläppt "transporttråd". Dvs. syftet är att förflytta sig men inte att flyga iväg. Släpp ut en tråd, hoppas den fastnar någonstans och sedan klättra dit - vart det än bär. Visserligen skulle en spindel som vandrar över grinden från en stolpe till den andra ha en tråd efter sig. De fäster i stort sett alltid säkerhetslinor efter sig. Men då skulle den säkerhetslinan högst troligen fästas med jämna mellanrum längs vägen och således inte hänga fritt mellan stolparna.
  9. 1 poäng
    Sedan måste du lossa limpan också åtminstone på den cylindern, samt den stora distansmuttern du har kvar på andra sidan. Och ta bort överfallet på vipparmsbryggan, plocka dem och dra upp stötstängerna. Håll koll på vilken som satt var så får du mindre jobb att justera ventilspelet efteråt. Kolla godset mellan lopp och kylkanaler noga när du lyft toppen, både på topp och cylinder. Tyvärr brukar det finnas en anledning till att packningen går, och det är att kylkanalen korroderat upp så det är för lite gods kvar att täta mot. Då är bytet av packning bara konstgjord andning och du behöver en ny cylinder och/eller topp. Lägg gärna upp en bild här på MG om du är osäker. När du återmonterar är åtdragningsmomenten viktiga att uppfylla för de 2+6 muttrarna.
  10. 1 poäng
    Nej det där var ingen grundstötning, men en händelse som du kommer att minnas hela livet. Jag byggde en PoP16 i plyfa vintern 1967-68. På den bifogade bilden förmodar jag att jag håller på att slå, med tanke på att det "bräcker" i focken. Bilden togs av den killens fru - eller om det då var fästmö - de firade 50-årig bröllopsdag förra veckan. När vi hämtat upp tjejen seglade vi ut mot Hållö. Seglade förbi en ö, på det som jag tyckte var behörigt avstånd. Det grundet som jag seglade in i hade en V-formad klyfta som var djup nog för kölen och helt plötsligt så satt vi fast. Med tanke på den förmodade vindriktningen på bilden hade vi nog slör. Var tvungen att plocka ner seglen och paddla/trycka båten akteröver en bra bit inna vi kom loss. Det var inte min första grundstötning och det har blivit många fler under de 55 åren jag seglat. En grundstötning räknar jag när det kommer helt oväntat under färd. Attman har bottenkänning tex när man provar om man kan komma in till land vid en ö/naturhamn räknar ja inte som grundstötning. Min fru och jag var ute med våran lilla bohusjulle (bilden uppe till vänster) i förgår. Fick för mig att jag skulle gå in i en liten "lagun" som skiljer två öar. Var tveksam om det skulle gå pga vattendjupet. Rännan var nån cm grundare än vad båten är. Vi kom över men kölen tog tre gånger i botten. Nu är det ingen fara med min båt. Den har en lång köl som går i hela båtens längd och jag har satt en rostfri skena, 40x5 mm under hela kölen, bara för att kunna göra så. Att gå häftigt på grund med en PoP16 skall man kanske försöka undvika pga att den har en fenköl. Men lite bottenkänning är ju ok. 😉
  11. 1 poäng
    Tycker det är förjäkligt hur man vilseleder folk idag. En lackad aluminiumyta kommer inte se kul ut efter att man fått en repa genom lacken.
  12. 1 poäng
    Ha tålamod, jag brukar lägga bevakningar men det kan ta flera månader.
  13. 1 poäng
    Vi hade en svetsare, när man kommenterade hans fina sömmar brukade han svara, det är så j...a tråkigt att slipa så det är lika bra att göra det fint på en gång med svetsen. 😎
  14. 1 poäng
    Alltså för att sammanfatta; du hittar på egna definitioner av uttryck, påstår saker utan att kunna visa dem och orerar i flera hundra inlägg i en tråd om detta - och när du får mothugg är vi tjafsiga rövhattar med aspberger..? Diskussioner är inte din starkaste gren va..?
  15. 1 poäng
    När vi kollade med Tanums turistbyrå, också i juli, fick vi beskedet om att det kostade 50 kr. att tömma i Hamburgsund. Vi kom dock söder ifrån så vi gick in till Hunnebo och tömde istället. Eftersom jag har Hamburgsund som hemmahamn så är det tråkigt att man inte kan tömma gratis just där. Jag har för mig att jag läste någonstans att de inte har rätt att ta betalt för själva tömningen men att de kan ta ut en avgift för att man lägger till vid bryggan. Kanske man kan svajankra utanför och ro ut slangen med jollen? 😉 Strax norr om Hamburgsund har också Fjällbacka sugtömning och den är avgiftsfri om jag förstått saken rätt.
  16. 1 poäng
    När vi skulle tömma i Hamburgsund i mitten av juli fick vi först beskedet att det skulle kosta 100 kr. (Tömningsanläggningen ägs av en båtfirma/tillbehörsbutik, inte av Tanums kommun). Eftersom det var lång kö till kassan och expediten ensam i butiken dröjde det.... efter en stund kom en annan anställd (?) förbi och vred på den brytare som ger ström till pumpen och vi kunde tömma tanken. Inget nämndes nu om någon avgift och vi "glömde" att föra frågan på tal... Någon annan som har erfarenhet av avgifter för att tömma på Västkusten? Hur mycket kostar det? (Tydligen har pumpägare som inte bedriver hamnverksamhet rätt att ta ut en avgift, enligt regelverket).
  17. 1 poäng
    Jag för ha ett gäng i reserv. Provade storen idag och Gud va skönt att slippa springa upp och lossa på travarna är så glad!!
  18. 1 poäng
    Jag har en 5cm tjockis som bor i min radarantenn sen nåt år tebax. Kommer ut när det skymmer å bygger fantastiska nät. Har inte använt radarn medan hen bott där. Det hjälper alltså inte med radar. 😲
  19. 1 poäng
    Testa fetta ordentligt via fettnippeln som syns på baksidan i bilden. Har du tur så håller det tätt i år. På min hade styrgaffeln glidit ner, man såg ett glapp på utsidan. Fick lossa styrarmen på insidan och pressa upp med en tving och dra åt igen.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...